Linie Japan Airlines (JAL) wycofały z eksploatacji pierwszego dostarczonego boeinga B777-300ER (JA731J), kończąc tym samym jego ponad 20-letnią erę w swojej flocie długodystansowej. Ostatni lot komercyjny (JL015) maszyna ta wykonała 26 maja z Los Angeles (LAX) do Tokio Haneda (HND).
Japan Airlines wycofują pierwszego B777-300ER
Boeing 777-300ER od dawna stanowi podstawę międzynarodowej działalności Japan Airlines. JA731J, pierwszy tego typu samolot wprowadzony przez JAL, stanowi zarówno kamień milowy w rozwoju technologii, jak i punkt zwrotny w modernizacji floty JAL. Dostarczony 15 czerwca 2004 r., kilka tygodni później, 1 lipca, rozpoczął służbę, obsługując trasę między Tokio Narita a Singapurem. W ciągu ponad 20 lat eksploatacji JA731J obsługiwał trasy międzynarodowe, zapewniając niezawodność i zasięg, a także odgrywając kluczową rolę w ekspansji JAL na najważniejszych rynkach międzynarodowych.
Obecnie JAL eksploatuje 11 samolotów B777-300ER, głównie na trasach długodystansowych do Ameryki Północnej i Europy. Linia wycofała już jednego B777 przed JA731J, a kolejne wycofania są planowane w miarę wprowadzania nowszych A350-1000.
Ostatni lot JA731J odbył się 26 maja pod numerem rejsu JL015 z międzynarodowego lotniska w Los Angeles (LAX) do Tokio Haneda (HND). Trasa ta od dawna jest jedną z najważniejszych tras trans-pacyficznych JAL, pokazującą możliwości maszyn B777. Teraz po ostatnim locie przejdzie on ciężki przegląd techniczny przed ostatecznym wycofaniem z floty.
Na przestrzeni lat przez flotę JAL przewinęło się łącznie 46 boeingów B777: 26 B777-200ER, siedem B777-300 oraz 13 B777-300ER.
A350-1000 następcą B777-300ER
JAL przenosi obecnie swoją uwagę na głównych trasach międzynarodowych na airbusy A350-1000, które stopniowo zastępują samoloty B777-300ER na obsługiwanych połączeniach. A350-1000 oferuje lepszą efektywność paliwową, cichsze kabiny i nowoczesne udogodnienia dla pasażerów. JAL pozycjonuje A350 jako swój nowy flagowy samolot, dostosowując się do globalnych trendów w branży w kierunku bardziej zrównoważonych i nowoczesnych flot.
A350-1000 dla JAL otrzymał konfigurację czteroklasową dla 239 pasażerów: sześciu w klasie pierwszej (1-1-1), 54 w klasie biznes (1-2-1), 24 w premium (2-3-2) oraz 155 w ekonomicznej (3-3-3)
Flota JAL
Obecnie flota Japan Airlines składa się ze 149 samolotów: 15 airbusów A350-900, dziewięciu A350-1000, 42 boeingów B737-800, 24 B767-300ER, trzech B767-300BCF, 11 B777-300ER, 23 B787-8 oraz 22 B787-9.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 106 samolotów: 11 airbusów A321neo, 23 A350-900, czterech A350-1000, które zastąpią wszystkie B777, 38 boeingów 737 MAX 8, które zastąpią wszystkie B737-800NG, 10 B787-9 Dreamliner oraz 20 Boom Overture.