Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Midera: Podwyżka opłat zmniejszy konkurencyjność polskiego rynku lotniczego


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2021-10-01 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Port Lotniczy Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Midera: Podwyżka opłat zmniejszy konkurencyjność polskiego rynku lotniczego
fot. Port Lotniczy Łódź/Facebook
Posłowie chcą przekazać z budżetu państwa 200 mln zł na Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, która ma problemy finansowe. Jeśli poprawka do budżetu zyska większość parlamentarną, nie trzeba będzie wprowadzać podwyżki opłat nawigacyjnych dla linii lotniczych, co przełożyłoby się na wzrost cen biletów, czy wakacyjnych czarterów.
W Sejmie odbyło się posiedzenie Podkomisji Stałej ds. Transportu Lotniczego, na którym omawiano planowane podwyżki opłat nawigacyjnych. To opłaty, które linie lotnicze muszą przekazywać Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. PAŻP pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce:

- Opłatę terminalową (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawkę pobieraną przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

- Opłatę trasową (ang. Enroute Navigation Charges) pobieraną za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

W sierpniu rząd postanowił podnieść obie opłaty dla linii lotniczych korzystających z polskiej przestrzeni powietrznej i polskich lotnisk. Podwyżka miałaby obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku i być znacznie wyższa dla linii lotniczych korzystających z lotnisk regionalnych, niż z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W Warszawie wzrost opłat nawigacyjnych wynosiłby 26 proc. w stosunku do obecnych stawek, a w portach regionalnych aż 70 proc.

W czasie dyskusji podczas posiedzenia podkomisji sejmowej głos zabrali: Marcin Horała, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego; Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego; Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a także przedstawiciele regionalnych portów lotniczych, linii lotniczych, organizacji i stowarzyszeń lotniczych, biur podróży oraz posłowie.

Po kilkugodzinnej merytorycznej debacie poseł Dariusz Joński, przewodniczący Podkomisji Stałej ds. Transportu Lotniczego zapowiedział, że złoży poprawkę do budżetu państwa na 2022 rok o dofinansowanie PAŻP kwotą 200 mln zł. Jeśli poprawka zyska większość, pieniądze z budżetu rozwiążą problemy finansowe rządowej agencji i nie będzie potrzeby podwyższać opłat nawigacyjnych, które obciążyłyby linie lotnicze, a w rezultacie pasażerów kupujących bilety.

– Bardzo cieszy mnie, że posłowie z komisji sejmowej zajęli się tematem opłat nawigacyjnych, a także tematem polityki lotniczej państwa. Od dawna postulowaliśmy, by na agendzie publicznej pojawiły się tematy polityki transportowej wobec regionów i regionalnych portów lotniczych. Pandemia, która jeszcze się nie skończyła, to nadal trudny czas dla lotnictwa. Odbudowa zajmie wiele lat. A zatem powinniśmy na poziomie krajowym szukać rozwiązań, które zapewnią jak najlepszą konkurencyjność polskiego lotnictwa – powiedziała dr Anna Midera, prezes zarządu Portu Lotniczego Łódź.

– Podwyżka opłat jest na pewno kierunkiem błędnym i powodującym, że nie tylko maleje konkurencyjność polskiego rynku lotniczego, ale również odbudowa tego sektora gospodarki będzie trwała zdecydowanie dłużej. Tak jak w ubiegłym roku wnioskowaliśmy o tzw. tarczę dla lotnisk, z której ostatecznie lotnisko w Łodzi niestety nie otrzymało pieniędzy, tak liczę, że tym razem pomoc dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wesprze wszystkie lotniska poprzez brak podwyżki opłat nawigacyjnych – podsumowała Midera.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Lotnisko w Łodzi gotowe do wznowienia lotów

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Łodzi gotowe do wznowienia lotów

Emilia Derewienko 16 czerwca 2020

Łódź: Targi Routes Europe przełożone na 2022 rok

Biznes i przemysł

Łódź: Targi Routes Europe przełożone na 2022 rok

Red. ed 30 kwietnia 2020

 

PAŻP zmniejszy zatrudnienie o 7 proc.

Infrastruktura i lotniska

PAŻP zmniejszy zatrudnienie o 7 proc.

28 października 2021

Renfe chce kursować między Londynem a Paryżem

Pasażer i linie lotnicze

Renfe chce kursować między Londynem a Paryżem

28 października 2021

Pomorze Zachodnie z uchwałą i apelem o więcej lotów do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Pomorze Zachodnie z uchwałą i apelem o więcej lotów do Warszawy

28 października 2021

A350 Iberii zderzył się z czarnym sępem. Uszkodzony nos odrzutowca

Pasażer i linie lotnicze

A350 Iberii zderzył się z czarnym sępem. Uszkodzony nos odrzutowca

28 października 2021

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Pasażer i linie lotnicze

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

28 października 2021

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5