Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Michał Olszewski: Nikt nie pyta warszawiaków o CPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-06-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Michał Olszewski: Nikt nie pyta warszawiaków o CPK
fot. PLL LOT
– Władze miasta nie są brane pod uwagę w procesie konsultacji i nie są o nic pytane w tej sprawie. Nie ma żadnych rozmów, a jeden z kandydatów w wyborach już rozdaje darmowe bilety na dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego – mówił podczas eksperckiej debaty sejmowej Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy, komentując problemy wokół projektu megalotniska w Baranowie. 

Zdaniem wiceprezydenta Warszawy Centralny Port Komunikacyjny jest przedsięwzięciem ryzykownym. Świadczyć ma o tym chociażby fakt, że narodowy przewoźnik, PLL LOT, nie zdobędzie rynku szybko i za słaby jest na obsługę wielkiego lotniska. Olszewski tłumaczy, że wielkie huby działają w oparciu o wielkiego operatora i to on odpowiada za generowanie większości ruchu. – Przeważnie jest to przewoźnik narodowy, niekoniecznie przewoźnik w sensie właścicielskim. Polskie Linie Lotnicze LOT przewożą 7 mln pasażerów, a Okęcie to około 15 mln podróżnych w skali roku. Czyli LOT jest poniżej średniej 45%, a taka jest dla ruchu linii narodowych na największych hubach – zaznacza.

LOT nie podoła

Dodaje, że nierealnym jest, aby LOT urósł w tak krótkim czasie, a rynek lotniczy jest bardzo konkurencyjny. Przypomniał, że w ostatnich miesiącach kilka linii lotniczych upadło. – Lata 2023-2024 będą ciężkie dla LOT-u w zakresie spłaty zadłużenia. LOT porywa się z motyką na księżyc, nie jest w stanie tak szybko urosnąć. Dzisiaj Lufthansa ma 66 mln pasażerów, Air France 50 mln, a LOT miałby je dogonić w kilka lat – mówi Olszewski.

Kolejną problematyczną kwestią jest realizacja infrastruktury, której, zdaniem wiceprezydenta, nie potrafimy zbudować szybko. Zwłaszcza jeśli chodzi o drogi dojazdowe i kolej do wielkiego portu lotniczego, zlokalizowanego 40 km od Warszawy, którego docelowa przepustowość szykowana jest na 100 mln podróżnych w ciągu roku. – Od 1989 roku zbudowaliśmy 46 km nowych linii kolejowych i nagle mamy zbudować całą siatkę nowych połączeń? – pytał retorycznie Olszewski. Przypomniał, że linia do Okęcia miała powstać w 2006 roku, a udało się ją zrealizować dopiero w 2012, przy „masie problemów formalnych”. – Nie rozumiem, jak moglibyśmy zrealizować infrastrukturę dojazdową do CPK tak szybko. Popatrzmy na to, jakie problemy są z dobudową brakujących 2 km linii kolejowej do Modlina – zauważył.

CPK nie dla warszawiaków?

Problemem przy realizacji CPK jest zdaniem Olszewskiego również brak potrzebnych informacji dla mieszkańców, a także konsultacji, umożliwiających porozumienie. – Z mieszkańcami Warszawy w ogóle o CPK się nie rozmawia. W roku 2010 mieliśmy możliwość wyrażać swoje stanowisko, teraz nie mamy takiej możliwości – dodał. A przecież to "ich" lotnisko, według niedawnych planów Ministerstwa Infrastruktury, miałoby być dla ruchu pasażerskiego zlikwidowane.

Wobec tego, wyłączenie z ruchu Lotniska Chopina powinno dawać pasażerowi inne alternatywy transportowe. – CPK buduje się od złej strony, tj. od potrzeby linii lotniczych, a nie pasażera i mieszkańca Warszawy. Dla nas zamknięcie Okęcia to znaczne pogorszenie komunikacji w mieście i osłabienie pozycji konkurencyjnej Warszawy – dodał.

Jednak jego zdaniem warszawiacy nie mają wielkiego pola do manewru w tym względzie. – Jak na razie nikt nie zadeklarował zamknięcia lotniska Okęcie, więc pytanie o zasadność referendum – pisał Olszewski na Twitterze. Jego zdaniem Baranów jest w innej sytuacji i protestować może, bo lokalizacja jest wskazana w ustawie. Co ciekawe, podczas tej samej debaty, do walki o Lotnisko Chopina zagrzewał Adrian Furgalski. Ekspert sądzi, że o port lotniczy powinniśmy zabiegać już teraz, a nie w 2027 roku, kiedy otwarty zostanie CPK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Paczkomat InPost nowym udogodnieniem na Lotnisku Chopina w Warszawie

Infrastruktura i lotniska

Paczkomat InPost nowym udogodnieniem na Lotnisku Chopina w Warszawie

inf pras. 23 sierpnia 2023

Paszport tymczasowy można już wyrobić na Lotnisku Chopina

Infrastruktura i lotniska

"Zachęcam Ryanaira, by pojawił się na lotnisku w Radomiu"

Infrastruktura i lotniska

"Zachęcam Ryanaira, by pojawił się na lotnisku w Radomiu"

Redakcja/przegląd prasy 06 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Paczkomat InPost nowym udogodnieniem na Lotnisku Chopina w Warszawie

Infrastruktura i lotniska

Paczkomat InPost nowym udogodnieniem na Lotnisku Chopina w Warszawie

inf pras. 23 sierpnia 2023

Paszport tymczasowy można już wyrobić na Lotnisku Chopina

Infrastruktura i lotniska

"Zachęcam Ryanaira, by pojawił się na lotnisku w Radomiu"

Infrastruktura i lotniska

"Zachęcam Ryanaira, by pojawił się na lotnisku w Radomiu"

Redakcja/przegląd prasy 06 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5