Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Furgalski: Likwidacja Okęcia pozbawi Warszawę stołeczności


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko, Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2018-06-11 15:16
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Furgalski: Likwidacja Okęcia pozbawi Warszawę stołeczności
fot. PLL LOT
– W 2015 roku rozmawiałem z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem o budowie duoportu. Później zapadła decyzja o powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Teraz widać, że wszystko zostało postawione na głowie – mówił podczas sejmowej debaty o CPK Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Trwa gorąca debata na temat przyszłości Lotniska Chopina, połączona z rozpoczynającą się kampanią wyborczą i społecznymi protestami odnośnie likwidacji Okęcia. Sprzeciw wobec wygaszenia stołecznego portu lotniczego spowodował, że Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zweryfikować raz jeszcze kwestię zamknięcia Okęcia. (Czytaj: Wild: Będzie kolejna analiza w sprawie losów Okęcia. Przetarg na dniach) – Teraz widać, że wszystko zostało postawione na głowie, było to widać również w czasie debaty o przyszłości Okęcia w ostatnich dniach – komentuje Adrian Furgalski.

Ekspert zaznaczył, że walczyć o stołeczne lotnisko trzeba teraz, a nie w roku 2027, kiedy to ma ruszyć CPK. To właśnie w tym momencie trwają prace nad przeniesieniem linii niskokosztowych i czarterowych z Warszawy na inne lotnisko, a konkretnie do Radomia. Na to musi się jednak zgodzić Komisja Europejska i to dlatego teraz o Okęcie trzeba zabiegać.

CPK to dezinformacja

Furgalski dodaje, że nie ma żadnych szczegółowych analiz, za to pojawia się wiele niewiadomych. – Pojawia się kwestia Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, który jest obecnie blokowany. Pytanie, dla kogo powstaje nowy wielki port lotniczy i co z law costami oraz czy tanich przewoźników będzie stać na korzystanie z nowego portu – zastanawia się wiceprezes ZDG TOR. Adrian Furgalski podkreśla, że Polskie Linie Lotnicze LOT nie posiadają żadnych analiz, czy zamiast z CPK mogłyby operować z lotnisk regionalnych i czy taka decentralizacja w ogóle miałaby sens.

A obecny rząd jest zdeterminowany, żeby CPK zrealizować. Na początku czerwca ustawa u budowie wielkiego lotniska została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. Furgalski wskazuje słabe strony tej inwestycji. I wylicza, że Polska nie ma doświadczenia w budowie lotnisk, a narodowy przewoźnik nie jest wystarczająco silny, by obsłużyć hub. Wskazuje również, że możliwe, iż rekomendacje z 2010 roku są już nieaktualne.

Duoport byłby tańszy

– Lepsze rozwiązanie to duoport – przekonuje ekspert. Koncepcja zakłada współpracę lotnisk w Modlinie i stołecznego Okęcia. Jednak, biorąc pod uwagę spory spółek właścicielskich Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, w obecnej sytuacji nie byłoby to proste do zrealizowania. – Obecne kłótnie wynikają z nieszczęśliwej umowy właścicielskiej i to tworzy pat. Idea duoportu byłaby możliwa wyłącznie przy wspólnym zarządzie Modlina i Okęcia – dodaje.

Wylicza, że nakłady finansowe na CPK sięgnęłyby 50 mld zł, natomiast koszty realizacji duoportu to 22 mld zł. – Do Modlina za pomocą stawek miał być przekierowany ruch tanich linii i czarterów, po inwestycjach, a obecnie potrzebują ich zarówno Radom, jak i Modlin. Dojazd do tego drugiego i tak będzie zawsze szybszy i wygodniejszy – uważa Furgalski. I dodaje, że podwarszawskie lotnisko może rozwinąć ruch na poziomie 40-50 mln pasażerów rocznie. – Lotnisko nie ma problemów środowiskowych, nie jest prawdą, że tam są jakieś straszne mgły czy częste kolizje z ptakami, a takie głosy się pojawiają – twierdzi.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wild: Będzie kolejna analiza w sprawie losów Okęcia. Przetarg na dniach

Infrastruktura i lotniska

Wild: Będzie kolejna analiza w sprawie losów Okęcia. Przetarg na dniach

Emilia Derewienko 08 czerwca 2018

Adamczyk tłumaczy Czarneckiego. Bez ustaleń w sprawie zamknięcia Chopina

Infrastruktura i lotniska

Adamczyk tłumaczy Czarneckiego. Bez ustaleń w sprawie zamknięcia Chopina

Emilia Derewienko 08 czerwca 2018

Prezes PPL: Modlin to beczka prochu

Biznes i przemysł

Prezes PPL: Modlin to beczka prochu

Magdalena Wosińska 07 czerwca 2018

 

Co Modlin przygotował na lato

Pasażer i linie lotnicze

Co Modlin przygotował na lato

27 czerwca 2018

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

Infrastruktura i lotniska

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

27 czerwca 2018

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

Prawo i polityka

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

27 czerwca 2018

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

27 czerwca 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS