Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Furgalski: Likwidacja Okęcia pozbawi Warszawę stołeczności

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-06-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Furgalski: Likwidacja Okęcia pozbawi Warszawę stołeczności
fot. PLL LOT
– W 2015 roku rozmawiałem z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem o budowie duoportu. Później zapadła decyzja o powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Teraz widać, że wszystko zostało postawione na głowie – mówił podczas sejmowej debaty o CPK Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Trwa gorąca debata na temat przyszłości Lotniska Chopina, połączona z rozpoczynającą się kampanią wyborczą i społecznymi protestami odnośnie likwidacji Okęcia. Sprzeciw wobec wygaszenia stołecznego portu lotniczego spowodował, że Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zweryfikować raz jeszcze kwestię zamknięcia Okęcia. (Czytaj: Wild: Będzie kolejna analiza w sprawie losów Okęcia. Przetarg na dniach) – Teraz widać, że wszystko zostało postawione na głowie, było to widać również w czasie debaty o przyszłości Okęcia w ostatnich dniach – komentuje Adrian Furgalski.

Ekspert zaznaczył, że walczyć o stołeczne lotnisko trzeba teraz, a nie w roku 2027, kiedy to ma ruszyć CPK. To właśnie w tym momencie trwają prace nad przeniesieniem linii niskokosztowych i czarterowych z Warszawy na inne lotnisko, a konkretnie do Radomia. Na to musi się jednak zgodzić Komisja Europejska i to dlatego teraz o Okęcie trzeba zabiegać.

CPK to dezinformacja

Furgalski dodaje, że nie ma żadnych szczegółowych analiz, za to pojawia się wiele niewiadomych. – Pojawia się kwestia Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, który jest obecnie blokowany. Pytanie, dla kogo powstaje nowy wielki port lotniczy i co z law costami oraz czy tanich przewoźników będzie stać na korzystanie z nowego portu – zastanawia się wiceprezes ZDG TOR. Adrian Furgalski podkreśla, że Polskie Linie Lotnicze LOT nie posiadają żadnych analiz, czy zamiast z CPK mogłyby operować z lotnisk regionalnych i czy taka decentralizacja w ogóle miałaby sens.

A obecny rząd jest zdeterminowany, żeby CPK zrealizować. Na początku czerwca ustawa u budowie wielkiego lotniska została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. Furgalski wskazuje słabe strony tej inwestycji. I wylicza, że Polska nie ma doświadczenia w budowie lotnisk, a narodowy przewoźnik nie jest wystarczająco silny, by obsłużyć hub. Wskazuje również, że możliwe, iż rekomendacje z 2010 roku są już nieaktualne.

Duoport byłby tańszy

– Lepsze rozwiązanie to duoport – przekonuje ekspert. Koncepcja zakłada współpracę lotnisk w Modlinie i stołecznego Okęcia. Jednak, biorąc pod uwagę spory spółek właścicielskich Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, w obecnej sytuacji nie byłoby to proste do zrealizowania. – Obecne kłótnie wynikają z nieszczęśliwej umowy właścicielskiej i to tworzy pat. Idea duoportu byłaby możliwa wyłącznie przy wspólnym zarządzie Modlina i Okęcia – dodaje.

Wylicza, że nakłady finansowe na CPK sięgnęłyby 50 mld zł, natomiast koszty realizacji duoportu to 22 mld zł. – Do Modlina za pomocą stawek miał być przekierowany ruch tanich linii i czarterów, po inwestycjach, a obecnie potrzebują ich zarówno Radom, jak i Modlin. Dojazd do tego drugiego i tak będzie zawsze szybszy i wygodniejszy – uważa Furgalski. I dodaje, że podwarszawskie lotnisko może rozwinąć ruch na poziomie 40-50 mln pasażerów rocznie. – Lotnisko nie ma problemów środowiskowych, nie jest prawdą, że tam są jakieś straszne mgły czy częste kolizje z ptakami, a takie głosy się pojawiają – twierdzi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Paczkomat InPost nowym udogodnieniem na Lotnisku Chopina w Warszawie

Infrastruktura i lotniska

Paczkomat InPost nowym udogodnieniem na Lotnisku Chopina w Warszawie

inf pras. 23 sierpnia 2023

Paszport tymczasowy można już wyrobić na Lotnisku Chopina

Infrastruktura i lotniska

"Zachęcam Ryanaira, by pojawił się na lotnisku w Radomiu"

Infrastruktura i lotniska

"Zachęcam Ryanaira, by pojawił się na lotnisku w Radomiu"

Redakcja/przegląd prasy 06 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Paczkomat InPost nowym udogodnieniem na Lotnisku Chopina w Warszawie

Infrastruktura i lotniska

Paczkomat InPost nowym udogodnieniem na Lotnisku Chopina w Warszawie

inf pras. 23 sierpnia 2023

Paszport tymczasowy można już wyrobić na Lotnisku Chopina

Infrastruktura i lotniska

"Zachęcam Ryanaira, by pojawił się na lotnisku w Radomiu"

Infrastruktura i lotniska

"Zachęcam Ryanaira, by pojawił się na lotnisku w Radomiu"

Redakcja/przegląd prasy 06 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5