Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Michael O’Leary chce stworzyć niskokosztowy odpowiednik IAG


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak/ Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-03-08 11:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Michael O’Leary chce stworzyć niskokosztowy odpowiednik IAG
fot. Ryanair
Ryanair ogłosił plany stworzenia grupy zrzeszającej tanich przewoźników podobnej do IAG. Docelowo Ryanair Holdings pozwoli swoim spółkom zależnym na obniżenie kosztów i podniesienie wydajności. Nie jest tajemnicą, że to część przygotowań do tzw. twardego brexitu.
International Airlines Group (IAG)

IAG to wielonarodowa spółka holdingowa linii lotniczych i jedna z największych grup lotniczych na świecie. Jest spółką matką British Airways, Aer Lingus, Iberia, Vueling i LEVEL. Grupa operuje ponad 540 samolotami i obsługuje ponad 275 destynacji na całym świecie.

Według IAG, grupa umożliwia liniom lotniczym "zwiększenie obecności na rynku lotniczym przy jednoczesnym zachowaniu ich indywidualnych marek i bieżącej działalności". Oprócz linii lotniczych pasażerowie również korzystają z tej struktury. Mają dostęp do większej sieci tras, jak również ulepszonych usług i nowych produktów.

Ryanair Holdings

Michael O'Leary, dyrektor generalny Ryanair, ogłosił w zeszłym miesiącu, że Ryanair planuje zmienić swoją strukturę na strukturę grupy podobną do tej w IAG. Ryanair Holdings, nowa spółka holdingowa, będzie początkowo miała cztery spółki zależne: Laudamotion, Ryanair, Ryanair Sun i Ryanair UK. Są to obecnie cztery jednostki operacyjne Ryanaira.

Każda ze spółek zależnych będzie prowadzona przez własnego dyrektora generalnego; jednak Michael O'Leary nie będzie już pełnił funkcji dyrektora generalnego Ryanaira. Na początku spółka holdingowa będzie miała niewielką kadrę kierowniczą wyższego szczebla, która będzie nadzorować poszczególne linie lotnicze, dopóki wszystko nie będzie gotowe. Oczekuje się, że O'Leary pozostanie w firmie co najmniej do 2024 roku.

Ostatecznie niektóre funkcje wsparcia, na przykład marketing, zostaną udostępnione w spółkach zależnych, podczas gdy inne będą podlegały indywidualnym liniom lotniczym.

Zalety nowej struktury operacyjnej

Nowa struktura operacyjna ma kilka zalet. FlightGlobal poinformował, że linie lotnicze będą zachęcane do "aktywnego konkurowania o kapitał i samolot". W związku z tym, jeśli linie lotnicze udowodnią, że mogą odnieść sukces, otrzymają wsparcie i pieniądze, których potrzebują, od Ryanair Holdings. Ponadto nowa struktura ułatwi nabycie przez Ryanair dodatkowych spółek zależnych, w szczególności mniejszych linii lotniczych. Dodatkowo cała struktura zarządzania będzie bardziej sformalizowana.

Docelowo Ryanair Holdings pozwoli swoim spółkom zależnym na obniżenie kosztów i podniesienie wydajności. Ponadto oczekuje się, że pasażerowie skorzystają z nowej struktury operacyjnej. O'Leary wspomniał również, że istnieje możliwość, aby co najmniej jeszcze jedna linia lotnicza dołączyła do Ryanair Holdings w ciągu najbliższych pięciu lat. W rzeczywistości chciałby, aby operator Airbus stał się częścią Ryanair Holdings.

Kolejną, w krótki terminie najważniejszą kwestią przemawiającą za powołaniem holdingu, jest sprawa ewentualnego wyjścia Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej bez umowy. To będzie oznaczać koniec zasady "otwartego nieba", która dziś pozwala przewoźnikom na swobodne kształtowanie ruchu lotniczego pomiędzy Wyspami a Kontynentem. Gdyby Londyn nie dogadał się z Brukselą, to każdy z członków Unii sam ustalałby w umowie dwustronnej z Brytanią limit połączeń. Tak więc, spółki holdingu, zarejestrowane każda w innym państwie, korzystać będą z limitów dla kilku krajów a nie jednego.

Dodatkowo zmiany w Ryanairze pozwalają na jeszcze większe obniżenie kosztów zatrudnienia, tak jak to ma miejsce w Polsce, gdzie wzorem PLL LOT, spółka Ryanair Sun zmusza ludzi do przejścia na umowy B2B.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Nowe izraelskie lotnisko zainaugurowało połączenia międzynarodowe

Infrastruktura i lotniska

Nowe izraelskie lotnisko zainaugurowało połączenia międzynarodowe

Justyna Urbaniak 07 marca 2019

Ryanair stawia na Francję. Zaoferuje 50 nowych połączeń

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair stawia na Francję. Zaoferuje 50 nowych połączeń

Justyna Urbaniak 06 marca 2019

Ryanair: Wyniki przewozowe za luty

Biznes i przemysł

Ryanair: Wyniki przewozowe za luty

Aleksander Domański 04 marca 2019

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5