Partner serwisu
Biznes i przemysł

Maveric czyli latające skrzydło od Airbusa [wizualizacje]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Airbus

Podziel się ze znajomymi:

Maveric został pokazany podczas Air Show w Singapurze. To model za pomocą którego francuski producent od czerwca zeszłego roku testuje nowe technologie i rozwiązania. Airbus zakłada, że samoloty pasażerskie w układzie latającego skrzydła mogą się przyczynić do znaczącej redukcji zużycia paliwa.

Pokazany przez Airbusa model ma 2 m długości i 3, 3m szerokości. Maveric, czyli Model Aircraft for Validation and Experimentation of Solid Solid Innovation Controls, został opracowany w oparciu o układ konstrukcyjny latającego skrzydła. Zdaniem producenta daje to potencjalnie możliwość zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 20 proc. w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami lotniczymi.

Airbus widzi w nim szansę także na zupełnie nowe możliwości w zakresie układu kabiny i jej wyposażenia czy lepszej integracji układów napędowych. Z punktu widzenia pasażera zmiany nie muszą jednak być aż tak korzystne – kwestia przestrzeni między fotelami czy szerokości przejść będzie i tak zapewne zależała od zamawiającego, zaś możliwość umieszczenia jeszcze większej liczba foteli w rzędzie nie każdemu musi się spodobać.

Producent nie wspomina także o tym, jakie zmiany musiałby przejść lotniska by obsługiwać samoloty w układzie latającego skrzydła. Doświadczenie z A380 pokazuje, że koszty inwestycji w infrastrukturę mogą mieć kluczowe znaczenie dla przyszłości nowej konstrukcji.

Prace nad Maverikiem ruszyły trzy lata temu, a po raz pierwszy wzbił się on w powietrze w czerwcu 2019 roku. Od tego czasu prowadzone są loty testowe, które potrwają do końca drugiego kwartału tego roku.

– Airbus wykorzystuje najnowsze technologie z myślą o przyszłości lotnictwa. Testowanie różnych wariantów konstrukcyjnych pozwala nam na ocenę ich przydatności w tworzeniu produktów, które będą mogły trafić na rynek – mówi Jean-Brice Dumont, wiceprezes Airbusa. Podkreśla przy tym, że nie ma określonego terminu wprowadzenia nowej konstrukcji do eksploatacji, a należy ją traktować jako demonstratora technologii, które będą mogły zostać wykorzystane w samolotach komercyjnych przyszłości. Zwraca także uwagę, że to kolejny krok w kierunku zmniejszenie oddziaływania lotnictwa na środowisko naturalne.

Maveric to nie jedyny program badawczy prowadzony przez Airbusa. Obecnie firma pracuje także nad napędem hybrydowo-elektrycznym w ramach E-FAN X oraz nad programem ATTOL mającym zapewnić autonomiczny start i lądowanie w lotniczych taksówkach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Rafał Dybiński 08 grudnia 2023

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Biznes i przemysł

Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Mateusz Kieruzal 10 października 2023

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Biznes i przemysł

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Rafał Dybiński 26 września 2023

Zobacz również:

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Rafał Dybiński 08 grudnia 2023

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Biznes i przemysł

Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Mateusz Kieruzal 10 października 2023

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Biznes i przemysł

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Rafał Dybiński 26 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5