Maveric został pokazany podczas Air Show w Singapurze. To model za pomocą którego francuski producent od czerwca zeszłego roku testuje nowe technologie i rozwiązania. Airbus zakłada, że samoloty pasażerskie w układzie latającego skrzydła mogą się przyczynić do znaczącej redukcji zużycia paliwa.
Pokazany przez Airbusa model ma 2 m długości i 3, 3m szerokości. Maveric, czyli Model Aircraft for Validation and Experimentation of Solid Solid Innovation Controls, został opracowany w oparciu o układ konstrukcyjny latającego skrzydła. Zdaniem producenta daje to potencjalnie możliwość zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 20 proc. w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami lotniczymi.
Airbus widzi w nim szansę także na zupełnie nowe możliwości w zakresie układu kabiny i jej wyposażenia czy lepszej integracji układów napędowych. Z punktu widzenia pasażera zmiany nie muszą jednak być aż tak korzystne – kwestia przestrzeni między fotelami czy szerokości przejść będzie i tak zapewne zależała od zamawiającego, zaś możliwość umieszczenia jeszcze większej liczba foteli w rzędzie nie każdemu musi się spodobać.
Producent nie wspomina także o tym, jakie zmiany musiałby przejść lotniska by obsługiwać samoloty w układzie latającego skrzydła. Doświadczenie z A380 pokazuje, że koszty inwestycji w infrastrukturę mogą mieć kluczowe znaczenie dla przyszłości nowej konstrukcji.
Prace nad Maverikiem ruszyły trzy lata temu, a po raz pierwszy wzbił się on w powietrze w czerwcu 2019 roku. Od tego czasu prowadzone są loty testowe, które potrwają do końca drugiego kwartału tego roku.
– Airbus wykorzystuje najnowsze technologie z myślą o przyszłości lotnictwa. Testowanie różnych wariantów konstrukcyjnych pozwala nam na ocenę ich przydatności w tworzeniu produktów, które będą mogły trafić na rynek – mówi Jean-Brice Dumont, wiceprezes Airbusa. Podkreśla przy tym, że nie ma określonego terminu wprowadzenia nowej konstrukcji do eksploatacji, a należy ją traktować jako demonstratora technologii, które będą mogły zostać wykorzystane w samolotach komercyjnych przyszłości. Zwraca także uwagę, że to kolejny krok w kierunku zmniejszenie oddziaływania lotnictwa na środowisko naturalne.
Maveric to nie jedyny program badawczy prowadzony przez Airbusa. Obecnie firma pracuje także nad napędem hybrydowo-elektrycznym w ramach E-FAN X oraz nad programem ATTOL mającym zapewnić autonomiczny start i lądowanie w lotniczych taksówkach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.