Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Master Plan dla CPK na finiszu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2022
Ostatnia modyfikacja:
06-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Master Plan dla CPK na finiszu
fot. CPK
Master plan dla CPK jest jak prawo jazdy i dowód rejestracyjny w jednym. Bez niego trudno wyobrazić sobie odpowiedzialną, bezproblemową, a przede wszystkim – bezpieczną jazdę. Rozpoczęte przed ponad rokiem prace właśnie dobiegają końca. Najważniejszą ich część, którą CPK niedawno skierował do konsultacji samorządowych – Plan Generalny już znamy. Co jeszcze zawiera dokument, który wkrótce stanie się „biblią” projektantów i planerów polskiego lotniska przyszłości?

Najważniejsze prace nad Master Planem Centralnego Portu Komunikacyjnego zostały niemal zakończone. Ich efektem jest Plan Generalny lotniska Port Solidarność, który przeszedł właśnie etap konsultacji z samorządami i jest kierowany do zatwierdzeń i akceptacji na szczeblach administracyjnych. Master Plan to oczywiście szerszy dokument, w którego skład wchodzą m.in. analizy specjalistyczne i dokumentacja przedprojektowa dla projektantów i wykonawców CPK – te
materiały są właśnie finalizowane, niemniej najważniejszy element układanki, czyli rozplanowanie lotniska, już został wykonany i ogłoszony jako wariant inwestorski w czerwcu tego roku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami po zatwierdzeniu Planu Generalnego spółka będzie mogła wystąpić o tzw. promesę zezwolenia na założenie lotniska, która będzie jednym z elementów wniosku o decyzję lokalizacyjną.



Kluczowy Plan Generalny dla lotniska

Plan Generalny lotniska to dokument niezbędny przy budowaniu nowych obiektów tego typu i wymagany w ustawie Prawo lotnicze. To właśnie w Planie Generalnym znalazły się dokładne usytuowania terminali, stacji i linii kolejowych, dróg, a przede wszystkim dróg kołowania i pasów startowych. Dokument zawiera również wymaganą przez ustawę listę przeszkód lotniczych z ich wysokością na drogach naprowadzania, infrastrukturę nawigacyjną i inne obiekty. Od typowo lotniskowych (jak np. infrastruktura cargo), przez budynki obsługi naziemnej (jak wieża kontroli lotów, pomieszczenia służb utrzymania lotniska, służb bezpieczeństwa, hoteli, biur i pomieszczeń socjalnych dla załóg lotniczych itp.), aż po węzeł multimodalny czy Airport City (w którym znajdą się m.in. powierzchnie handlowe hotele, parkingi czy biura).

Plan Generalny sprecyzował również dość szczegółowo fazy rozwoju lotniska. W momencie uruchomienia w 2035 roku, nowe lotnisko będzie gotowe na ok. 330 tysięcy operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i przyjęcie 40 milionów pasażerów, zaś w latach 2045 - 2060, rozbudowane do 3 pasów startowych i położone na niemal 4 tysięcy metrów kwadratowych, lotnisko będzie w stanie obsłużyć 65 mln pasażerów przy około 450 tysiącach operacji lotniczych rocznie. Te prognozowane dane plasują nowy port w czołówce europejskich lotnisk i pokazują jak dynamicznie będzie rozwijał się sektor lotnictwa cywilnego w Polsce również dzięki hubowemu charakterowi nowego lotniska.



Jakie są prognozy specjalistów?

Co ważne, prognozowane dane to nie myślenie życzeniowe, a efekt szczegółowych analiz ruchu lotniczego ujętego w estymacjach IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych), które zostały wykonane w takiej samej perspektywie czasowej, czyli do końca 2060 r. Uwzględniają one m.in. wpływ pandemii COVID-19 oraz związane z nią skutki gospodarcze czy krach w pasażerskim ruchu lotniczym. Jak wskazują specjaliści z IATA, już rok 2022 pokaże zdecydowany trend wzrostowy, a najpóźniej w roku 2024, wskutek dynamicznego rozwoju rynku lotniczego w Polsce, liczba pasażerów przekroczy rekordowe 49 milinów z 2019 roku. Z prognoz jasno wynika, że uruchomienie nowego lotniska w ramach CPK pozytywnie wpłynie na rozwój ruchu lotniczego – zdecydowanie zwiększy się oferta rejsów, również tych przesiadkowych, z i do Polski. Znacząco zwiększy się również ruch na innych polskich lotniskach – krakowskie Balice przyjmą około 20 milionów pasażerów rocznie (od 2060 r.), a ponad 10 milionów będzie wylatywać lub lądować w Gdańsku, (od 2043 r.), Katowicach (od 2047 r.) i Wrocławiu (od 2056 r.).

Co jeszcze znajdzie się w Master Planie dla CPK?

Master Plan zawiera również analizy kosztowe i specjalistyczne inwestycji, co jest szczególnie ważne w kontekście wydatkowania publicznych pieniędzy. Dokument zakłada także doradztwo planistyczne i techniczne wykonawcy w rozwoju tkanki miejskiej całego projektu, leżącej na styku interesu publicznego i biznesu czyli Airport City - ważnych terenów inwestycyjnych w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Zarówno Master Plan, jak i stanowiący jego jądro Plan Generalny, to dla lotniska kluczowe dokumenty, które nie tylko dowodzą zasadności inwestycji, ale też określają kierunek jej rozwoju na najbliższe kilkadziesiąt lat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

Infrastruktura i lotniska

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

inf. pras. 30 listopada 2022

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projektujemy pierwszy odcinek KDP w Polsce. Umowy już podpisane

Infrastruktura i lotniska

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

Infrastruktura i lotniska

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

inf. pras. 30 listopada 2022

CPK: Projektujemy pierwszy odcinek KDP w Polsce. Umowy już podpisane

Infrastruktura i lotniska

CPK: Siedmiu oferentów na projekt koncepcji układu dróg wokół lotniska

Infrastruktura i lotniska

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

Infrastruktura i lotniska

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

inf. pras. 30 listopada 2022

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projektujemy pierwszy odcinek KDP w Polsce. Umowy już podpisane

Infrastruktura i lotniska

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

Infrastruktura i lotniska

Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych

inf. pras. 30 listopada 2022

CPK: Projektujemy pierwszy odcinek KDP w Polsce. Umowy już podpisane

Infrastruktura i lotniska

CPK: Siedmiu oferentów na projekt koncepcji układu dróg wokół lotniska

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5