Laudamotion, linia powstała z przekształcenia Niki, przy wsparciu Ryanaira (75 proc. udziałów) planuje walczyć o dominację na wiedeńskim rynku z należącymi do Lufthansy Eurowings.
Podczas konferencji prasowej w Wiedniu szef Ryanaira Michael O’Leary
zapowiedział plany Laudamotion na sezon letni – w sumie przewoźnik uruchomi 65 połączeń, w tym 17 tras z Berlina. Będzie operować na 21 maszynach, zbazowanych na dziewięciu lotniskach w Austrii (Wiedeń), Niemczech (Berlin-Tegel, Dusseldorf, Frankfurt, Kolonia, Monachium, Norymberga, Stuttgart) i Szwajcarii (Zurych).
Wsparcie Ryanair ma zapewnić pokrycie kosztów operacyjnych Laudamotion w pierwszym roku działalności. W zamian irlandzki przewoźnik
dostanie na 24 proc., a później 75 proc. aktywów. Michael O’Leary i Niki Lauda, szef Laudamotion, zamierzają skupić się na wakacyjnych lotach. Chcą także, by w ciągu trzech lat flota linii zwiększyła się z obecnych 21 maszyn do ponad 30. Od początku sześć z nich ma mieć bazę w Wiedniu, cztery w Berlin-Tegel, kolejne cztery w Duesseldorfie, dwa w Zurychu, i po jednej we Frankfurcie, Monachium, Kolonii, Norymberdze i Stuttgarcie.
Tymczasem w stolicy Austrii, w której Laudamotion będzie mieć swoją główną bazę, Lufthansa planuje jeszcze mocniej rosnąć. W sezonie letnim należące do niej Eurowings postawią w Wiedniu sześć Airbusów 320 i polecą nimi na Korfu, Kos, do Larnaki, Katanii, Chanii, Heraklionu i na Rodos.
Szansę dla siebie tam widzi także węgierski Wizz Air. W wiedeńską bazę chcą zainwestować ponad 570 mln dolarów, zwiększając liczbę samolotów do pięciu i siatkę połączeń do 27 tras.
Pierwotnie to Lufthansa miała przejąć Niki, jednak ze względu na obawy Komisji Europejskiej dot. zbyt dużej monopolizacji austriackiego rynku, niemiecki przewoźnik wycofał się z negocjacji.
Port Lotniczy Wiedeń-Schwechat decyzją Federalnego Sądu Administracyjnego uzyskał właśnie zgodę na budowę trzeciego pasa startowego. Inwestycja jest konieczna, bo lotnisko zbliża się do progu przepustowości. Wiedeński port lotniczy jest największym lotniskiem w Austrii i służy jako drugi hub w sieci Lufthansy, przewodzącej Star Alliance. Skupia ruch w Europie Wschodniej i oferuje połączenia do krajów azjatyckich. W 2017 roku obsłużył 24 miliony pasażerów.