Lufthansa Technik poinformowała w minionym tygodniu, że rozpoczęła proces certyfikacji technologii powierzchniowej AeroSHARK dla airbusów z rodziny A330ceo. Co oznacza, że innowacyjna technologia powierzchniowa imitująca delikatną strukturę skóry rekina, opracowana przez Lufthansa Technik i BASF Coatings, poprawi efektywność paliwową na pierwszych samolotach Airbusa.
Certyfikacja przez odpowiednie władze zostanie przeprowadzona w ramach uzupełniającego certyfikatu typu (Supplement Type Certification - STC), umożliwiającego modyfikację seryjną kadłuba i gondoli silników samolotów A330-200 i A330-300.
- Wybór airbusa A330ceo jako kolejnego kandydata do certyfikacji AeroSHARK ma charakter strategiczny, biorąc pod uwagę powszechne stosowanie tego typu samolotu oraz jego znaczący wpływ na globalne zużycie paliwa i emisje. Przy około 1000 samolotów A330-200 i -300 eksploatowanych na całym świecie, potencjał oszczędności kosztów operacyjnych i znacznych korzyści dla środowiska jest ogromny – stwierdził Andrew Muirhead, wiceprezes ds. innowacji w Lufthansa Technik.
AeroSHARKWiadomo, że wpływ technologii imitującej delikatną strukturę skóry rekina na zmniejszenie oporu aerodynamicznego jest najbardziej znaczący podczas długiego przelotu, co sprawia, że samoloty długodystansowe są idealnymi kandydatami do takich modyfikacji. Lufthansa Technik posiada już certyfikaty na modernizację AeroSHARK w samolotach
B777-300ER,
B777-200ER i
B777F. Tutaj warto dodać, że A330 jest drugim po B777 najczęściej dostarczanym typem samolotu szerokokadłubowego na świecie. Jego znaczna obecność na rynku lotniczym i jeszcze długi pozostały ich cykl życia otwierają nowe możliwości dla tej technologii.
AeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF Coatings. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.
Rozszerzenie zalet AeroSHARK na inne samolotyWprowadzenie jakiejkolwiek modyfikacji samolotu do użytku w lotnictwie komercyjnym wymaga uzyskania oficjalnego zatwierdzenia przez władze lotnicze. Proces certyfikacji obejmuje szczegółowe analizy i kampanie testowe w celu zapewnienia zgodności z rygorystycznymi normami bezpieczeństwa lotniczego. Modyfikacje każdego samolotu i dodatkowego obszaru zastosowania muszą przejść własną certyfikację typu uzupełniającego. W przypadku rodziny A330 proces ten ma zostać zakończony w pierwszych miesiącach 2026 r.
- Technologia skóry rekina stanowi znaczący krok naprzód w działaniach na rzecz poprawy efektywności paliwowej i redukcji emisji w lotnictwie komercyjnym. Dzięki planowanej certyfikacji dla A330ceo wkrótce będzie można rozszerzyć te korzyści na większą liczbę samolotów i w dalszym ciągu przyczyniać się do bardziej zrównoważonych praktyk lotniczych – powiedział Frank Naber, starszy wiceprezes ds. globalnej obróbki powierzchni w BASF Coatings.
Funkcjonalna folia imituje specjalne właściwości skóry rekina, znacznie zmniejszając opór aerodynamiczny dzięki strukturze żeberek. Zasada zmniejszania oporu poprzez żebra jest naukowo uznana od dziesięcioleci. Lufthansa Technik i BASF Coatings z powodzeniem zastosowały tę zasadę w trudnych warunkach codziennej eksploatacji linii lotniczych, dzięki czemu AeroSHARK jest obecnie jedynym certyfikowanym rozwiązaniem dla lotnictwa komercyjnego. Obecnie zainstalowany na kadłubie samolotu i gondoli silnika, AeroSHARK pozwala osiągnąć 1 proc. redukcję zużycia paliwa i emisji CO₂, która może ulec dalszemu zwiększeniu wraz z certyfikacją dodatkowych powierzchni.
Dane dot. użytkowania AeroSHARKDo tej pory modyfikacje AeroSHARK na dużą skalę zostały z powodzeniem zastosowane w 28 boeingach B777 kilku linii lotniczych oraz w jednym samolocie B747 linii Lufthansa, który służył jako platforma testowa. Liczba ta stale rośnie, co świadczy o skuteczności powłoki AeroSHARK w codziennej eksploatacji. Do sierpnia 2025 r. samoloty zmodyfikowane za pomocą AeroSHARK zgromadziły ponad 232 tys. godzin lotu, oszczędzając ponad 13 tys. ton paliwa lotniczego oraz zmniejszając emisję CO₂ o ponad 42 tys. ton.