Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Lufthansa straciła 1,7 mld euro w II kwartale. Spadek przychodów o 80 proc.


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-08-06 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lufthansa straciła 1,7 mld euro w II kwartale. Spadek przychodów o 80 proc.
fot. Piotr Bożyk
Grupa Lufthansy straciła w drugim kwartale bieżącego roku 1,7 mld euro - poinformowano w oficjalnym komunikacie. Wyniku nie uratowały znaczne redukcje kosztów i wdrożony krótszy czas pracy dużej liczby zatrudnionych.
Przychody grupy spadły o 80 proc. do poziomu 1,9 mld euro. Większość wygenerowana została przez Lufthansa Cargo i Lufthansa Technik. Przed rokiem w analogicznym okresie przychody osiągnęły poziom 9,6 mld euro.

Opłacalne Cargo

Narodowy przewoźnik Niemiec i jego spółki zależne w Austrii, Belgii oraz Szwajcarii w drugim kwartale 2019 roku wygenerowały zysk 754 mln euro. Teraz ogromne straty w ruchu pasażerskim zrekompensował w nieznacznym stopniu oddział Lufthansa Cargo. Ładunki pilnej potrzeby przyniosły zarobek 299 mln euro.

Przychody grupy w całym minionym półroczu spadły o 52 proc. do poziomu 8,3 mld euro. Przed rokiem w analogicznym okresie osiągnęły kwotę 17,4 mld euro. Straty wyniosły w sumie 2,9 mld euro. Dużym problemem były też kontrakty zabezpieczające koszty paliwa, na które przeznaczono aż 782 mln euro.

Narodowy przewoźnik Niemiec i jego spółki zależne w Austrii, Belgii oraz Szwajcarii w drugim kwartale bieżącego roku przewiozły 1,7 mln pasażerów. To było aż o 96 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Oferowanie było mniejsze z kolei o 95 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wyniósł natomiast 56 proc. To 27 punktów poniżej wartości z poprzedniego roku.

Dwie trzecie mniej pasażerów

Grupa Lufthansa w pierwszej połowie 2020 roku obsłużyła łącznie 23,5 mln pasażerów, co było o dwie trzecie mniejszą liczbą niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Oferowanie spadło w sumie o 61 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów osiągnął natomiast 72 proc. To z kolei oznaczało dziewięć punktów poniżej wartości z poprzedniego roku. Wydatki inwestycyjne spadły do poziomu 897 mln euro, głównie z powodu odroczenia planowanych dostaw samolotów.

Środki pozyskane z Funduszu Stabilizacji Gospodarczej Republiki Federalnej Niemiec (WSF) nie zostały jeszcze uwzględnione w danych dotyczących płynności na dzień 30 czerwca 2020 roku. Grupa dysponowała jednak łącznie 11,8 mld euro dostępnej gotówki. Od początku lipca z pakietu stabilizacyjnego firma otrzymała 2,3 mld euro. Podwyższenie kapitału, dzięki któremu WSF objął 20 proc. udziałów, przyniosło kolejne blisko 300 mln euro. Uwolnienie pierwszej raty pożyczki banku KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau) przyniosło z kolei mld euro, a ustanowienie cichego udziału przez WSF zapewniło kolejny mld euro.

Wypływy pieniężne dotyczyły głównie wypłaty roszczeń o zwrot kosztów odwołanych lotów. Grupa wypłaciła klientom w samym lipcu prawie miliard euro, a w całym minionym półroczu blisko dwa mld euro. Kompleksowy program restrukturyzacji zakłada powrót popytu na podróże lotnicze dopiero za cztery lata. Nadrzędnym celem pozostaje rentowność oraz utrzymanie globalnej konkurencyjności. Planowana redukcja obejmie 22 tys. pełnoetatowych miejsc pracy, a flota całej grupy zostanie zredukowana o co najmniej 100 samolotów.

Spohr: Czerpiemy korzyści z pierwszych oznak ożywienia

Liczebność zarządów wszystkich spółek zależnych zostanie zmniejszona o 20 proc. Pracę w administracji straci 1000 osób. Suma tych działań powinna umożliwić jak najszybsze refinansowanie środków pakietu stabilizacyjnego. Dodatnie przepływy pieniężne powinny wrócić dzięki temu już w 2021 roku.

Grupa Lufthansy zatrudnia aktualnie 129 400 osób. To blisko 8300 mniej niż liczba pracowników w tym samym czasie w ubiegłym roku. – Proces odnowy nie będzie szybki zwłaszcza na trasach długodystansowych. Nie spodziewamy się jednak powrotu popytu do poziomu sprzed kryzysu wcześniej niż w 2024 roku. Udało nam się przeciwdziałać skutkom pandemii poprzez ścisłe zarządzanie kosztami, a także przychodami oddziałów Lufthansa Technik i Lufthansa Cargo. Czerpiemy korzyści z pierwszych oznak ożywienia, co widać już w oferowaniu Eurowings i Edelweiss, naszych zależnych linii lotniczych. To jednak nie zapobiegnie daleko idącej restrukturyzacji naszego biznesu. Cała branża lotnicza musi dostosować się do nowej normy. Pandemii daje wyjątkową okazję do tworzenia działalności w zrównoważony i odpowiedzialny sposób – podsumował Carsten Spohr, prezes Lufthansy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Austrian Airlines wznowiły 15 tras. Usunięte loty do Szanghaju i Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

Austrian Airlines wznowiły 15 tras. Usunięte loty do Szanghaju i Tel Awiwu

Rafał Dybiński 03 sierpnia 2020

Lufthansa potrzebuje dodatkowych sześciu tygodni na zwroty za bilety

Biznes i przemysł

Lufthansa potrzebuje dodatkowych sześciu tygodni na zwroty za bilety

Rafał Dybiński 22 lipca 2020

 

COVID przyśpiesza koniec ery boeingów B747

Pasażer i linie lotnicze

COVID przyśpiesza koniec ery boeingów B747

08 sierpnia 2020

EasyJet planuje 1000 lotów dziennie i nowe trasy

Pasażer i linie lotnicze

EasyJet planuje 1000 lotów dziennie i nowe trasy

08 sierpnia 2020

Niemcy pracują nad własną rakietą nośną

Biznes i przemysł

Niemcy pracują nad własną rakietą nośną

08 sierpnia 2020

Port Olsztyn-Mazury: Liczba pasażerów sukcesywnie rośnie

Infrastruktura i lotniska

Port Olsztyn-Mazury: Liczba pasażerów sukcesywnie rośnie

07 sierpnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5