Partner serwisu
Biznes i przemysł

Lufthansa i United zainteresowane zakupem TAP Air Portugal

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Lufthansa i United zainteresowane zakupem TAP Air Portugal
fot. Piotr Bożyk
Według portugalskiego dziennika ekonomicznego „Jornal de Negocios” Lufthansa rozpoczęła negocjacje w sprawie zakupu 45 proc. kapitału siostrzanego członka Star Alliance, TAP Air Portugal od głównego prywatnego akcjonariusza. Mówi się, że Lufthansa połączyła siły z United Airlines.

David Neeleman wydaje się zdeterminowany, aby sprzedać swoje 45 proc. udziałów w TAP Air Portugal, zgodnie z informacjami podanymi przez „Jornal de Negocios”. Neeleman, znany jako założyciel JetBlue i Azul, nabył udziały w TAP Air Portugal, linii należących wcześniej do rządu, w 2015 roku.

45 proc. udziałów do wzięcia

TAP Air Portugal jest w 50 proc. własnością państwa portugalskiego. 5 proc. udziałów jest w rękach pracowników, a 45 proc. należy do Atlantic Gateway – należącego do Neelemana i jego portugalskiego partnera Humberto Pedrosę.

To 45 proc. udziałów Neelemana jest na sprzedaż. Wcześniej portugalskie media spekulowały, że o udział walczy kilka firm, w tym Air France-KLM i IAG. Jednak obecnie podaje się, że Lufthansa i United Airlines już rozpoczęły negocjacje.

Pytany przez AFP rzecznik Lufthansy odmówił komentarza na temat „spekulacji medialnych”. TAP również nie komentuje tej sprawy. Media podają jednak, że Neeleman, który był jednym z trzech właścicieli nieistniejącego Aigle Azura, nie dogaduje się z portugalskim rządem w sprawie TAP. Rząd w szczególności sprzeciwił się planowi biznesmena, dotyczącego wprowadzenia spółki na giełdę i wyraził zaniepokojenie strategią firmy, której polityka inwestycyjna powoli przynosi pozytywne rezultaty. Ale Neeleman wcześniej zaprzeczył plotkom, jakoby chciał wycofać się z TAP z powodu tych różnic.

Co oznaczałaby zakup TAP dla Lufthansy i United?

Inwestycja w TAP byłaby logicznym krokiem, szczególnie dla Lufthansy. Niemiecki przewoźnik zyskuje już na popularności w Brazylii, która jest najważniejszym rynkiem międzynarodowym dla TAP i ogólnie dla portugalskich podróżników. United też może mieć swój cel w rozwoju swojej obecności w Ameryce Łacińskiej.

TAP od pewnego czasu mocno trzyma się Ameryki Łacińskiej. Na początku tego roku linia lotnicza podpisała umowę partnerską z Azulem w celu zwiększenia łączności między Europą a Brazylią.
Linie lotnicze ogłosiły zamiar zwiększenia liczby europejskich turystów do Brazylii o 200 tys. Dzięki wsparciu Lufthansy i United można to osiągnąć wcześniej niż oczekiwano.

Dobra okazja?

Portugalski przewoźnik odnotował znaczny wzrost popytu na pasażerów. W ciągu całego 2019 roku przewieziono 17,1 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 8,2 proc. rok do roku. W rzeczywistości od 2015 roku, kiedy Atlantic Gateway przejął 45 proc. udziałów, linie lotnicze odnotowały 60-proc. wzrost ruchu pasażerskiego.

Jednak pomimo wzrostu ruchu pasażerskiego, TAP zakończył rok znaczną stratą. Przewoźnik zgłosił stratę 105,6 mln euro (114,67 mln dol.) w ciągu 2019 r., choć odnotował dodatnią wartość w drugiej połowie roku, co sugeruje, że wszystko idzie w dobrym kierunku.

Imponujące ulepszenia floty dalekiego zasięgu zapewniły TAP solidną pozycję, która może pomóc w osiągnięciu lepszych wyników w nadchodzących latach. Po przyjęciu 19 samolotów z rodziny A330neos i 14 samolotów A320neo przewoźnik obniżył średni wiek swojej floty dalekiego zasięgu z 15 do zaledwie 3,9 lat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lufthansa wprowadza ekotaryfy na dalekich lotach

Biznes i przemysł

Lufthansa wprowadza ekotaryfy na dalekich lotach

Mateusz Kieruzal 30 listopada 2023

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Mateusz Kieruzal 10 listopada 2023

Lufthansa lata A380 do Bangkoku

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa lata A380 do Bangkoku

Rafał Dybiński 31 października 2023

Lufthansa: Loty z Polski podrożały o 30 proc.

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Loty z Polski podrożały o 30 proc.

Mateusz Kieruzal 27 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Lufthansa: Nowe dalekie trasy i podwojenie liczby lotów A380

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Lufthansa wprowadza ekotaryfy na dalekich lotach

Biznes i przemysł

Lufthansa wprowadza ekotaryfy na dalekich lotach

Mateusz Kieruzal 30 listopada 2023

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Mateusz Kieruzal 10 listopada 2023

Lufthansa lata A380 do Bangkoku

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa lata A380 do Bangkoku

Rafał Dybiński 31 października 2023

Lufthansa: Loty z Polski podrożały o 30 proc.

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Loty z Polski podrożały o 30 proc.

Mateusz Kieruzal 27 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Lufthansa: Nowe dalekie trasy i podwojenie liczby lotów A380

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5