Według portugalskiego dziennika ekonomicznego „Jornal de Negocios” Lufthansa rozpoczęła negocjacje w sprawie zakupu 45 proc. kapitału siostrzanego członka Star Alliance, TAP Air Portugal od głównego prywatnego akcjonariusza. Mówi się, że Lufthansa połączyła siły z United Airlines.
David Neeleman wydaje się zdeterminowany, aby sprzedać swoje 45 proc. udziałów w TAP Air Portugal, zgodnie z informacjami podanymi przez „Jornal de Negocios”. Neeleman, znany jako założyciel JetBlue i Azul, nabył udziały w TAP Air Portugal, linii należących wcześniej do rządu, w 2015 roku.
45 proc. udziałów do wzięcia
TAP Air Portugal jest w 50 proc. własnością państwa portugalskiego. 5 proc. udziałów jest w rękach pracowników, a 45 proc. należy do Atlantic Gateway – należącego do Neelemana i jego portugalskiego partnera Humberto Pedrosę.
To 45 proc. udziałów Neelemana jest na sprzedaż. Wcześniej portugalskie media spekulowały, że o udział walczy kilka firm, w tym Air France-KLM i IAG. Jednak obecnie podaje się, że Lufthansa i United Airlines już rozpoczęły negocjacje.
Pytany przez AFP rzecznik Lufthansy odmówił komentarza na temat „spekulacji medialnych”. TAP również nie komentuje tej sprawy. Media podają jednak, że Neeleman, który był jednym z trzech właścicieli nieistniejącego Aigle Azura, nie dogaduje się z portugalskim rządem w sprawie TAP. Rząd w szczególności sprzeciwił się planowi biznesmena, dotyczącego wprowadzenia spółki na giełdę i wyraził zaniepokojenie strategią firmy, której polityka inwestycyjna powoli przynosi pozytywne rezultaty. Ale Neeleman wcześniej zaprzeczył plotkom, jakoby chciał wycofać się z TAP z powodu tych różnic.
Co oznaczałaby zakup TAP dla Lufthansy i United?
Inwestycja w TAP byłaby logicznym krokiem, szczególnie dla Lufthansy. Niemiecki przewoźnik zyskuje już na popularności w Brazylii, która jest najważniejszym rynkiem międzynarodowym dla TAP i ogólnie dla portugalskich podróżników. United też może mieć swój cel w rozwoju swojej obecności w Ameryce Łacińskiej.
TAP od pewnego czasu mocno trzyma się Ameryki Łacińskiej. Na początku tego roku linia lotnicza podpisała umowę partnerską z Azulem w celu zwiększenia łączności między Europą a Brazylią. Linie lotnicze ogłosiły zamiar zwiększenia liczby europejskich turystów do Brazylii o 200 tys. Dzięki wsparciu Lufthansy i United można to osiągnąć wcześniej niż oczekiwano.
Dobra okazja?
Portugalski przewoźnik odnotował znaczny wzrost popytu na pasażerów. W ciągu całego 2019 roku przewieziono 17,1 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 8,2 proc. rok do roku. W rzeczywistości od 2015 roku, kiedy Atlantic Gateway przejął 45 proc. udziałów, linie lotnicze odnotowały 60-proc. wzrost ruchu pasażerskiego.
Jednak pomimo wzrostu ruchu pasażerskiego, TAP zakończył rok znaczną stratą. Przewoźnik zgłosił stratę 105,6 mln euro (114,67 mln dol.) w ciągu 2019 r., choć odnotował dodatnią wartość w drugiej połowie roku, co sugeruje, że wszystko idzie w dobrym kierunku.
Imponujące ulepszenia floty dalekiego zasięgu zapewniły TAP solidną pozycję, która może pomóc w osiągnięciu lepszych wyników w nadchodzących latach. Po przyjęciu 19 samolotów z rodziny A330neos i 14 samolotów A320neo przewoźnik obniżył średni wiek swojej floty dalekiego zasięgu z 15 do zaledwie 3,9 lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.