Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Lufthansa i United zainteresowane zakupem TAP Air Portugal


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2020-02-27 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lufthansa i United zainteresowane zakupem TAP Air Portugal
fot. Piotr Bożyk
Według portugalskiego dziennika ekonomicznego „Jornal de Negocios” Lufthansa rozpoczęła negocjacje w sprawie zakupu 45 proc. kapitału siostrzanego członka Star Alliance, TAP Air Portugal od głównego prywatnego akcjonariusza. Mówi się, że Lufthansa połączyła siły z United Airlines.
David Neeleman wydaje się zdeterminowany, aby sprzedać swoje 45 proc. udziałów w TAP Air Portugal, zgodnie z informacjami podanymi przez „Jornal de Negocios”. Neeleman, znany jako założyciel JetBlue i Azul, nabył udziały w TAP Air Portugal, linii należących wcześniej do rządu, w 2015 roku.

45 proc. udziałów do wzięcia

TAP Air Portugal jest w 50 proc. własnością państwa portugalskiego. 5 proc. udziałów jest w rękach pracowników, a 45 proc. należy do Atlantic Gateway – należącego do Neelemana i jego portugalskiego partnera Humberto Pedrosę.

To 45 proc. udziałów Neelemana jest na sprzedaż. Wcześniej portugalskie media spekulowały, że o udział walczy kilka firm, w tym Air France-KLM i IAG. Jednak obecnie podaje się, że Lufthansa i United Airlines już rozpoczęły negocjacje.

Pytany przez AFP rzecznik Lufthansy odmówił komentarza na temat „spekulacji medialnych”. TAP również nie komentuje tej sprawy. Media podają jednak, że Neeleman, który był jednym z trzech właścicieli nieistniejącego Aigle Azura, nie dogaduje się z portugalskim rządem w sprawie TAP. Rząd w szczególności sprzeciwił się planowi biznesmena, dotyczącego wprowadzenia spółki na giełdę i wyraził zaniepokojenie strategią firmy, której polityka inwestycyjna powoli przynosi pozytywne rezultaty. Ale Neeleman wcześniej zaprzeczył plotkom, jakoby chciał wycofać się z TAP z powodu tych różnic.

Co oznaczałaby zakup TAP dla Lufthansy i United?

Inwestycja w TAP byłaby logicznym krokiem, szczególnie dla Lufthansy. Niemiecki przewoźnik zyskuje już na popularności w Brazylii, która jest najważniejszym rynkiem międzynarodowym dla TAP i ogólnie dla portugalskich podróżników. United też może mieć swój cel w rozwoju swojej obecności w Ameryce Łacińskiej.

TAP od pewnego czasu mocno trzyma się Ameryki Łacińskiej. Na początku tego roku linia lotnicza podpisała umowę partnerską z Azulem w celu zwiększenia łączności między Europą a Brazylią.
Linie lotnicze ogłosiły zamiar zwiększenia liczby europejskich turystów do Brazylii o 200 tys. Dzięki wsparciu Lufthansy i United można to osiągnąć wcześniej niż oczekiwano.

Dobra okazja?

Portugalski przewoźnik odnotował znaczny wzrost popytu na pasażerów. W ciągu całego 2019 roku przewieziono 17,1 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 8,2 proc. rok do roku. W rzeczywistości od 2015 roku, kiedy Atlantic Gateway przejął 45 proc. udziałów, linie lotnicze odnotowały 60-proc. wzrost ruchu pasażerskiego.

Jednak pomimo wzrostu ruchu pasażerskiego, TAP zakończył rok znaczną stratą. Przewoźnik zgłosił stratę 105,6 mln euro (114,67 mln dol.) w ciągu 2019 r., choć odnotował dodatnią wartość w drugiej połowie roku, co sugeruje, że wszystko idzie w dobrym kierunku.

Imponujące ulepszenia floty dalekiego zasięgu zapewniły TAP solidną pozycję, która może pomóc w osiągnięciu lepszych wyników w nadchodzących latach. Po przyjęciu 19 samolotów z rodziny A330neos i 14 samolotów A320neo przewoźnik obniżył średni wiek swojej floty dalekiego zasięgu z 15 do zaledwie 3,9 lat.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Sztorm Ciara. Loty Lufthansy do Polski odwołane

Pasażer i linie lotnicze

Sztorm Ciara. Loty Lufthansy do Polski odwołane

Artur Bogdanowicz 10 lutego 2020

Przewoźnicy cargo odpowiadają na epidemię koronawirusa z Wuhan

Biznes i przemysł

Przewoźnicy cargo odpowiadają na epidemię koronawirusa z Wuhan

Tomasz Śniedziewski 05 lutego 2020

„Make Poland Great Again”. Niemieckie media o przejęciu Condora przez PGL

Biznes i przemysł

„Make Poland Great Again”. Niemieckie media o przejęciu Condora przez PGL

Artur Bogdanowicz 27 stycznia 2020

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5