Partner serwisu
Biznes i przemysł

Lufthansa 2022: Przychody prawie podwojone i 1,5 mld euro zysku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Lufthansa 2022: Przychody prawie podwojone i 1,5 mld euro zysku
fot. Piotr Bożyk
Grupa Lufthansy prawie podwoiła przychody w 2022 roku i wypracowała zysk operacyjny na poziomie 1,5 mld euro. Narodowe linie lotnicze Niemiec i jej zależni przewoźnicy z Austrii, Belgii, Włoch i Szwajcarii obsłużyli ponad 100 mln pasażerów. To niemal dwukrotnie więcej niż w 2021 roku.

– Lufthansa odrodziła się i wróciła. W ciągu zaledwie jednego roku osiągnęliśmy bezprecedensowy zwrot finansowy. Z zyskiem operacyjnym w wysokości 1,5 miliarda euro grupa wypracowaliśmy znacznie lepszy wynik niż oczekiwano – podkreślił Carsten Spohr, prezes Lufthansy, któremu w tym tygodniu przedłużono kontrakt i pozostanie przez kolejnych pięć lat na czele narodowego przewoźnika Niemiec, który zwiększył zatrudnienie rok do roku ze 105 209 do 109 509 pracowników.

– Popyt na podróże lotnicze pozostaje wysoki w 2023 roku. Inwestujemy więc miliardy w oszczędne i najnowocześniejsze samoloty. Dzięki innowacyjnym usługom, nowej kabinie premium na pokładzie i nowym narzędziom cyfrowym chcemy pozostać liderem jakości w branży. Naszą ambicją jest także promowanie skutecznej ochrony klimatu. Jako pierwsza grupa linii lotniczych na świecie wprowadziliśmy zielone taryfy – wyliczał sukcesy Spohr.

– Grupa Lufthansy jest już numerem jeden w Europie i numerem cztery na świecie. Pragniemy nadal się rozwijać dla naszych klientów i pracowników, a także kształtować przyszłość i umacniać naszą pozycję na rynku – podsumował Spohr.

Silny wzrost popytu na podróże lotnicze w ciągu roku pozwolił grupie Lufthansy niemal podwoić rok do roku przychody z 16,8 mld euro do 32,8 mld euro. Największe linie lotnicze Starego Kontynentu wygenerowały zysk operacyjny na poziomie 1,5 mld euro i tym samym wróciły do rentowności pomimo wysokiej inflacji kosztowej, zwłaszcza w zakresie cen paliwa. Przypomnijmy, że w 2021 roku grupa Lufthansy była na minusie 1,7 mld euro.

Źródło: Lufthansagroup.com.




Ponad 100 mln pasażerów


W ciągu minionego roku z usług narodowych linii lotniczych Niemiec i zależnych przewoźników z Austrii, Belgii, Szwajcarii i Włoch skorzystało znacznie więcej osób niż w 2021 roku. W sumie na pokładach obsłużono 102 mln pasażerów, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 roku, kiedy doliczono się 47 mln podróżnych.

W związku z silnym wzrostem popytu na podróże lotnicze znacznie wzrosła liczba oferowanych połączeń. Latem 2022 roku globalne niedobory w branży lotniczej doprowadziły jednak do krótkotrwałego przeciążenia całego systemu. Linie lotnicze na całym świecie odwołały wiele rejsów, co ustabilizowało operacje lotnicze. Oferowanie przewoźników z grupy Lufthansy osiągnęło pułap 72 proc. w porównaniu z przedkryzysowym 2019 rokiem. Warto przypomnieć, że w pierwszym kwartale 2022 roku oferowanie osiągnęło zaledwie 57 proc. poziomu sprzed kryzysu. Wskaźnik wypełnienia miejsc był na poziomie 79,8 proc. To o 18,2 punktu procentowego więcej niż w roku poprzednim, kiedy osiągnął pułap 61,6 proc. Na mniejsze zyski na początku roku nadal duży wpływ miało rozprzestrzenianie się wariantu Omikron koronawirusa SARS-CoV-2 i związane z tym ograniczenia w podróżowaniu.

Rekordowe wyniki wygenerowały działy Lufthansa Cargo i Lufthansa Technik. Utrzymujący się wysoki popyt na fracht lotniczy przyczynił się do zysków wyższych niż rok wcześniej 21 proc. To oznacza rekordowe 136 proc. więcej aniżeli tuż przed pandemią w 2019 roku. W przypadku usług serwisowych i naprawczych zysk był natomiast wyższy rok do roku o 41 proc.

Segment Catering stanął przed szczególnymi wyzwaniami związanymi z wysoką inflacją i napiętym rynkiem pracy w Ameryce Północnej. Niemniej jednak był w stanie odnotować pozytywny rozwój działalności, a jego przychody wzrosły o prawie 80 proc.

Grupa Lufthansy kładła nadal szczególny nacisk na optymalizację przepływów pieniężnych. Dzięki silnemu wzrostowi rezerwacji i związanymi z tym przedpłatami klientów nastąpiła znaczna poprawa przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. Nakłady inwestycyjne netto wyniosły 2,3 mld euro, czyli mniej niż zakładano z powodu opóźnień w planowanych dostawach samolotów. Środki pieniężne zgromadzone na kontach bankowych przekroczyły nieznacznie najwyższy w historii poziom 2,5 mld euro. W przyszłości, aby lepiej zabezpieczyć się przed potencjalnymi kolejnymi kryzysami, ten pułap ma osiągnąć od 8 do 10 mld euro. Po podpisaniu listu intencyjnego przez grupę Lufthansy i włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów, obecnie obie strony negocjują formę potencjalnej inwestycji we włoskie linie lotnicze ITA Airways.

Perspektywy na 2023 rok: Wysoki zysk w Q2 i Q3

Grupa Lufthansy spodziewa się, że w bieżącym roku popyt na bilety lotnicze utrzyma się na wysokim poziomie. Popyt na podróże lotnicze będzie szczególnie duży w okresie wielkanocnym i wakacyjnym. Najpopularniejszymi kierunkami będą ponownie Hiszpania, Włochy, Grecja i inne kraje śródziemnomorskie. Przewoźnicy z Austrii, Belgii, Niemiec i Szwajcarii obserwują także wysoki popyt na rejsy do i z Ameryki Północnej.

Linie lotnicze z grupy Lufthansy spodziewają się wzrostu oferowania średnio od około 85 do 90 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Rozwój będzie jednak ograniczony przez wąskie gardła w europejskim systemie lotniczym. W pierwszym kwartale bieżącego roku oferowanie osiągnie 75 proc. poziomu sprzed kryzysu.

W segmencie logistyki narodowe linie lotnicze Niemiec spodziewają się znacznego spadku przychodów w związku z dalszą normalizacją rynku przewozów lotniczych. Stawki frachtowe prawdopodobnie utrzymają się znacznie powyżej poziomu sprzed kryzysu. W rezultacie wynik operacyjny segmentu logistyka będzie niższy niż w roku poprzednim, ale pozostanie znacznie powyżej poziomu sprzed kryzysu. W przypadku działu Lufthansa Technik zyski w 2023 roku będą co najmniej na poziomie z poprzedniego roku, odzwierciedlając trwające ożywienie na rynku MRO w połączeniu ze wzrostem kosztów związanym z inflacją.

Grupa Lufthansy szczególnie wysokie zyski przewiduje w drugim i trzecim kwartale 2023 roku. Pierwszy kwartał zakończy się jednak na minusie. Złożone w tym tygodniu zamówienie na 22 samoloty przyspieszy modernizację floty dalekiego zasięgu. Największe linie lotnicze Europy w najbliższych latach odbiorą w sumie ponad 100 oszczędniejszych szerokokadłubowców.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Frankfurt: Niemal 5,9 mln pasażerów w sierpniu. Dużo mniej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Niemal 5,9 mln pasażerów w sierpniu. Dużo mniej niż w 2019

Rafał Dybiński 15 września 2023

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Berlin: Blisko 2,2 mln pasażerów w sierpniu

Infrastruktura i lotniska

Berlin: Blisko 2,2 mln pasażerów w sierpniu

Rafał Dybiński 14 września 2023

Zobacz również:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Lufthansa reaktywuje siódmego i ósmego A380. Polecą z Monachium

Biznes i przemysł

Lufthansa stawia na loty krajowe. Samolot ma być konkurencyjniejszy niż kolej

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Frankfurt: Niemal 5,9 mln pasażerów w sierpniu. Dużo mniej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Niemal 5,9 mln pasażerów w sierpniu. Dużo mniej niż w 2019

Rafał Dybiński 15 września 2023

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Berlin: Blisko 2,2 mln pasażerów w sierpniu

Infrastruktura i lotniska

Berlin: Blisko 2,2 mln pasażerów w sierpniu

Rafał Dybiński 14 września 2023

Zobacz również:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Lufthansa reaktywuje siódmego i ósmego A380. Polecą z Monachium

Biznes i przemysł

Lufthansa stawia na loty krajowe. Samolot ma być konkurencyjniejszy niż kolej

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5