Miasto Lublin, będące większościowym udziałowcem lubelskiego lotniska, planuje nawiązanie współpracy z Chinami w zakresie lotniskowych inwestycji. Rozmowy w tej sprawie już się toczą, ale na ich finał możemy trochę poczekać.
– Sprawa dotyczy ewentualnej współpracy z podmiotem chińskim w zakresie inwestycji w cargo, chętnie widzielibyśmy możliwość rozbudowy tej funkcji w oparciu o projekt biznesowy z chiskim partnerem – wyjaśnia w rozmowie z "Rynkiem Lotniczym" Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prasowa prezydenta Lublina.
Chińczycy będą inwestować w cargo?Obecnie finansowanie wszelkich inwestycji na lubelskim lotnisku odbywa się za sprawą samorządów. To one zapewniają środki na rozbudowę terminala, czy innej infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności lotniczej. W grę wchodzi jednak współpraca z inwestorem, który finansowałby konieczne inwestycje. W grę wchodzą obecnie dwaj inwestorzy chińscy. Miasto nie chce jednak zdradzić szczegółów prowadzonych obecnie rozmów, choć deklaruje, że dobrze ocenia możliwości rozwoju takiej współpracy.
– Zarówno Lublin ze swoim miastem partnerskim z Chin a także władze regionu mają sieć współpracy z partnerami chińskimi, dobrze oceniamy więc możliwości rozwoju takiej współpracy, co wpisuje się także w strategie działania polskiego rządu – wyjaśnia Krzyżanowska i dodaje, że miasto nie jest na razie wskazać żadnych szczegółów, bowiem rozmowy toczą się na wstępnym etapie.
Wśród najważniejszych inwestycji rozbudowa terminala Póki co lubelskie lotnisko musi polegać jedynie na zasobach samorządowych. W ostatnim czasie lubelscy radni wyrazili zgodę na kolejną emisję obligacji, dzięki którym lotnisko zyska fundusze na powiększenie terminala. Inwestycja jest niezbędna, by zapewnić odpowiednią przepustowość.
Istniejący obecnie terminal liczy 11 tys. m.kw. i jest znacznie mniejszy od tego, jaki planowano
w pierwotnej wersji. W 2010 roku w trakcie projektowania terminala zapadła decyzja o jego zmniejszeniu o połowę. Zmiana spowodowana była zaleceniami ekspertów z organizacji Jaspers współpracujących z Komisją Europejską, która zatwierdziła przyznanie środków unijnych na sfinansowanie budowy lotniska. Według ekspertów Jaspers planowany początkowo terminal był za duży w stosunku do szacowanego ruchu na lotnisku.
Budowa lotniska kosztowała 476 mln zł, z czego 144,5 mln zł pokryła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego.