Partner serwisu
Biznes i przemysł

LS Technics: Minimalny zysk. Bardzo niski poziom rentowności

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
08-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LS Technics: Minimalny zysk. Bardzo niski poziom rentowności
fot. LS Technics/Facebook
LS Technics – spółka PGL zajmująca się konserwacją i naprawą samolotów – zanotowała w roku 2022 minimalny zysk netto w kwocie 51,4 tys. złotych. Spółka rozpoczęła budowę w gdańskim porcie hangaru o lekkiej konstrukcji, na poczet czego zaciągnięto od Polskiej Grupy Lotniczej 14,5-mln pożyczkę. Do poziomu 0,04 proc. spadł wskaźnik rentowności netto prowadzanego przez LS Technics biznesu.

LS Technics to spółka zajmująca się prowadzeniem działalności związanej z konserwacją, naprawą i przeglądami samolotów. W zakres działalności LS Technics wchodzi świadczenie usług w zakresie przeglądów bazowych, przeglądów liniowych, obsługi warsztatowej oraz parkowania samolotów i ich konserwacji. Posiadając europejski certyfikat EASA PART 145 spółka prowadzi obsługę samolotów z rodziny A320, a także Q400, B737 Classic, B737 NG, E170/190 oraz ATR 42/72. Spółka z Polskiej Grupy Lotniczej prowadzi działalność w ośmiu polskich portach lotniczych. LS Technics obecna jest w Bydgoszczy, Katowicach, Krakowie, Olsztynie, Poznaniu oraz Warszawie.

LS Technics prowadzi działalność szkoleniową, a ważnym elementem prowadzenie komercyjnych szkoleń dla podmiotów zewnętrznych. W roku 2022 przeprowadzono szkolenia, z czego 88 proc. to szkolenia dla kapitanów linii lotniczych z inspekcji samolotu po zdarzeniu z ptakiem.

Rośnie wartość rynku MRO

Według danych za rok 2022 globalny rynek MRO wzrósł o 18 proc. i wyniósł 77 mld dolarów. Możliwe to było dzięki stałemu powiększaniu się flot samolotów, statki powietrzne latały więcej, a popyt na podróże lotnicze wzrósł. Jak wskazują̨ analizy w 2023 roku wydatki na MRO wyniosą̨ 94 mld dolarów, zaledwie dwa proc. poniżej szczytu rynku w 2019 r., kiedy zanotowano wartość kontraktów MRO wyniosła 95 mld. Jednak ten sektor branży lotniczej podobnie jak reszta globalnej gospodarki, zmaga się̨ z niedoborem pracowników i zakłóceniami w łańcuchu dostaw – dwoma głównymi ograniczeniami zdolności produkcyjnych.

1 stycznia 2022 r. spółka przywróciła w pełni system premiowy dla pracowników, z zastrzeżeniem, że okres i sposób przywracania stosowania regulaminu premiowania może być zmieniony w zależności od aktualnej sytuacji finansowej, ograniczeń w ruchu lotniczym i stanu epidemii. Ponadto, w związku ze zgłaszanymi przez pracowników postulatami wzrostu wynagrodzeń, odpowiedniego do rosnącej inflacji, podjęto decyzję o dokonaniu zmian w regulaminie premiowania oraz regulaminie wynagradzania w efekcie czego nastąpił wzrost wynagrodzeń średnio o ok. 10 proc. O tyle samo wzrosły premie.

Budowa hangaru w Gdańsku

26 lipca 2022 r. LS Technics zawarł z węgierskimi liniami lotniczymi Wizz Air umowę podnajmu na okres czterech lat hangaru technicznego H3, przeznaczonego do jednoczesnej obsługi dwóch samolotów kodu C. Obiekt ma ok. 122 tys. metrów sześciennych kubatury. Dzięki temu poszerzona została działalność w obszarze obsługi bazowej.

W 2022 r. Spółka rozpoczęła inwestycję budowy hangaru o konstrukcji lekkiej przeznaczonego do obsługi bazowej w Porcie Lotniczym Gdańsk. Po uzyskaniu zgody Zgromadzenia Wspólników w dniu 29 kwietnia 2022 r. zawarto z generalnym wykonawcą umowę̨. Wartość samej konstrukcji to ok. 19,5 mln złotych netto, z czego zaliczkowane zostało 60 proc. tej kwoty.

Dla sfinansowania inwestycji pozyskano finansowanie zewnętrzne w postaci pożyczki od Polskiej Grupy Lotniczej S.A. w wysokości 14,5 mln zł. Zakończenie inwestycji jest przewidziane w drugiej połowie 2023 r. Oprócz tego, spółka zaciągnęła u spółki matki inną pożyczkę. Łączna wartość dwóch dźwigni finansowych wyniosła 19,5 mln złotych. Wykorzystanie finansowania na dzień bilansowy miało wartość 17,5 mln zł.

Wizz Air największym klientem

W roku 2022 przychody ze sprzedaży spółki LS Technics wyniosły 115 337 459 złotych, z czego w kwocie 99 696 800 złotych zamknęły się przychody ze sprzedaży usług (obsługa i przegląd samolotów, szkolenia). Koszty prowadzonej działalności wyniosły 116 691 511 złotych. Największą część kosztów stanowiły usługi obce i wynagrodzenia dla pracowników. Stanowiły one ponad 69 proc. wszystkich kosztów.

Przychody ze sprzedaży przekroczyły znacząco założenia budżetowe oraz wyniki osiągnięte w poprzednim roku. Na taki stan rzecz przyczyniło się rozpoczęcie realizacji nowego kontraktu na obsługę̨ ciężką samolotów Wizz Aira – największego klienta LS Technics. Wzrost wolumenu i wartości realizowanych prac stał się̨ możliwy dzięki pozyskaniu nowej powierzchni hangarowej w Katowicach, w której świadczenie usług rozpoczęło się we wrześniu 2022 r.

Wysoka dynamika kosztów w roku ubiegłym wynikała zarówno z czynników wewnętrznych związanych z przywracaniem zamrożonych w czasie pandemii składników wynagrodzeń, jak również czynników zewnętrznych pochodzących z niestabilnego otoczenia makroekonomicznego.

Minimalny zysk, spadek rentowności

Pomimo, że w 2022 roku przychody ze sprzedaży przekroczyły założenia budżetowe o 18,3 proc. (21,1 mln złotych), wzrost kosztów operacyjnych był wyższy od założeń o 23,4 proc. (26,5 mln złotych), co spowodowało znaczące obniżenie rentowności prowadzonej działalności podstawowej. Zysk ze sprzedaży był niższy o 310 proc. od zakładanego w planie, czyli o 5,4 mln złotych i wyniósł 1,7 mln złotych, z związku z czym spadła rentowność sprzedaży. W roku 2021 stosunek wyniku ze sprzedaży do przychodów netto ze sprzedaży wynosił 15,16 proc., a w na koniec roku ubiegłego zaledwie 1,52 proc.

Zysk brutto wyniósł 68,7 tys. złotych, co oznacza, że zysk netto zamknął się w kwocie 51,4 tys. złotych, co było wartościami odpowiednio o 6,3 mln zł i 5,1 mln zł niższymi od planowanych. Na koniec zeszłego roku wskaźnik rentowności netto prowadzonego biznesu wyniósł zaledwie 0,04 proc. Na dzień sporządzania sprawozdania działalność́ operacyjna LS Technics nie była zagrożona.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

Biznes i przemysł

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

inf. pras. 16 listopada 2023

Ethiopian zamawia kolejne boeingi B737 MAX i B787

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Zobacz również:

Wizz Air wraca do Mołdawii

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca do Mołdawii

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Gdańsk: Uroczyste otwarcie nowego hangaru LS Technics (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk: Uroczyste otwarcie nowego hangaru LS Technics (zdjęcia)

LS Technics/Port Lotniczy Gdańsk 30 października 2023

Nowy hangar LS Technics w Gdańsku (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Nowy hangar LS Technics w Gdańsku (zdjęcia)

informacja prasowa 30 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

Biznes i przemysł

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

inf. pras. 16 listopada 2023

Ethiopian zamawia kolejne boeingi B737 MAX i B787

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Zobacz również:

Wizz Air wraca do Mołdawii

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca do Mołdawii

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Gdańsk: Uroczyste otwarcie nowego hangaru LS Technics (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk: Uroczyste otwarcie nowego hangaru LS Technics (zdjęcia)

LS Technics/Port Lotniczy Gdańsk 30 października 2023

Nowy hangar LS Technics w Gdańsku (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Nowy hangar LS Technics w Gdańsku (zdjęcia)

informacja prasowa 30 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5