Z dniem 1 czerwca br. Polskie Linie Lotnicze LOT wznawiają loty pasażerskie. Pierwszy, pilotażowy etap obejmuje stopniowe przywracanie połączeń krajowych, nastawionych przede wszystkim na wsparcie biznesu i budzącej się branży turystycznej.
Polskie Linie Lotnicze LOT wznowią loty pasażerskie. Etap pilotażowy obejmuje stopniowe przywracanie połączeń krajowych, nastawionych przede wszystkim na wsparcie biznesu i budzącej się branży turystycznej.
Połączenia krajowe wracają 1 czerwca, międzynarodowe odwołane do 14 czerwcaNowa siatka obejmuje około 30 lotów każdego dnia, w godzinach uwzględniających zarówno potrzeby klientów biznesowych, jak i ruch turystyczny w ramach kraju. Oferta została przygotowana z uwzględnieniem bieżącej sytuacji epidemicznej w Polsce, a także w oparciu o zasady bezpieczeństwa rekomendowane przez Główny Inspektorat Sanitarny i międzynarodowe organizacje branżowe.
Połączenia krajowe LOT-u będą realizowane w ramach ośmiu portów lotniczych:
- do trzech razy dziennie na trasie Warszawa-Gdańsk;
- do dwóch razy dziennie z Warszawy do Krakowa, Poznania, Rzeszowa, Szczecina, Wrocławia i Zielonej Góry;
- oraz raz dziennie z Krakowa do Gdańska.
Bilety będą dostępne w cenach, w jedną stronę bez bagażu, od 99 PLN.
– Wznawianie połączeń zaczynamy bardzo rozważnie, biorąc pod uwagę przede wszystkim bezpieczeństwo naszych pasażerów i załóg pokładowych. W pierwszej kolejności, w oparciu o procedurę #BezpiecznyLOT udostępniamy regularne, bezpośrednie połączenia krajowe. Jednocześnie intensywnie współpracujemy z lotniskami i służbami odpowiedzialnymi za zdrowie publiczne w celu dopracowania procedur bezpieczeństwa dla wznawianych rejsów m.in. wypracowania standardu w zakresie materiałów ochronnych czy przygotowania jak największej liczby stanowisk samoobsługowych, zgodnie z zasadą „no contact”. Wszystko po to, aby od 1 czerwca nasi pasażerowie mogli komfortowo i przy zminimalizowanym ryzyku epidemicznym, przemieszczać się po Polsce na pokładach samolotów LOTu – powiedział Michał Fijoł, Członek Zarządu PLL LOT ds. handlowych.
W poniedziałek wieczorem LOT poinformował także, że w związku z aktualną sytuacją pandemiczną na świecie i trwającym zamknięciem granic w wielu państwach zarząd spółki podjął decyzję o odwołaniu wszystkich zagranicznych połączeń lotniczych do 14 czerwca 2020 roku.
Procedury bezpieczeństwa COVID-19Globalna pandemia koronawirusa na długi czas zmieniła oblicze branży lotniczej. Mając na względzie bezpieczeństwo pasażerów i załóg pokładowych, oferta PLL LOT została opracowana zgodnie z rekomendacjami lokalnych instytucji odpowiedzialnych za zdrowie publiczne oraz międzynarodowych stowarzyszeń i regulatorów branżowych (IATA, EASA). Pilotażowy etap wznawiania połączeń, zaplanowany wstępnie na dwa pierwsze tygodnie czerwca, obejmuje tylko rejsy krajowe. Każdy z lotów będzie realizowany w oparciu o szereg procedur bezpieczeństwa, uwzględniających zarówno odprawę na lotnisku, jak i czas spędzony na pokładach samolotów LOTu.
PLL LOT na bieżąco współpracuje z Zarządem Państwowych Portów Lotniczych, Głównym Inspektoratem Sanitarnym i dyrekcjami lotnisk krajowych w celu wypracowania spójnych procedur bezpieczeństwa dla wznawianych lotów. Planowane zmiany na lotniskach, zgodne z wytycznymi IATA, EASA, KE czy ULCu, obejmują m.in. kontrolne pomiary temperatury przy wejściu do terminali, odizolowanie pasażerów przylatujących i wylatujących, dystans przestrzenny w gate’ach i podczas boardingu, ograniczenie dostępnej infrastruktury (sklepów, saloników biznesowych), dostęp do środków antybakteryjnych i płatnych dyspenserów z maseczkami ochronnymi czy obowiązek zakrywania ust i nosa, wprowadzony w Polsce od 16 kwietnia br. W ramach ograniczania kontaktu pasażerów z obsługą lotniska, LOT pracuje także nad zastąpieniem dotychczasowych procedur mechanizmami samoobsługowymi m.in. obowiązkową odprawą on-line oraz samodzielnym boardingiem. Szczegółowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na lotniskach zostaną przedstawione pasażerom do 25 maja.
Pracownicy obsługi naziemnej oraz załogi pokładowe obsługujące pasażerów podczas lotu zostaną wyposażone w szereg środków ochronnych, takich jak maseczki czy rękawiczki. Wszyscy pasażerowie udający się w podróż samolotami LOTu będą zaś zobowiązani do zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki przez cały czas trwania lotu. W ramach serwisu pokładowego podczas wznowionych rejsów LOT będzie stosował zasadę „no contact”, ograniczającą bezpośrednie interakcje pasażerów z załogą. Napoje i przekąski serwowane będą w indywidualnych opakowaniach.
W celu zminimalizowania kontaktu oraz usprawnienia wejścia do samolotu, pasażerowie otrzymają możliwość przewozu jednej sztuki bagażu podręcznego w wymiarach 55 cm/40 cm/23 cm i zwiększonej wadze do 10 kg. Przez jedną sztukę bagażu rozumiemy plecak, torebkę, laptop lub reklamówkę z zakupami.
Samoloty LOTu wyposażone są w filtry typu HEPA (High Efficiency Particulate-Air), które usuwają 99,9% bakterii i wirusów unoszących się w powietrzu. Dodatkowo pokład, schowki ponad siedzeniami oraz luki bagażowe są regularnie dezynfekowane za pomocą specjalnych środków biobójczych.
Procedury zaproponowane w ramach pierwszego etapu wznawiania lotów, mają charakter pilotażowy. Obok zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom i załogom pokładowym, pozwolą także na sprawdzenie w praktyce skuteczności i wyzwań operacyjnych podjętych działań. Bieżące informacje dotyczące procedur epidemicznych obowiązujących na lotniskach i na pokładach samolotów LOTu, dostępne będą na stronie LOT.com.