Partner serwisu
Biznes i przemysł

LOT wykorzystuje swoją szansę. Ale agresywny rozwój może zaboleć

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LOT wykorzystuje swoją szansę. Ale agresywny rozwój może zaboleć
fot. Łukasz Sierak/ PLL LOT
– Polskie Linie Lotnicze LOT mają dzisiaj prezesa, który jest mocnym graczem. Ale polski przewoźnik ma swoje problemy związane ze skalą, bo lotnictwo jest biznesem skalowym. Inaczej kosztuje flota, która kupuje 30 jednostek naraz, a inaczej ta, która kupuje 3 jednostki – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Jacek Krawczyk, przewodniczący Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczo-Społecznym i sprawozdawca EKES w tematyce lotnictwa.

PLL LOT otworzyły właśnie nowe połączenie – do Singapuru, akcentując tym samym rozwój tras azjatyckich. Linie odebrały też kolejnego Dreamlinera 787-9 i czekają na odbiór następnych nie tylko samolotów szerokokadłubowych, ale i wąskokadłubowych Boeingów 737 MAX 8. Flota przewoźnika rozwija się, a wyniki finansowe wskazują, że LOT ma za sobą najmroczniejsze czasy, kiedy był blisko zamknięcia. Na horyzoncie około 9-10 lat jest także budowa wielkiego hubu między Łodzią a Warszawą – Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być obsługiwany właśnie przez PLL LOT. Powstanie obiektu ma być dla narodowego przewoźnika szansą rozwoju.

– LOT – walczy we mnie serce i rozum – zamyśla się Jacek Krawczyk, przewodniczący Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczo-Społecznym. – Serce jest przywiązane do żurawia i barw. Rozum mi mówi, że LOT jest małą linią europejską, nawet nie średnią. I działająca w bardzo konkurencyjnym otoczeniu – zaznacza. Ekspert jest zdania, że LOT potrzebuje dostępu do dużych hubów i siatek połączeń, ale na zasadach partnerskich. – Jako linia, która konkuruje ze zbazowanymi przewoźnikami – nigdy ich mieć nie będzie. Tak samo jak my nie dajemy miejsca naszym konkurentom na polskich lotniskach – mówi.

I dodaje, że pasażerowie wolą latać z innych lotnisk Europy Zachodniej, takich jak choćby Schiphol w Amsterdamie, gdyż stołeczne Lotnisko Chopina nie oferuje im tak wielu kierunków. – Mamy za mało samolotów, ale i nie ma na nie zapotrzebowania. Nie jesteśmy w stanie zbudować takiej masy krytycznej pasażerów, która poleci w tak wiele kierunków. LOT jest niestety ofiarą swojego rozmiaru. Tego typu linie w całej Europie walczą o przetrwanie – zaznacza ekspert.

Krawczyk podkreśla, że kibicuje LOT-owi, a ten wydaje się wykorzystywać dobrą koniunkturę na rynku. Jednocześnie jest świadomy ryzyka, które tkwi w tak szybkim wzroście. – Należy pamiętać, że strategie agresywnych wzrostów maja zawsze to ryzyko, że w przypadku korekty na rynku, może zaboleć – mówi. – Linie mają dzisiaj prezesa, który jest mocnym graczem. Ale polski przewoźnik ma swoje problemy związane ze skalą, bo lotnictwo jest biznesem skalowym. Inaczej kosztuje flota, która kupuje 30 jednostek naraz, a inaczej ta, która kupuje 3 jednostki – podsumowuje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

Star Alliance najlepszym na świecie sojuszem w rankingu Skytrax Awards 2025

Biznes i przemysł

Stopover w LOT, czyli bezpłatne zwiedzenie Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

B787 Dreamliner wykona rejsy LOT do Lizbony

Pasażer i linie lotnicze

B787 Dreamliner wykona rejsy LOT do Lizbony

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2025

Stopover w LOT, czyli bezpłatne zwiedzenie Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

Star Alliance najlepszym na świecie sojuszem w rankingu Skytrax Awards 2025

Biznes i przemysł

Stopover w LOT, czyli bezpłatne zwiedzenie Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

B787 Dreamliner wykona rejsy LOT do Lizbony

Pasażer i linie lotnicze

B787 Dreamliner wykona rejsy LOT do Lizbony

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2025

Stopover w LOT, czyli bezpłatne zwiedzenie Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij