Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

LOT wykorzystuje swoją szansę. Ale agresywny rozwój może zaboleć


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-05-18 15:58
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

LOT wykorzystuje swoją szansę. Ale agresywny rozwój może zaboleć
fot. Łukasz Sierak/ PLL LOT
– Polskie Linie Lotnicze LOT mają dzisiaj prezesa, który jest mocnym graczem. Ale polski przewoźnik ma swoje problemy związane ze skalą, bo lotnictwo jest biznesem skalowym. Inaczej kosztuje flota, która kupuje 30 jednostek naraz, a inaczej ta, która kupuje 3 jednostki – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Jacek Krawczyk, przewodniczący Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczo-Społecznym i sprawozdawca EKES w tematyce lotnictwa.
PLL LOT otworzyły właśnie nowe połączenie – do Singapuru, akcentując tym samym rozwój tras azjatyckich. Linie odebrały też kolejnego Dreamlinera 787-9 i czekają na odbiór następnych nie tylko samolotów szerokokadłubowych, ale i wąskokadłubowych Boeingów 737 MAX 8. Flota przewoźnika rozwija się, a wyniki finansowe wskazują, że LOT ma za sobą najmroczniejsze czasy, kiedy był blisko zamknięcia. Na horyzoncie około 9-10 lat jest także budowa wielkiego hubu między Łodzią a Warszawą – Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być obsługiwany właśnie przez PLL LOT. Powstanie obiektu ma być dla narodowego przewoźnika szansą rozwoju.

– LOT – walczy we mnie serce i rozum – zamyśla się Jacek Krawczyk, przewodniczący Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczo-Społecznym. – Serce jest przywiązane do żurawia i barw. Rozum mi mówi, że LOT jest małą linią europejską, nawet nie średnią. I działająca w bardzo konkurencyjnym otoczeniu – zaznacza. Ekspert jest zdania, że LOT potrzebuje dostępu do dużych hubów i siatek połączeń, ale na zasadach partnerskich. – Jako linia, która konkuruje ze zbazowanymi przewoźnikami – nigdy ich mieć nie będzie. Tak samo jak my nie dajemy miejsca naszym konkurentom na polskich lotniskach – mówi.

I dodaje, że pasażerowie wolą latać z innych lotnisk Europy Zachodniej, takich jak choćby Schiphol w Amsterdamie, gdyż stołeczne Lotnisko Chopina nie oferuje im tak wielu kierunków. – Mamy za mało samolotów, ale i nie ma na nie zapotrzebowania. Nie jesteśmy w stanie zbudować takiej masy krytycznej pasażerów, która poleci w tak wiele kierunków. LOT jest niestety ofiarą swojego rozmiaru. Tego typu linie w całej Europie walczą o przetrwanie – zaznacza ekspert.

Krawczyk podkreśla, że kibicuje LOT-owi, a ten wydaje się wykorzystywać dobrą koniunkturę na rynku. Jednocześnie jest świadomy ryzyka, które tkwi w tak szybkim wzroście. – Należy pamiętać, że strategie agresywnych wzrostów maja zawsze to ryzyko, że w przypadku korekty na rynku, może zaboleć – mówi. – Linie mają dzisiaj prezesa, który jest mocnym graczem. Ale polski przewoźnik ma swoje problemy związane ze skalą, bo lotnictwo jest biznesem skalowym. Inaczej kosztuje flota, która kupuje 30 jednostek naraz, a inaczej ta, która kupuje 3 jednostki – podsumowuje.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOT w Azji. Potencjał rynkowy jest. Problemem kurczące się Okęcie

Biznes i przemysł

LOT w Azji. Potencjał rynkowy jest. Problemem kurczące się Okęcie

Magdalena Wosińska 21 maja 2018

Związki Zawodowe PLL LOT zapowiadają strajk włoski

Infrastruktura i lotniska

Związki Zawodowe PLL LOT zapowiadają strajk włoski

Justyna Urbaniak 19 maja 2018

PLL LOT: Europa będzie latać do Azji przez Warszawę

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Europa będzie latać do Azji przez Warszawę

Emilia Derewienko 18 maja 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS