Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces na Ukrainie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
LOT: Sukces na Ukrainie
fot. Sebastian Fuśnik
LOT wykorzystał szansę jaka otworzyła się przed nim na Ukrainie. Narodowy przewoźnik planuje dalszy rozwój siatki połączeń, ale na razie szczegółów zdradzać nie chce. Największym wyzwaniem może być zachęcenie mieszkańców wschodniego sąsiada do latania przez Warszawę, a nie Stambuł.

Atrakcyjny rynek

Ostatnie lata to nieustanny napływ pracowników z Ukrainy do Polski. Podróżowanie pomiędzy obiema państwami nie jest należy jednak do najłatwiejszych. Infrastruktura drogowa pomimo inwestycji realizowanych jeszcze na Euro 2012 nie jest idealna – dojazd pociągiem, autobusem czy samochodem z Kijowa czy Lwowa do Warszawy nie należy do szybkich i przyjemnych.

Na tej sytuacji postanowił skorzystać LOT, który intensywnie rozbudowuje siatkę połączeń z naszym wschodnim sąsiadem. Ukraina stała się jednym z kluczowych kierunków w strategii rozwoju narodowego przewoźnika. Na korzyść LOT-u przemawia także odcięcie Ukrainy od hubu w Moskwie – między krajami, nie licząc zajętego Krymu, nie ma obecnie bezpośrednich połączeń lotniczych.

– Migracja zarobkowa zapewnia stabilną podstawę ruchu między Polską a Ukrainą i to się nie zmieni. Uciążliwe kontrole graniczne na przejściach drogowych czy kolejowych powodują, że pasażerowie wolą lecieć nawet do portów na zachodzie Ukrainy. Jednak jest to i będzie ruch bardzo niskomarżowy. Także pod względem lotów przesiadkowych dla wielu Ukraińców, zwłaszcza z lotnisk regionalnych, liczy się przede wszystkim cena – uważa Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight.

40% pasażerów więcej między Polską a Ukrainą

W ciągu ostatnich 12 miesięcy LOT zwiększył liczbę oferowanych miejsc na trasach do Ukrainy o 38 proc., a liczba rejsów wzrosła o 32 proc. – Na pokładach przewieźliśmy o 36 proc. więcej pasażerów niż w roku ubiegłym – wyjaśnia Jakub Panek, ekspert ds. PR z biura prasowego PLL LOT.

– W największym stopniu oferowanie wzrosło na trasie do Kijowa-Żuliany (IEV), co wiąże się z poprawą rozkładu i otworzeniem w sierpniu 2018 r. dodatkowej rotacji do tego portu, która pozwala na jednodniowe podróże biznesowe – dodaje. Oferowanie na tej trasie wzrosło o 75 proc., a liczba pasażerów równolegle o 71 proc. Większość ruchu z/do WAW-IEV stanowią pasażerowie tranzytowi podróżujący przez hub w Warszawie do Europy Zachodniej i Ameryki Północnej.

Z przedstawionych przez LOT danych wynika, że kolejne trasy z największym wzrostem oferowania to Odessa (45%) i Lwów (30%). – Oprócz tego LOT realizuje na Ukrainę połączenia z polskich regionów. W ubiegłym roku uruchomiliśmy trzy połączenia regionalne do Lwowa – z Poznania, Bydgoszczy i Olsztyna – przypomina Panek.

– Obserwujemy bardzo duże zainteresowanie naszą ofertą wśród pasażerów z Ukrainy. Dziś tygodniowo obsługujemy 85 rejsów, w sumie w ciągu roku średnie wypełnienie wszystkich rejsów obsługiwanych przez LOT wyniosło 80 proc. – wyjaśnia Jakub Panek.

Sukces LOT

LOT jest obecnie przewoźnikiem obsługującym największą liczbę połączeń na Ukrainie spośród wszystkich przewoźników sieciowych z Unii Europejskiej. Jak wyjaśnia Dominik Sipiński, LOT oferuje ponad 6,8 tysiąca miejsc z Polski na Ukrainę tygodniowo (w każdą ze stron) i ma jedną trzecią udziału rynkowego. – Ukraina zanotowała w ub. roku 25 proc. wzrost liczby pasażerów czyli więcej niż polskie lotniska i był to procentowo największy wzrost spośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Widzimy tam podobny do polskiego scenariusz, gdzie rosną zwłaszcza porty regionalne bo zwiększa się dostępność cenowa dzięki ekspansji WizzAir i Ryanaira. LOT ma na Ukrainie mocną piątą pozycję, na której się umocnił w 2018 roku. Można jednak przypuszczać, że wraz z rosnącą mobilnością Ukraińców przewaga low costów przyspieszy – zauważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

W podobnym tonie wypowiada się również ekspert ch-aviatiron, który zaznacza, że LOT dobrze wykorzystuje szanse związane z rynkiem ukraińskimi, a na nową sytuację zareagował szybciej niż Ryanair. – Loty z lotnisk regionalnych, w większości wykonywane w nocy, a więc wtedy, gdy samolot najczęściej stoi zaparkowany między wieczornym lotem z Warszawy i porannym powrotem do stolicy, a to bardzo efektywna metoda na lepszą utylizację floty – zauważa Sipiński .

Nie tylko Polska?

Trudno jest mówić o jednoznacznych perspektywach dla rynku ukraińskiego. LOT zapewne będzie dalej beneficjentem obecnych kierunków migracyjnych i niskiej konkurencyjności pozostałych środków transportu, ale nasi wschodni sąsiedzi nie podróżują tylko nad Wisłę.

– LOT jest dopiero szóstą linią lotniczą pod względem podaży miejsc na trasach międzynarodowych z Ukrainy – większą ofertę w tym kraju mają narodowy przewoźnik Ukraine International, lokalny Windrose Airlines, niskokosztowe Wizz Air oraz Ryanair i najgroźniejszy rywal LOT-u, Turkish Airlines (13,1 tys. miejsc tygodniowo). W przypadku rejsów do Azji LOT musi liczyć się z Turkish Airlines, które oferują więcej miejsc z Ukrainy i mają znacznie bardziej rozbudowaną siatkę połączeń ze Stambułu – wyjaśnia Sipiński.

Przedstawiciel ZDG TOR zwraca za to uwagę na trudności jakie może mieć LOT z pozyskaniem bardziej zasobnego pasażera. – Jestem sceptyczny co do możliwości pozyskania znacznej liczby pasażerów tranzytowych, bowiem w Kijowie obecni są i najwięksi przewoźnicy zapewniający kierunki przez swoje potężne huby w Europie Zachodniej jak i kierunki wschodnie przez Stambuł – mówi Furgalski.

Sam LOT nie chce jeszcze zdradzać szczegółowych planów na przyszłość, ale walki o rynek ukraiński raczej nie odpuści. – Stale analizujemy potencjał ruchu do kolejnych miast na Ukrainie i planujemy dalszy rozwój naszej obecności na tym rynku – przyznaje przedstawiciel przewoźnika. Dodaje przy tym, że każda korekta w siatce połączeń dokonywana jest na podstawie analiz biznesowych, a celem spółki jest optymalne wykorzystanie floty i dostępnych slotów a nie utrzymywanie połączeń za wszelką cenę.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Mateusz Kieruzal 03 marca 2024

LOT nie przywróci lotów do Pekinu-Daxing

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci lotów do Pekinu-Daxing

Mateusz Kieruzal 01 marca 2024

Zobacz również:

LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Mateusz Kieruzal 03 marca 2024

LOT nie przywróci lotów do Pekinu-Daxing

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci lotów do Pekinu-Daxing

Mateusz Kieruzal 01 marca 2024

Pozostałe z wątku:

LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Mateusz Kieruzal 03 marca 2024

LOT nie przywróci lotów do Pekinu-Daxing

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci lotów do Pekinu-Daxing

Mateusz Kieruzal 01 marca 2024

Zobacz również:

LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci rejsów Kraków – Tel Awiw

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Air Belgium podmienia A330neo w Warszawie

Mateusz Kieruzal 03 marca 2024

LOT nie przywróci lotów do Pekinu-Daxing

Pasażer i linie lotnicze

LOT nie przywróci lotów do Pekinu-Daxing

Mateusz Kieruzal 01 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5