Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

LOT dostarczył do Los Angeles kapsułę Hyperloop


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2017-08-14 13:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PLL LOT

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

LOT dostarczył do Los Angeles kapsułę Hyperloop
fot. PLL LOT
W luku bagażowym Dreamlinera LOT dotarły z Warszawy do stolicy Kalifornii elementy dla innowacyjnego transportu przyszłości. Polską kapsułę hyperloop zaprojektowali i zbudowali studenci Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej. Za niespełna dwa tygodnie weźmie ona udział w międzynarodowych testach, których organizatorem jest SpaceX, firma miliardera Elona Muska.
Rejsowy Boeing 787 Dreamliner z nietypowym ładunkiem w luku wyruszył z Lotniska Chopina w sobotę o godz. 11:20. Lot do stolicy Kalifornii trwał 12 godz. 20 min. Samolot wylądował w porcie lotniczym LAX o godz. 14:40 miejscowego czasu. Od 25 do 27 sierpnia kapsuła, dostarczona drogą powietrzną przez LOT, weźmie udział w międzynarodowych zawodach, których celem jest osiągnięcie jak największej prędkości na torze testowym. Dla polskich konstruktorów to będzie wyjątkowa możliwość zweryfikowania rozwiązań technologii hyperloop.

Za transport polskiego prototypu kapsuły hyperloop odpowiada LOT Cargo we współpracy z operatorem logistycznym DB Schenker. Elementy innowacyjnego napędu doleciały do Kalifornii z Polski samolotem LOT w dwóch kontenerach. Jeden z nich z racji swoich nietypowych wymiarów (430 x 120 x 140 cm) miał charakter przesyłki ponadgabarytowej (tzw. oversize).

Naukowa rywalizacja na szczeblu

21 sierpnia LOT przewiezie do Los Angeles członków Hyper Poland University Team, a dokładnie 15 z 25 studentów Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej zaangażowanych w ten projekt. To właśnie oni w ramach wspólnego zespołu polskich uczelni wezmą udział w naukowych eksperymentach w ramach zawodów SpaceX Hyperloop Pod Competition II w Kalifornii.

Jazdy testowe z udziałem kapsuły z Polski odbędą się w specjalnie zbudowanej stalowej rurze o długości 1,5 km i średnicy dwóch metrów. Kapsuła będzie poruszać się w rurze o obniżonym ciśnieniu (z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej), co pozwoli w znaczący sposób obniżyć zużycie energii.

Celem naukowej rywalizacji jest osiągnięcie jak największej prędkości. Wyniki eksperymentu zostaną wykorzystane do rozwoju technologii hyperloop, czyli superszybkiego transportu naziemnego, który w przyszłości ma umożliwić przemieszczanie się ludzi i ładunków z prędkością ok. 1000 km/godz.

Hyper Poland University Team to jedyny naukowy zespół z Polski, który bierze udział w tej międzynarodowej rywalizacji. Oprócz studentów z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej do eliminacji zgłosiło się w październiku ubiegłego roku ponad tysiąc zespołów z całego świata. Ostatecznie finalistami zostały grupy, które przedstawiły najlepszy projekt techniczny.

– W sumie do finału awansowały 24 zespoły badawcze: 18 ze Stanów Zjednoczonych, cztery z Europy i dwa z Azji. W budowę pierwszego polskiego prototypu kapsuły hyperloop zaangażowane były dwie uczelnie, sześć kół naukowych i 25 studentów. To dla nas wyróżnienie i sukces, że weźmiemy udział w finale zawodów SpaceX jako jedyny team z Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Paweł Radziszewski, koordynator projektu Hyper Poland University Team.

Transport ładunku

LOT Cargo odpowiada za transport ładunków wykonywanych podczas regularnych rejsów z pasażerami, to lider lotniczych przewozów towarowych z Polski – z prawie 20-procentoywm udziałem w rynku. W tym roku firma planuje przewieźć ładunki o łącznej masie 40 tys. ton.

– Według danych WorldACD, w pierwszej połowie 2017 r. eksport lotniczy z Polski wzrósł o 31,5 proc. W tym samym czasie wolumeny przewozowe LOT Cargo zwiększyły się łącznie aż o 55,4 proc. Tak dobre wyniki możliwe były dzięki rozwojowi siatki połączeń, np. uruchomieniu rejsów do Los Angeles, Newark, Seulu i Tokio. Innym korzystnym czynnikiem jest też wprowadzanie do floty nowych samolotów, np. w tym roku dwóch kolejnych Dreamlinerów, których w sumie mamy już osiem – podkreśla Edyta Wiland-Rogulska, dyrektor Biura Cargo i Poczty LOT.

Od 2016 r. LOT Cargo realizuje nową strategię rozwoju, która zakłada optymalizację wykorzystania pojemności samolotów pasażerskich. LOT w przewozach towarowych za priorytet swojej działalności – oprócz zwiększania przychodów i maksymalizacji zysku – uznał oferowanie terminowego serwisu wysokiej jakości, wzmacnianie biznesowych relacji z agentami sprzedaży na wszystkich obsługiwanych rynkach i utrzymanie pozycji lidera w Polsce.

Zespół Hyper Poland University Team uzyskał wsparcie dla rozwoju technologii Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Strategicznym partnerem projektu są także Polskie Linie Lotnicze LOT.




Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Lotnisko w Rzeszowie będzie się rozbudowywać (cz. I)

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Rzeszowie będzie się rozbudowywać (cz. I)

Emilia Derewienko 16 sierpnia 2017

Lotniska regionalne nie muszą się bać CPK [FELIETON]

Infrastruktura i lotniska

Lotniska regionalne nie muszą się bać CPK [FELIETON]

Tomasz Siembida 15 sierpnia 2017

Piloci nie chcą pracować na śmieciówkach

Pasażer i linie lotnicze

Piloci nie chcą pracować na śmieciówkach

Michał Szatkowski 14 sierpnia 2017

 

Co Modlin przygotował na lato

Pasażer i linie lotnicze

Co Modlin przygotował na lato

27 czerwca 2018

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

Infrastruktura i lotniska

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

27 czerwca 2018

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

Prawo i polityka

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

27 czerwca 2018

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

27 czerwca 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS