Partner serwisu
Prawo i polityka

LOT chce być uznany za ofiarę katastrof B737 MAX

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Reuters

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
LOT chce być uznany za ofiarę katastrof B737 MAX
fot. Piotr Bożyk
W piątek, 28 października, Polskie Linie Lotnicze LOT zwróciły się do amerykańskiego sędziego o zostanie uznanym za ofiarę przestępstwa w ramach sprawy karnej dotyczącej katastrof dwóch boeingów 737 MAX. LOT twierdzi, że przysługują mu te same prawa, co rodzinom ofiar katastrof dwóch MAX-ów, gdyż linie z powodu uziemienia tego typu samolotu utraciły wielomilionowe dochody.

Jeśli sędzia zatwierdzi i uzna Polskie Linie Lotnicze LOT za ofiarę, europejski przewoźnik prawdopodobnie będzie miał prawo do otrzymania znacznego odszkodowania od Boeinga. Przewoźnik twierdzi, że 20-miesięczne uziemienie MAX-ów spowodowało setki milionów dolarów szkód. Wszystkie linie lotnicze, których samoloty typu B737 MAX zostały uziemione, miałyby prawo do uzyskania dodatkowych wielomilionowych odszkodowań, gdyby wniosek LOT-u został pozytywie oceniony.

LOT, o czym informuje agencja Reutera, złożył wniosek u amerykańskiego sędziego okręgowego z Teksasu, Reeda O'Connora, aby linie zostały uznane jako ofiara w sprawie związanej z boeingiem 737 MAX. Podjęte przez polskiego przewoźnika działanie pojawia się tydzień po tym, jak sędzia O'Connor orzekł, że osoby zabite w tragicznych katastrofach wąskokadłubowców w 2018 w Indonezji i 2019 roku w Etiopii są prawnie uważane za „ofiary przestępstw”. LOT przekonuje, że należy mu przyznać takie same prawa jak rodzinom ofiar. O ostatnich decyzjach w sprawie LOT pisaliśmy w tekście pt. LOT vs Boeing: Część roszczeń przewoźnika zasadna. 

Po dwóch katastrofach B737 MAX, w których zginęło 346 osób, seria samolotów MAX została uziemiona w marcu 2019 r. na okres ponad 20 miesięcy. W tym czasie wiele linii lotniczych straciło miliony potencjalnych przychodów. Nakaz uziemienia był środkiem ostrożności podjętym, aby zapobiec dalszym wypadkom. Po wprowadzeniu istotnych zmian w samolocie, które naprawiły problem, wszystkie MAX-y mogły powrócić do bycia operacyjnymi, po przejściu wymaganych przeglądów.

Podczas globalnego uziemienia MAX-ów LOT posiadał pięć takich maszyn, a przewoźnik oczekiwał, że we flocie po podpisaniu umów leasingowych, będzie kilkanaście takich samolotów. Linie twierdzą, że uziemienie spowodowało szkody finansowe w wysokości 250 milionów dolarów.

PLL LOT zwróciły się również do sądu o zwiększenie kwoty, którą Boeing musi zapłacić swoim klientom, którzy zostali dotknięci obowiązkiem wykluczenia z operacyjnej floty wąskokadłubowych B737 MAX. W ubiegłym roku linie lotnicze zwróciły się bezpośrednio do Boeinga o otrzymanie dodatkowego odszkodowania. Jednak Boeing tę prośbę odrzucił. Po odmowie, LOT pozwał Boeinga o zapłatę finansowej rekompensaty. Owa sprawa w dalszym ciągu jest na etapie postępowania sądowego.

Po dwóch katastrofach kilka śledztw w sprawie Boeinga ujawniło kilka przypadków niedociągnięć w procesie projektowania i produkcji samolotu. Śledczy odkryli, że kierownictwo producent samolotów podjęło decyzje, które skutkowały tuszowaniem wad projektowych nowego samolotu, które następnie przyczyniły się do dwóch tragicznych wypadków. Z tego powodu, aby Federalna Administracja Lotnictwa wydała pozytywną decyzję o przywróceniu MAX-ów do czynnej służby, Boeing musiał sprostać postawionym wymaganiom i wprowadzić konkretne zmiany w systemach ostrzegania. Porozumienie między Departamentem Sprawiedliwości a Boeingiem obejmowało odszkodowanie w wysokości 1,77 mld dolarów dla linii lotniczych, 500 mln dolarów odszkodowania dla rodzin ofiar oraz grzywnę w wysokości 243,6 mln dolarów. Te dwie katastrofy i kolejne zmiany oprogramowania kosztowały Boeinga 20 miliardów dolarów.

Zdaniem LOT fundusz rozliczeniowy o wartości 1,77 miliarda dolarów przeznaczony dla linii lotniczych nie został udostępniony przewoźnikom spoza USA. Agencja Reutera donosi również, że polski przewoźnik zwrócił się do sądu z zażądaniem, aby wymiar sprawiedliwości odroczył porozumienie Boeingiem w celu „zwiększenia kwoty, którą Boeing jest zobowiązany zapłacić swoim klientom”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5