Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Linie lotnicze wspólnie z IATA planują Centralny Port Komunikacyjny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Linie lotnicze wspólnie z IATA planują Centralny Port Komunikacyjny
wiz. CPK
Spółka CPK rozpoczęła pozyskiwanie specjalistycznych danych na potrzeby master planu. To kolejny etap uzgadniania koncepcji Portu Solidarność z potrzebami przewoźników. Zakończyło się trzecie spotkanie Komitetu Konsultacyjnego ACC powołanego przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) i CPK.

W zorganizowanym przez IATA spotkaniu Komitetu Konsultacyjnego (Airport Consultative Committee – ACC) dotyczącym CPK uczestniczyli przedstawiciele m.in. Polskiej Grupy Lotniczej (w tym Polskich Linii Lotniczych LOT), American Airlines, El Al, Emirates, Enter Air, Qatar Airways, SAS, Smartwings, SprintAir, Wizz Air, Ryanair oraz grup lotniczych: IAG (w jej skład wchodzą British Airways, Iberia, Aer Lingus, Level i Vueling) i Lufthansa Group (należą do niej Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines i Eurowings). W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele sojuszu Star Alliance, grup logistycznych, m.in. DHL i FedEx, a także Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP).

– Port Solidarność pozwoli w przyszłości na zaspokojenie odbudowanego popytu na podróże lotnicze, uwzględniając przy tym najnowsze rozwiązania m.in. z zakresu zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji – powiedział Martin Braun, wicedyrektor ds. rozwoju lotnisk w IATA. – Cieszy nas fakt, że trzecie z kolei spotkanie ACC spotkało się z tak dużym zainteresowaniem linii lotniczych. Z pewnością pomoże to w opracowaniu master planu CPK, w tym dokumentacji przedprojektowej, wychodzących naprzeciw oczekiwaniom przewoźników – dodał.

Podczas spotkania przedstawiciele spółki CPK zaprezentowali przewoźnikom aktualny status przygotowań do budowy CPK wraz z zakładanymi harmonogramami i zakresem prac. Jednocześnie rozpoczęli kolejny etap pozyskiwania na potrzeby master planu CPK specjalistycznych danych i prognoz dotyczących m.in. przewozów pasażerskich i cargo, floty i pracowników. Celem jest dopasowanie przyszłej infrastruktury do realnych potrzeb linii lotniczych i rozpoczęcie pierwszych robót budowlanych w 2023 r.

– COVID-19 to wielkie wyzwanie dla całej branży lotniczej. Dla CPK oznacza on podwójnie wytężoną pracę. Z jednej strony, musimy dopilnować, aby przygotowania do uruchomienia Portu Solidarność nie zwolniły. Z drugiej, musimy zaadaptować się do dynamicznie zmieniających się oczekiwań podróżnych. Dlatego też na bieżąco uzgadniamy nasze plany z wiodącymi liniami lotniczymi i innymi przedstawicielami sektora lotniczego – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Dyrektor Biura Strategii i Planowania Komponentu Lotniskowego CPK Artur Mazurek przedstawił przewoźnikom status zakończonych i trwających postępowań na specjalistycznych doradców technicznych. Jak przypomniał, spółka CPK w listopadzie ub. roku podpisała umowę z firmą Arup, która została konsultantem ds. badań środowiskowych. Do roli doradcy strategicznego został wybrany w listopadzie przez CPK port lotniczy Incheon z Seulu, z którym umowa jest gotowa do podpisania.

Wybór wykonawcy master planu CPK, konsultanta ds. badań terenowych i tzw. integratora są na etapie zaawansowanych postępowań, a spółka CPK zakłada podpisanie tych umów przed końcem pierwszego kwartału. Zamawiane usługi będą dotyczyły etapu planowania i projektowania portu lotniczego. W zależności od postępowania kontrakty będą zawierane na okres od 15 do 40 miesięcy.

Uczestnicy spotkania podkreślali, że załamanie rynku, któremu w związku z COVID-19 musi obecnie stawić czoła branża lotnicza, ma charakter tymczasowy. IATA spodziewa się, że tzw. efekt szczepionki może być widoczny w ożywieniu ruchu lotniczego już w drugiej połowie tego roku. Według najnowszych prognoz IATA, powrót do wyników przewozów pasażerskich sprzed COVID-19 powinien nastąpić ok. 2024 r.

ACC to platforma dialogu i wymiany informacji między spółką CPK a liniami lotniczymi, które w przyszłości planują korzystać nowego lotniska. Celem ACC jest weryfikacja założeń koncepcyjnych inwestycji, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników i rekomendowanie ewentualnych korekt. ACC dotyczący CPK został powołany w maju 2019 r. przez IATA. Do pierwszego spotkania doszło w Warszawie w lipcu, a drugie miało miejsce w stolicy Polski w październiku 2019 r. Z powodu COVID-19 trzecie spotkanie ACC odbyło się wczoraj w formie telekonferencji

ACC to forum konsultacyjne obecne w wielu portach lotniczych na całym świecie. Przy IATA działają obecnie analogiczne komitety konsultacyjne w sprawie planowanej rozbudowy m.in. portów lotniczych Heathrow w Londynie i De Gaulle’a w Paryżu oraz lotnisk w Hong Kongu, Bangkoku i Kuala Lumpur.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5