Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Linie lotnicze radzą sobie z blokadą przestrzeni powietrznej Pakistanu


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-03-06 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Linie lotnicze radzą sobie z blokadą przestrzeni powietrznej Pakistanu
fot. Toshi Aoki/ Wikipedia
Nadrabianie drogi od strony południowej, a także północnej oraz dodatkowe międzylądowania techniczne – takie rozwiązania stosują przewoźnicy lotniczy po ogłoszeniu blokady przestrzeni powietrznej Pakistanu.
Trwający od ubiegłego tygodnia konflikt pomiędzy Indiami i Pakistanem doprowadził do zamknięcia pakistańskiej przestrzeni powietrznej dla lotów cywilnych, co skomplikowało operacje wielu linii lotniczych. Wśród przewoźników dotkniętych kryzysem jest również LOT, o czym informowaliśmy na łamach Rynku Lotniczego – w przypadku polskiego przewoźnika narodowego blokada dotyka lotów pomiędzy Warszawą i Singapurem. W normalnych warunkach rejs z Lotniska Chopina do Changi Airport w Singapurze zajmuje około 11,5 godziny. Od niedawna jednak narodowy przewoźnik jest zmuszony wydłużyć czas rejsu o około pół godziny do 40 minut.

Konflikt doprowadził do odwołań lotów

Niedogodności, z jakimi zmaga się LOT, na tle innych linii lotniczych nie wydają się jednak bardzo uciążliwe. Po wybuchu konfliktu, swoje loty do Pakistanu oraz Afganistanu odwołali przewoźnicy z Bliskiego Wschodu. Odwołania lotów dotknęły także pasażerów linii lotniczych Thai Airways – w pierwszych dniach tajski przewoźnik odwołał wszystkie połączenia do Europy, co dotknęło około 4 tys. pasażerów, powiedział Suthirawat Suwannawa, dyrektor portu lotniczego Suvarnabhumi Airport w Bangkoku w rozmowie z Reutersem. Loty z Bangkoku do Europy odwołały także linie lotnicze EVA Air z Tajwanu, które oferują loty ze stolicy Tajlandii do miast w Europie na zasadzie piątej wolności – w przypadku tego przewoźnika poszkodowanych było około 900 pasażerów.

Okrążenia oraz międzylądowania techniczne

Loty na innych trasach pomiędzy Europą a Azją wystartowały, choć konieczne było nadkładanie drogi, tak by ominąć Pakistan od strony południowej. W ten sposób swoje operacje prowadziły linie lotnicze British Airways czy Finnair. Niektóre linie lotnicze, takie jak KLM czy Air France były zmuszone zaplanować dodatkowe międzylądowania techniczne w celu uzupełnienia paliwa – samoloty w barwach tych przewoźników lądowały w tym celu w Bukareszcie. Z kolei linie lotnicze Singapore Airlines uzupełniały paliwo w Bombaju oraz w Dubaju.

Prawie wszyscy przewoźnicy omijają Pakistan od południa

Prawie wszyscy przewoźnicy zdecydowali się na omijanie Pakistanu od strony południowej. Jedynym wyjątkiem są linie lotnicze Thai Airways, które po wznowieniu lotów do Europy wykonują je trasą przebiegającą na północ od pogrążonego w konflikcie kraju. Samoloty w barwach Thai kierują się na północ w kierunku Chin, mijając miasto Urumqi, a następnie korzystają z korytarzy transsyberyjskich. Jak wyjaśniali przedstawiciele Thai, do korzystania z tej trasy konieczna była zgoda Chin, stąd też wystartowały one z opóźnieniem wymaganym na załatwienie formalności. Swoje loty z Bangkoku do Europy wznowiły także linie lotnicze EVA Air. Tajwański przewoźnik omija jednak Pakistan od południa.

Niedostępny skrót

Najkrótszą drogą omijającą Pakistan byłaby trasa przebiegająca na północ od tego kraju, ale na południe od Chin, czyli nad Himalajami, jednak jest to obszar omijany przez przewoźników komercyjnych. Linie lotnicze, które chciałyby wykonywać operacje nad tym terenem, musiałyby zabierać na pokład dodatkowe zbiorniki z tlenem, a ewentualne zapasowe porty lotnicze w rejonie są położone wysoko nad poziomem morza, przez co są niezwykle wymagające operacyjnie. Dodatkowo Wyżyna Tybetańska jest obszarem wrażliwym politycznie, co dodatkowo komplikowałoby ewentualne korzystanie z tamtejszych lotnisk.

Problem z niedostępnością przestrzeni powietrznej nad Pakistanem nie dotyka lotów do Azji Północno-Wschodniej, które wykorzystują korytarze powietrzne nad Syberią.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Indie i Pakistan ograniczyły cywilną przestrzeń powietrzną

Prawo i polityka

Indie i Pakistan ograniczyły cywilną przestrzeń powietrzną

Emilia Derewienko, Aleksander Domański 28 lutego 2019

Przestrzeń powietrzna nad Bułgarią zostanie zmodernizowana

Pasażer i linie lotnicze

Przestrzeń powietrzna nad Bułgarią zostanie zmodernizowana

Justyna Urbaniak 05 marca 2018

IATA: Nie chcemy zamkniętego nieba dla Kataru

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Nie chcemy zamkniętego nieba dla Kataru

Michał Szatkowski 06 czerwca 2017

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5