Airlines for Europe (A4E) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) wezwały portugalski rząd do obniżenia opłat lotniskowych na portugalskich lotniskach poprzez ponowne negocjowanie umowy koncesyjnej przyznanej portugalskiemu lotniskowemu operatorowi ANA.
Opłaty wyższe o co najmniej 30 proc.
W ramach 50-letniej umowy koncesyjnej przyznanej w 2012 r. ANA, właściciel 10 lotnisk w Portugalii, ustalił opłaty lotniskowe w Lizbonie zgodnie z wcześniej ustaloną formułą, a nie zgodnie z jej kosztami. W rezultacie linie lotnicze działające na lotnisku w Lizbonie i ich pasażerowie płacili co najmniej 30 procent wyższe opłaty, niż to konieczne, co zwiększyło koszty podróży pasażerów i naruszyło konkurencyjność gospodarczą Portugalii.
Formuła zawarta w umowie koncesji jest sprzeczna z kluczową zasadą ustanowioną przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego ONZ, że opłaty lotniskowe powinny być powiązane z kosztami świadczenia tych usług.
A4E i IATA wezwały portugalski rząd do interweniowania i renegocjowania warunków koncesji, aby zapewnić uczciwszą ofertę dla pasażerów. Złożyły też wspólną skargę do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (DG COMP) Komisji Europejskiej w celu wsparcia rządu w uzyskaniu lepszej oferty dla Portugalii.
Interwencja na wysokim szczeblu
Nie po raz pierwszy linie lotnicze zabiegają o interwencję UE w sprawie wzrostu opłat lotniskowych w Portugalii. IATA i inne stowarzyszenia lotnicze złożyły w tej sprawie skargę do Komisji Europejskiej. Dyrektywa KE w sprawie opłat lotniskowych określa bowiem generalne zasady dotyczące ustalania opłat lotniskowych, które w Portugalii nie są przestrzegane.
– Nieodpowiednie decyzje poprzedniego rządu dotyczące koncesji na lotnisko oznaczają, że pasażerom i liniom lotniczym grozi płacenie zawyżonych opłat lotniskowych, co szkodzi konkurencyjności gospodarki. Dobra wiadomość jest taka, że uważamy, że istnieją podstawy do zerwania umowy i podpisania jej od nowa – poinformował Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA na Europę.
– Nasza skarga prawna ma na celu wyjaśnienie sytuacji. Uważamy, że istnieje możliwość, by pasażerowie i linie lotnicze korzystające z portugalskich portów lotniczych uzyskały uczciwą ofertę – powiedział przedstawiciel stowarzyszenia.
Ostrzeżenie dla pozostałych
– Inne europejskie rządy i organy regulacyjne powinny być ostrzeżone przed zagrożeniami związanymi z wcześniej określonymi umowami koncesji lotniczych, które pomagają lotniskom i ich akcjonariuszom zwiększyć ich rentowność, a jednocześnie przeprowadzić prawdziwy proces konsultacji w sprawie opłat, inwestycji i roli organu nadzorczego, który jest zbędny – skomentował Thomas Reynaert, dyrektor ds. reklamy w A4E.
– Ostatecznie takie umowy koncesyjne mogą uniemożliwić liniom lotniczym uzyskanie właściwej i uczciwej umowy w sprawie opłat lotniskowych – a w konsekwencji - uczciwej umowy dla pasażera – dodał Reynaert.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.