Linie Air Côte d'Ivoire, przewoźnik Wybrzeża Kości Słoniowej, odebrały wczoraj (4 września) w Tuluzie pierwszego z dwóch zamówionych airbusów A330-900neo. Afrykański przewoźnik jest 13. na świecie, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej wersji popularnego A330.
Flota samolotów A330-900 odegra kluczową rolę w planach ekspansji Air Côte d’Ivoire do Europy, zaczynając od stolicy Francji, Paryża, do którego przewoźnik może polecieć jeszcze w tym roku, a następnie do miast na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Północnej. Linia jest trzecim operatorem A330neo w Afryce, po Air Senegal i Uganda Airlines.
A330-900neo numer jeden dla Air Côte d'Ivoire, to samolot o oznaczeniu MSN 2086 napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000 i rejestracji TU-TRG. A330neo linii zabierze na pokład 239 pasażerów w konfiguracji czterech klas podróży: czterech w klasie pierwszej (1-2-1), 48 w klasie biznes (1-2-1), 21 w klasie premium (2-3-2) oraz 173 w klasie ekonomicznej (2-4-2). Nowe samoloty są wyposażony w wielokrotnie nagradzaną za wzornictwo i wygodę
kabinę Airspace. Jej wyróżnikami są większa przestrzeń osobista, większe schowki bagażowe nad głową, nowy system oświetlenia oraz dostęp do najnowszych systemów rozrywki pokładowej i pełnej łączności ze światem. Podobnie jak wszystkie samoloty Airbusa, A330neo jest również wyposażony w najnowocześniejszy system wentylacji kabiny oraz filtry HEPA, który zapewnia czyste i bezpieczne środowisko podczas lotu.
Pierwszy lot dostawczy samolotu A330neo linii Air Côte d’Ivoire z Tuluzy do Abidżanu przewiózł także pięć ton pomocy humanitarnej, w tym materiały i przybory szkolne. Był to trzeci lot charytatywny linii lotniczej, koordynowany przez fundację Airbus Foundation i wspierany przez organizację Aviation Sans Frontières, która zapewniła darowizny. Towary zostały przekazane dwóm lokalnym organizacjom pozarządowym, LifeShine i la Bienfaisance, w celu bezpośredniego wsparcia ich inicjatyw w sektorze zdrowia i edukacji w Abidżanie.
Flota afrykańskiej linii
Air Côte d’Ivoire jest wiodącą linią lotniczą w Afryce Zachodniej i Środkowej, obsługującą 22 miasta na całym kontynencie. Jej flota składa się z 13 samolotów: pięciu airbusów A319, dwóch A320, jednego A320neo, jednego A330-900neo oraz czterech De Havilland Canada Dash 8-400. Przewoźnik oczekuje na dostawę jednego A330-900neo.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
Airbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. Wyposażony w kabinę Airspace i napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zapewnia również spory poziom wydajności – o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na fotel pasażerski niż konkurenci rynkowi. Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi według Airbusa za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19.
Do tej pory zamówiono 1920 samolotów z rodziny A330, w tym 449 A330neo: 12 A330-800 oraz 437 A330-900, dostarczono 1686 maszyn z rodziny A330, w tym 164A330neo: siedem A330-800 oraz 157 A330-900. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora / Photos used by permission of the photographer.