Partner serwisu
Biznes i przemysł

Linia Airbus Beluga Transport do zamknięcia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Linia Airbus Beluga Transport do zamknięcia
fot. Piotr Bożyk
Airbus poinformował o zawieszeniu działalności Airbus Beluga Transport, co oznacza koniec krótkiego przedsięwzięcia w zakresie specjalistycznych usług przewozu ładunków ponadgabarytowych. Decyzja ta zapadła zaledwie 14 miesięcy po otrzymaniu przez przewoźnika certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) w listopadzie 2023 r., a jej główny powód to kwestie operacyjne.

Airbus wskazał na kwestie operacyjne jako główny powód swojej decyzji o zamknięciu wyspecjalizowanej linii cargo A300-600ST Beluga, nieco ponad rok po uzyskaniu certyfikatu. Airbus Beluga Transport, która wykorzystywała charakterystyczny samolot A300-600ST Beluga, została stworzona w celu zapewnienia rozwiązań transportowych dla ładunków ponadgabarytowych, takich jak satelity, silniki lotnicze i helikoptery. Inicjatywa ta pojawiła się, gdy Airbus szukał nowych zastosowań dla swojej floty Beluga po przeniesieniu wewnętrznej logistyki na nowsze i większe samoloty A330-700L BelugaXL. Z początkiem 2024 roku linia otrzymała certyfikat operatora lotniczego (AOC), a także zezwolenie dla zagranicznych przewoźników lotniczych tzw. Foreign Air Carrier Permit (FACP) od Departamentu Transportu USA (US DoT) i mogła latać jako linia lotnicza cargo wykorzystująca frachtowce BelugaST (A300ST).

Dla samolotów BelugaST oznaczało to, że mogą one rozpocząć nowy etap eksploatacji. Płatowce te mają jeszcze sporo godzin lotu i cykli do osiągnięcia swoich pierwotnie zaprojektowanych limitów eksploatacyjnych. Do tej pory samoloty zanotowały 15 tys. cykli, a ich limity są szacowane na 30-31 tys. cykli. Ponadto, aby lepiej sprostać wymaganiom prawdziwie międzynarodowych operacji, samoloty BelugaST zostały wyposażone w nowej generacji system zarządzania lotem (FMS) z ADS-B dla zwiększenia możliwości nawigacyjnych w lotach międzykontynentalnych.

Przewoźnik rozpoczyna proces zamknięcia

Jak donosi portal FlightGlobal, firma rozpoczęła proces zamknięcia, choć ostateczny termin zakończenia działalności pozostaje nieokreślony. Airbus podkreślił swoje zaangażowanie we wspieranie dotkniętych pracowników w okresie przejściowym, a podczas krótkiego okresu operacyjnego linia lotnicza zatrudniła 75 pracowników.

- Ogólnie rzecz biorąc, rozwój rynku cargo nie jest powodem, dla którego Airbus Beluga Transport zamyka swoją działalność, ponieważ największym wyzwaniem były kwestie operacyjne - powiedziała firma redakcji FlightGlobal.

Beluga ma wysoki główny pokład ładunkowy, a Airbus musiał opracować dostosowaną platformę podnoszącą, zdolną do obsługi ładunków ponadgabarytowych i którą można było przetransportować do miejsca przeznaczenia. Dodaje, że samolot wymagał „specyficznych” procedur obsługi i dedykowanej, przeszkolonej załogi do załadunku i rozładunku.

Airbus Beluga Transport obsługiwał cztery z pięciu samolotów A300-600ST. Firma nie podjęła jeszcze decyzji w sprawie średnio- i długoterminowej przyszłości floty tych samolotów, ale początkowo Belugi powrócą do certyfikatu operatora lotniczego Airbus Transport International, spółce zależnej Airbusa, która działa jako wewnętrzna linia lotnicza firmy od 1996 r.

- To, w jakim stopniu ATI będzie obsługiwać A300-600ST, zależy od bieżącego planowania i zapotrzebowania operacyjnego - podsumował Airbus.

ATI obecnie obsługuje samoloty A330-700L BelugaXL, które zostały opracowane w celu zastąpienia A300-600ST. W ubiegłym roku ostatni z sześciu samolotów Airbus BelugaXL (BXL) wszedł do służby jako następca kultowego A300-600ST, kontynuując swoją misję zwiększania możliwości przemysłowych Airbusa.

Duża złożoność operacyjna

Oprócz wysokiego pokładu ładunkowego, lota samolotów BelugaST może być nieco kłopotliwa dla prowadzenia dalekodystansowych operacji, ponieważ została zbudowana dla europejskiej sieci, której sektory trwają maksymalnie do trzech lub czterech godzin. Jednak w przypadku długodystansowych misji AiBT załogi musiały przelecieć z kilkoma międzylądowaniami, zanim dotrą do celu. W przypadku Belugi mówimy tu np. o czterech lotach rozłożonych na dwa dni.

Piloci Belugi musieli wykonywać niektóre misje na wysokości 20 tys. stóp z prędkością około 0,7 Macha, w porównaniu do typowej wysokości przelotowej 35 tys. stóp i prędkości 0,8 Macha dla zwykłych frachtowców. Wynikało to z faktu, że niektóre ładunki, zwłaszcza helikoptery, nie są generalnie certyfikowane do przebywania na wysokościach przekraczających 20 tys. stóp i ograniczenie to musi być utrzymane podczas przewożenia ich w bezciśnieniowej ładowni Belugi. W przeciwieństwie do tego, podczas przewożenia ładunku satelity kosmicznego Beluga mogła latać wyżej, ponieważ statki kosmiczne są zbudowane do działania w próżni kosmicznej. Co więcej, Beluga doświadczała także zróżnicowanych warunków pogodowych na niższych wysokościach przelotowych, których z kolei zwykłe samoloty transportowe nie napotkałyby wyżej.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Emirates SkyCargo powiększa flotę B747F do sześciu maszyn

Biznes i przemysł

Emirates SkyCargo powiększa flotę B747F do sześciu maszyn

Piotr Bożyk 17 stycznia 2025

Katowice: 2024 rok drugim najlepszym w historii przewozów cargo

Infrastruktura i lotniska

STARLUX Airlines zamówiły kolejne airbusy A350F

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus Beluga Transport. Pierwszy komercyjny lot pod nowym AOC

Biznes i przemysł

Airbus Beluga Transport. Pierwszy komercyjny lot pod nowym AOC

Piotr Bożyk 23 marca 2024

Airbus Beluga Transport (AiBT) może latać do USA

Biznes i przemysł

Airbus Beluga Transport z certyfikatem AOC

Biznes i przemysł

Airbus Beluga Transport z certyfikatem AOC

Piotr Bożyk 10 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

Emirates SkyCargo powiększa flotę B747F do sześciu maszyn

Biznes i przemysł

Emirates SkyCargo powiększa flotę B747F do sześciu maszyn

Piotr Bożyk 17 stycznia 2025

Katowice: 2024 rok drugim najlepszym w historii przewozów cargo

Infrastruktura i lotniska

STARLUX Airlines zamówiły kolejne airbusy A350F

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus Beluga Transport. Pierwszy komercyjny lot pod nowym AOC

Biznes i przemysł

Airbus Beluga Transport. Pierwszy komercyjny lot pod nowym AOC

Piotr Bożyk 23 marca 2024

Airbus Beluga Transport (AiBT) może latać do USA

Biznes i przemysł

Airbus Beluga Transport z certyfikatem AOC

Biznes i przemysł

Airbus Beluga Transport z certyfikatem AOC

Piotr Bożyk 10 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5