Partner serwisu
Biznes i przemysł

Leonardo stworzy kompozytowe kadłuby do COMAC CR929

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Leonardo

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Leonardo stworzy kompozytowe kadłuby do COMAC CR929
Fot. Tomasz Sniedziewski
Włoski konglomerat lotniczy Leonardo zostanie głównym dostawcą firm COMAC oraz United Aircraft Corporation w tworzonym przez nich szerokokadłubowym samolocie CR929, informuje gazeta Sole 24 Ore.

CR929, chińsko-rosyjski duży samolot odrzutowy, który mógłby zabrać na pokład 280 pasażerów i pokonać dystans do 12 tys. km, zgodnie z planami ma odbyć swój pierwszy lot w 2023 r. i wejść do służby komercyjnej w 2025 r. Kadłub maszyny wykonany będzie z kompozytów i wszystko wskazuje na to, że dostawcą tego elementu będzie Leonardo, wynika z dokumentu, do którego dotarł włoski dziennik.

Porozumienie przewiduje, że Leonardo stworzy joint-venture z chińską grupą Kangde, która stanie się “preferowanym dostawcą” centralnej części kadłubów do CR929. Karbonowe sekcje kadłuba będą powstawały w Zhangjiagang, skąd będą transportowane do zakładu montażu końcowego w Szanghaju, przewidują szczegóły porozumienia. Około 15 proc. prac wykonywanych będzie we Włoszech, co do 2040 r. ma zapewnić Leonardo 10 mld dolarów przychodów. “Strategicznym celem partnerstwa Leonardo z Comac jest zapewnienie obecności na szybko rosnącym chińskim rynku lotniczym” - informuje dokument.

Porozumienie pomiędzy Leonardo i chińsko-rosyjskimi partnerami miało by być sfinalizowane do końca miesiąca. Comac planuje stworzyć listę głównych dostawców projektu przed rozpoczęciem Chińskich Targów Lotniczych w Zhuhai, które w tym roku rozpoczną się 6 listopada.

Nawiązanie joint-venture może stać się wstępem do poważnego konfliktu na najwyższym szczeblu na tle ochrony własności intelektualnej i przekazywania Chinom poufnych technologii Boeinga związanych z wytwarzaniem, montażem i procesem technologicznym strategicznych elementów samolotów, uważa Jon Ostrower, ekspert branży lotniczej i redaktor naczelny The Air Current. Koncern Leonardo, wcześniej znany jako Alenia Aeronautica, był jednym z pierwszych głównych dostawców Boeinga w projekcie 787. W zakładach produkcyjnych koncernu powstawały kompozytowe sekcje kadłubów Dramlinerów. Partnerstwo to nie należało do łatwych. Being przez lata zmuszony był nieomal na stałe przenieść swoich pracowników i ekspertów do włoskich zakładów montażowych, by pomóc Leonardo wdrożyć know-how niezbędny do produkcji, przypomina Ostrower.

Leonardo już teraz współpracuje z firmą Comac przy rozwoju programu samolotu regionalnego CR919, informuje włoska prasa. W 2016 r., gdy ogłoszono inaugurację programu CR929, włoski koncern dostarczył też firmie Comac 10 testowych kompozytowych paneli kadłuba. Leonardo współpracuje także z działem samolotów cywilnych Suchoj, sprzedając i montując w Wenecji wnętrza do suchojów SSJ100 na rynki zachodnie. Włosko-rosyjskie partnerstwo było częściowo następstwem przyjaznych stosunków prezydenta Rosji, Władimira Putina z byłym premierem Włoch, Silvio Berlusconi. W 2017 r. koncern Leonardo zmniejszył swoje udziały w międzynarodowym programie partnerskim Superjet z 51 do 10 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Japonia wraca do planów budowy rodzimego odrzutowca

Biznes i przemysł

Japonia wraca do planów budowy rodzimego odrzutowca

Tomasz Śniedziewski 29 marca 2024

COMAC debiutuje modelem C919 na arenie międzynarodowej

Biznes i przemysł

COMAC debiutuje modelem C919 na arenie międzynarodowej

Tomasz Śniedziewski 20 lutego 2024

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Biznes i przemysł

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Pierwszy śmigłowiec Leonardo AW101 dla MW dotarł do Polski

Biznes i przemysł

Chiny z prototypem kadłuba CR929 i przed wyborem dostawców

Biznes i przemysł

Rostech opracowuje komponenty dla CR929

Biznes i przemysł

Rostech opracowuje komponenty dla CR929

Aleksander Domański 13 listopada 2018

Zobacz również:

Japonia wraca do planów budowy rodzimego odrzutowca

Biznes i przemysł

Japonia wraca do planów budowy rodzimego odrzutowca

Tomasz Śniedziewski 29 marca 2024

COMAC debiutuje modelem C919 na arenie międzynarodowej

Biznes i przemysł

COMAC debiutuje modelem C919 na arenie międzynarodowej

Tomasz Śniedziewski 20 lutego 2024

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Biznes i przemysł

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Pierwszy śmigłowiec Leonardo AW101 dla MW dotarł do Polski

Biznes i przemysł

Chiny z prototypem kadłuba CR929 i przed wyborem dostawców

Biznes i przemysł

Rostech opracowuje komponenty dla CR929

Biznes i przemysł

Rostech opracowuje komponenty dla CR929

Aleksander Domański 13 listopada 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5