Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Leman: Okęcie bez A380? To dobra informacja dla pasażerów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-03-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy,pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Leman: Okęcie bez A380? To dobra informacja dla pasażerów
fot. Emirates
– Podchodzimy do tematu po „gospodarsku”, patrząc na względy ekonomiczne i racjonalne. Ktoś powie, że A380 w danym porcie to prestiż, tylko że ten prestiż w naszym przypadku nie przekłada się na biznes – tymi słowami Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, zarządzającego Lotniskiem Chopina skomentował plany Emirates odnośnie do wykorzystywania największego na świecie samolotu pasażerskiego do lotów między Warszawą a Dubajem. Stanowisko to wywołało sporo komentarzy. Nasi czytelnicy zwracali uwagę, że brak A380 wywoła drugą rotację na 777 w ciągu roku. A to z kolei utrudni działania narodowego przewoźnika na trasie do Singapuru i uruchomieniu połączenia do Bangkoku. O komentarz poprosiliśmy Michała Lemana, byłego dyrektora PLL LOT, obecnie autora bloga Captainspeaking.

Pomijając formę i dobór argumentacji, komunikat portu ma dość racjonalne uzasadnienie. Samoloty Airbus A380, latające w barwach Emirates, zabierają na pokład ponad 500 pasażerów. Port przyjmujący taką maszynę musi zapewnić pełną przepustowość dla takiej liczby osób, niezależnie od tego ilu pasażerów w danym momencie jest na pokładzie. W przypadku portu Chopina jest to bardzo wysoka liczba, bo stanowi 30-40% pojemności całej strefy non-Schengen, czyli w tej chwili kluczowego obszaru ograniczającego rozwój portu. 

Obsługa A380 wymagałaby wykorzystania dwóch sąsiadujących gate'ów i dwóch lub, jeśli byłoby to technicznie możliwe, trzech rękawów. W takiej sytuacji samolot zająłby również dwa stanowiska postojowe. Dodatkowo boarding takiej grupy pasażerów wymagałby udostępnienia przestrzeni strefy non-Schengen na 1,5-2 godziny.

Czy jest na to miejsce?

Raczej nie. Trudno w ciągu dnia znaleźć 1,5-2 godziny kiedy w strefie non-Schengen jest 30-40% niezagospodarowanej przepustowości. Czy jest w interesie lotniska, aby Boeingi B777 zostały zastąpione przez A380? W wielu komentarzach wskazywany jako argument jest prestiż. Według mnie jest to bardzo dyskusyjne. Lotnisk na które lata A380 jest wiele, również w naszej części Europy i nie jest to już żaden rarytas. Poza tym ten prestiż powinien dać się przeliczyć na pieniądze, a tutaj przede wszystkich wzrosną koszty związane z obsługą i utratą innych przewoźników, niż przychody z tytułu dodatkowych pasażerów skuszonych prestiżem.

Czy taka decyzja portu niesie za sobą jakieś ryzyka? W mojej ocenie minimalne. Część komentarzy wskazuje jako potencjalny problem uzyskanie kolejnych slotów na nowe trasy z Warszawy przez LOT. Ma się tak stać m.in. kiedy Emirates zamiast A380 zdecyduje się dodać drugi codzienny rejs B777. To ryzyko raczej się nie zmaterializuje. Po pierwsze LOT na nowe trasy ma już sloty, po drugie zmieszczenie drugiej rotacji na takim samolocie jak B777 jest znacznie łatwiejsze niż obsługa A380. Co jednak najważniejsze, aby Emirates zdecydowało się na taki krok potrzebny jest bardzo duży popyt. Tego na razie nie widać, wypełnienie jednej rotacji B777 wcale nie jest imponujące.

Emirates nie jest najważniejszy

Warto też podkreślić zmianę podejścia zarządzających portem do nowych przewoźników i do LOT. Z całym szacunkiem, ale wpływ Emirates na rozwój hub-u w Warszawie jest praktycznie zerowy, a udział w przychodach minimalny. To się może nie podobać, ale patrząc biznesowo trzeba skupiać się na najważniejszych klientach, takich jak LOT i Wizzair, które razem dają ponad połowę przychodów portu z działalności lotniczej. A przesiadający się pasażerowie LOT-u w bardzo dużym stopniu dokładają się do przychodów pozalotniczych ze strefy komercyjnej (sklepy i restauracje).

Jeszcze kilka lat temu takie podejście, które jest zupełnie normalne wszędzie na świecie, w Warszawie nie było normą. Widać to nawet po komunikacie Emirates stawiający wręcz warunki, jakie port musi spełnić, żeby linia zaczęła latać A380. Niestety do takiego, specjalnego traktowania przewoźnik przyzwyczaił się we wcześniejszych latach. Jako przykład można podać czas remontu i zamknięcia dawnego buraczkowego terminala. W tym czasie LOT obsługujący w porcie Chopina ponad 4 miliony pasażerów miał 14 stanowisk check-in, a Emirates mający jeden rejs dziennie aż 6! Co więcej, mimo że wykorzystywane tylko przez kilka godzin, w pozostałym czasie nie były dostępne dla LOT, choć były obok. Pasażerowie LOT tłoczyli się więc do odprawy i przyglądali wielkim przestrzeniom otwartym dla klientów jednego samolotu Emirates lub poza godzinami jego operacji całkowicie pustym stanowiskom. Polski narodowy przewoźnik w tamtym czasie dostawał też wiele reklamacji i zapytań od klientów o to, dlaczego Emirates ma zawsze rękaw a Dreamliner LOT stoi na stanowisku oddalonym. Czy więc będzie A380 w Warszawie? Na stałe raczej nie i wbrew pozorom to raczej dobra informacja dla pasażerów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Janiszewski (PPL): Lotnisko Chopina puchnie w oczach

Infrastruktura i lotniska

Janiszewski (PPL): Lotnisko Chopina puchnie w oczach

Redakcja 07 września 2023

Lotnisko Chopina w czołówce najbardziej punktualnych w Europie

Infrastruktura i lotniska

Apteka na Lotnisku Chopina. Kolejne udogodnienie dla pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

A380 częścią hotelu w Tuluzie? Projekt inżyniera Airbusa

Infrastruktura i lotniska

A380 linii Emirates dolecą jesienią już do 27 miast na świecie

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Janiszewski (PPL): Lotnisko Chopina puchnie w oczach

Infrastruktura i lotniska

Janiszewski (PPL): Lotnisko Chopina puchnie w oczach

Redakcja 07 września 2023

Lotnisko Chopina w czołówce najbardziej punktualnych w Europie

Infrastruktura i lotniska

Apteka na Lotnisku Chopina. Kolejne udogodnienie dla pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

A380 częścią hotelu w Tuluzie? Projekt inżyniera Airbusa

Infrastruktura i lotniska

A380 linii Emirates dolecą jesienią już do 27 miast na świecie

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5