Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Ceny biletów zaczną rosnąć. Wiele linii jest pod kreską


Wstecz Dalej

Autor:

Grzegorz Rekiel

Data publikacji:
2021-10-07 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ceny biletów zaczną rosnąć. Wiele linii jest pod kreską
fot. Kasper Fiszer
Decyzja podjęta na początku pandemii, że Straż Graniczna powinna w imieniu państwa kontrolować proces napływu pasażerów i sprawdzać wymogi sanitarne, była błędna. Na lotniskach powstało „wąskie gardło”, choć spopularyzowanie paszportów covidowych nieco poprawiło sytuację – ocenił Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław, podczas debaty poświęconej zmianom standardów obsługi podróży lotniczych w czasie pandemii.
Dyskusja była częścią Kongresu Rynku Lotniczego. Moderujący debatę Michał Wichrowski, współzałożyciel PMA Aviation i założyciel TenPlanes przypomniał, że pandemia stworzyła nową rzeczywistość na lotniskach, a „elementem, który stał się częścią podróży lotniczej, jest paszport covidowy”.

Zdaniem dr Anny Midery, prezes Portu Lotniczego Łódź im. Władysława Reymonta, jego wprowadzenie było najlepszym możliwym rozwiązaniem. – Czekaliśmy jednak na ten dokument za długo – oceniła i przypomniała, że „paszport covidowy, jak każdy dokument, musi być weryfikowany i sprawdzany, co zabiera czas pasażerom i pracownikom lotnisk”. – Staliśmy się znowu jedną, kontrolowaną strefą, co jest dużym problemem – podkreśliła. Zdaniem Midery paszport ma jednak dobre strony. – Pozytywnym aspektem jest fakt, że motywuje do szczepień osoby sceptyczne. Ludzie, którzy chcą latać, a nie mają ochoty wydawać zbyt dużo pieniędzy na testy, po prostu się szczepią – zauważyła.

Na inny problem zwrócił uwagę Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Świat na lotniskach stanął do góry nogami, przepustowość, na którą za ciężkie pieniądze budowaliśmy nasze obiekty, stała się przepustowością historyczną. Pojawiły się „wąskie gardła” i żadne lotnisko nie było na to przygotowane. Uczyliśmy się w biegu, naprawialiśmy błędy, choć mam wrażenie, że pod koniec sezonu, udało się sytuację częściowo opanować – ocenił.

Zdaniem prezesa osiąganą przepustowość warunkuje często współpraca ze Strażą Graniczną. Jego zdaniem „polityczna decyzja podjęta na początku pandemii, że to właśnie SG i jej funkcjonariusze powinni w imieniu państwa kontrolować proces napływu pasażerów i sprawdzać wymogi sanitarne, była błędna”. – W ten sposób powstało „najwęższe gardło” na lotniskach, choć spopularyzowanie paszportów covidowych, nieco poprawiło sytuację – skomentował i dodał, że „przepisy powinny wspierać robienie szybkich testów antygenowych”.

Z kolei M. Wichrowski zauważył, że w czasie pandemii nastąpiły też pozytywne zmiany na rynku. – Przewoźnicy znowu stali się elastyczni, można było w łatwy sposób zmienić datę i miejsce wylotu. Czy taki propasażerski stan rzeczy będzie długotrwały? – zastanawiał się.

Sebastian Gościniarek z BBSG ocenił, że część udogodnień z nami zostanie, bo ludzie „szybko się przyzwyczajają do rzeczy dobrych i trudno jest im potem z nich zrezygnować”. W ocenie eksperta niektóre zjawiska będą jednak krótkotrwałe. – Zachłystujemy się tym, że ceny biletów zostały obniżone, ale w mojej ocenie jest to sytuacja bardzo przejściowa. Ceny zaczną rosnąć, zwłaszcza, że wiele linii jest pod kreską i będą musiały spłacać zobowiązania zaciągnięte w czasie ostatnich kilkunastu miesięcy – przewiduje Gościniarek, który zauważył, że w ostatnim czasie zmieniła się struktura pasażerów. – W przeszłości najwięcej zarabiało się na sektorze biznesowym, ale to już raczej nie wróci, a zatem od kogoś te pieniądze trzeba wziąć. Tą grupą będą pasażerowie latający w klasie ekonomicznej – dodał.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kuś: Nie możemy dopuścić do wyjścia Ryanaira z polskiego rynku

Infrastruktura i lotniska

Kuś: Nie możemy dopuścić do wyjścia Ryanaira z polskiego rynku

Rafał Dybiński 30 września 2021

Port Lotniczy Wrocław: Potrzebne inwestycje za ponad 700 mln zł

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Potrzebne inwestycje za ponad 700 mln zł

Emilia Derewienko 03 maja 2021

 

Airbus: Latanie flotą mieszaną dla A320 i A380 zatwierdzone w Japonii

Pasażer i linie lotnicze

Airbus: Latanie flotą mieszaną dla A320 i A380 zatwierdzone w Japonii

17 października 2021

PLAY doleci wiosną do trzech kolejnych miast Skandynawii

Pasażer i linie lotnicze

PLAY doleci wiosną do trzech kolejnych miast Skandynawii

17 października 2021

Airbus: Trzeci i ostatni A380 dla All Nippon Airways dostarczony

Pasażer i linie lotnicze

Airbus: Trzeci i ostatni A380 dla All Nippon Airways dostarczony

16 października 2021

Volotea uruchomi dziewiątą krajową trasę z francuskiego Lille

Pasażer i linie lotnicze

Volotea uruchomi dziewiątą krajową trasę z francuskiego Lille

16 października 2021

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5