Kuehne+Nagel i Lufthansa Cargo porozumiały się w zakresie promocji i wykorzystania paliwa syntetycznego od organizacji pozarządowej atmosfair z siedzibą w Berlinie. Dostawcy usług logistycznych wspólnie zobowiązali się wspierać pierwszy na świecie zakład produkcyjny syntetycznego SAF w Werlte, Emsland (Niemcy), kupując 25 000 litrów paliwa rocznie przez następne pięć lat.
Paliwa syntetyczne nie są jeszcze produkowane przemysłowo, są dostępne tylko w ilościach laboratoryjnych. Paliwo to uważane jest za paliwo przyszłości, zdolne zredukować emisję CO2 silników lotniczych do zera.
Kuehne+Nagel zatrudnia ponad 74 000 pracowników w ponad 1400 lokalizacjach w 100 krajach i jest jedną z największych firm logistycznych na świecie. W Polsce działa od ponad 28 lat, świadcząc usługi w 25 lokalizacjach i zatrudniając ponad 1 600 specjalistów.
– Już teraz, dzięki SAF, nasi klienci mogą uniknąć emisji dwutlenku węgla ze swoich przesyłek. Wspierając pierwszą produkcję paliwa typu power-to-liquid wraz z Lufthansa Cargo, wysyłamy mocny komunikat o naszym zaangażowaniu, zapraszając jednocześnie naszych kolegów z branży i klientów do przyłączenia się do tworzenia niskoemisyjnej gospodarki przyszłości już dziś – powiedział Yngve Ruud, członek zarządu Kuehne+Nagel, odpowiedzialny za logistykę lotniczą.
Lufthansa Cargo z obrotem 2,8 miliarda euro i pracą przewozową na poziomie 6,5 miliarda tonokilometrów frachtowych w 2020 roku jest jedną z wiodących światowych firm w transporcie lotniczym. Firma zatrudnia obecnie około 4400 osób na całym świecie. Lufthansa Cargo koncentruje się na transporcie z lotniska na lotnisko. Siatka połączeń obejmuje około 300 miejsc docelowych w ponad 100 krajach, wykorzystując zarówno samoloty towarowe, jak i ładowność samolotów pasażerskich obsługiwanych przez Deutsche Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings Discover i SunExpress, a także ciężarówki. Większość usług cargo obsługiwana jest przez lotnisko we Frankfurcie.
– Wyraźnie widzimy rozwiązanie, dzięki któremu zredukujemy emisje z operacji lotniczych, dzięki stosowaniu syntetycznych, zrównoważonych paliw lotniczych. To zaangażowanie po raz kolejny pokazuje, że aktywnie stawiamy czoła wyzwaniom związanym z ochroną klimatu – wyjaśniła Dorothea von Boxberg, dyrektor generalny Lufthansa Cargo.
Z właściwościami niemal identycznymi jak konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych, zrównoważone paliwa lotnicze są filarem na drodze do neutralnego pod względem emisji CO2 transportu. Istnieją dwa główne rodzaje zrównoważonego paliwa lotniczego – bio SAF i syntetyczny SAF.
Do tej pory Kuehne+Nagel i Lufthansa Cargo wykorzystywały bio SAF do zmniejszenia śladu węglowego w transporcie lotniczym. Podczas gdy bio SAF jest produkowany z biomasy (produktów odpadowych i surowców o niskiej zawartości węgla), podstawowym źródłem energii i surowcami do produkcji syntetycznego SAF są odnawialna energia elektryczna, woda i dwutlenek węgla (CO2). Syntetyczny SAF jest uważany za długoterminowe rozwiązanie dla przemysłu, ponieważ może być produkowany bez ograniczeń związanych z dostawami biomasy i może zredukować emisje do 100%.