Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Kraków Airport poprawia komfort akustyczny mieszkańców


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2019-03-19 13:07
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Kraków Airport

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków Airport poprawia komfort akustyczny mieszkańców
Fot. J. Krawczyk, Kraków Airport/ Facebook
Port w Balicach wkrótce ogłosi „Program poprawy komfortu akustycznego dla mieszkańców Obszaru Ograniczonego Użytkowania dla lotniska Kraków-Balice”. – Kraków Airport opiera swoją działalność na zasadach zrównoważonego rozwoju, podejmując wiele działań z zakresu ochrony środowiska naturalnego. Wdraża nowe rozwiązania technologiczne, inwestuje w nowoczesny sprzęt i pojazdy, aby minimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne – mówi Radosław Włoszek, prezes zarządu lotniska.
Programy akustyczne dla mieszkańców

Kraków Airport w 2017 roku wprowadził dokument wewnętrzny pn. „Polityka ograniczania oddziaływania akustycznego Lotniska Kraków-Balice (EPKK) na środowisko” – inicjatywa polegająca na współpracy w celu poprawy klimatu akustycznego nieruchomości w otoczeniu lotniska.

Już w najbliższych dniach, po dwóch wcześniejszych pilotażowych edycjach, Kraków Airport ogłosi nowy „Program poprawy komfortu akustycznego dla mieszkańców Obszaru Ograniczonego Użytkowania dla lotniska Kraków-Balice”, w ramach którego mieszkańcy będą mogli skorzystać ze wsparcia przy wymianie stolarki o podwyższonej izolacyjności akustycznej. Wedle jego założeń po zgłoszeniu wniosku, lotnisko na własny koszt przeprowadzi pomiar akustyczny i jeśli budynek zostanie zakwalifikowany, mieszkaniec otrzyma dofinansowanie na wymianę stolarki okiennej. Wnioski będzie można składać do 12 kwietnia.

Hybrydowe auta marszałków

Kraków Airport posiada sześć hybrydowych samochodów dla koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego (marszałków). Dzięki silnikom elektrycznym auta są zdecydowanie oszczędniejsze, mniej emisyjne i cichsze od poprzednich.

Specyfika pracy samochodów koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego polega na pracy od 18 do 20 godzin na dobę, często na jałowym biegu. Silniki, zgodnie z przepisami, muszą być cały czas uruchomione. Przy wyborze konkretnego modelu samochodu zwracano uwagę na zużycie paliwa i emitowany hałas. Ważny był również brak elementów, które ze względu na specyfikę pracy samochodów ulegają częstym awariom w pojazdach o tradycyjnym napędzie (tj. alternator, rozrusznik i paski klinowe).

Stacja ładowania pojazdów elektrycznych

Kraków Airport jest pierwszym lotniskiem w Polsce, posiadającym stację szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, która umożliwia naładowanie standardowego samochodu w ciągu 30 minut. Z infrastruktury korzystają mieszkańcy, turyści i przedsiębiorcy odwiedzający aglomerację krakowską, a także kierowcy podróżujący pobliską autostradą A4. Inicjatywa została podjęta dzięki współpracy z podmiotami grupy Tauron.

Energooszczędne oświetlenie

Kolejnym przedsięwzięciem lotniska w zakresie ochrony środowiska jest wymiana oświetlenia na parkingach Kraków Airport na energooszczędne oświetlenie typu LED. Realizacja projektu była możliwa dzięki współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja zakłada wymianę na energooszczędne opraw instalacji oświetlenia zewnętrznego na parkingu terenowym oraz wewnętrznego w garażu wielopoziomowym. Takie inwestycje poprawiają nie tylko ekonomikę użytkowania energii (elektrycznej i cieplnej), ale prowadzą również do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, ograniczając niebezpieczeństwo gwałtownych zmian klimatycznych.

Zarządzanie hałasem

Głównym źródłem hałasu na lotnisku są wykonywane operacje lotnicze, czyli starty, przeloty, lądowania statków powietrznych. W celu ograniczenia rozprzestrzeniania się hałasu lotniczego na lotnisku Kraków-Balice stosuje się procedury ograniczania hałasu. Procedury dolotu i podejścia do Kraków Airport pozwalają kontrolerom ruchu lotniczego na stosowanie technik pracy, które umożliwiają załogom wykonywanie operacji w ciągłym zniżaniu (tzw. CDA – Continous Descend Approach). To powoduje, że dolatujące do lotniska samoloty ostatni etap swojego lotu mogą wykonywać przy zredukowanej mocy silników, co wpływa na zmniejszenie ilości spalanego paliwa, a także w istotny sposób zmniejsza poziom hałasu.

Na ograniczenie hałasu pozwalają także procedury odlotu, które zapewniają, że samoloty wznoszą się na odpowiednią wysokość, zanim wykonają jakikolwiek zakręt. Dla redukcji uciążliwości ruchu lotniczego w nocy ograniczono także możliwość wykonywania tzw. podejść z widocznością w porze nocnej. Oznacza to, że dolatujące po zmroku samoloty przelatują nad obszarem miasta Krakowa odpowiednio wyżej niż w dzień.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kraków Airport w lutym na plusie

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport w lutym na plusie

Emilia Derewienko 01 marca 2019

Ryanair poleci z Krakowa do Palermo

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair poleci z Krakowa do Palermo

Emilia Derewienko 27 lutego 2019

Kraków Airport: Styczeń z dwucyfrowym wzrostem liczby pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport: Styczeń z dwucyfrowym wzrostem liczby pasażerów

Emilia Derewienko 04 lutego 2019

 

British: Ostatni B747 w barwach retro (ZDJĘCIA)

Pasażer i linie lotnicze

British: Ostatni B747 w barwach retro (ZDJĘCIA)

22 marca 2019

Radom: Jest przetarg na przedłużenie drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Radom: Jest przetarg na przedłużenie drogi startowej

22 marca 2019

Modlin: 15-milionowy pasażer

Infrastruktura i lotniska

Modlin: 15-milionowy pasażer

22 marca 2019

Monachium: 150 mln euro zysku lotniska

Infrastruktura i lotniska

Monachium: 150 mln euro zysku lotniska

22 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5