Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Kraków Airport: Plany inwestycyjne mimo pandemii. Ilu pasażerów w 2021?


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2021-04-20 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków Airport: Plany inwestycyjne mimo pandemii. Ilu pasażerów w 2021?
Fot. Fotoair
Pandemia koronawirusa nie zatrzymuje inwestycji – dotyczy to m.in. Kraków Airport. Na 2021 rok lotnisko przewidziało do zrealizowania szereg projektów, a także oszacowało możliwą do obsłużenia liczbę pasażerów.
Pojawienie się niebezpiecznego wirusa Sars-COV-2 zmieniło całkowicie branżę lotniczą – począwszy od ograniczeń w podróżowaniu, przez konieczność podjęcia pomocy publicznej aż po skrajną sytuację finansową niektórych portów regionalnych w Polsce i powolne odradzanie się ruchu lotniczego w nowej rzeczywistości.

Małopolskie lotnisko w całym roku 2019, czyli przed pandemią COVID-19, obsłużyło 8,41 mln pasażerów i było niekwestionowanym liderem wśród portów regionalnych. Kraków Airport odnotowało również największą dynamikę wzrostu wśród lotnisk, poza stołecznym Lotniskiem Chopina. Rok 2020 nie był już tak łaskawy – na skutek wybuchu pandemii i twardego lockdownu na lotnisku ograniczono znacznie operacje lotnicze. Port zamknął rok z liczbą 2,3 mln podróżnych.

2021 nie zwalnia

Mimo skali strat miasta i regionu władze portu wyszły z założenia, że lekarstwem na kryzys są inwestycje. W grudniu 2020 roku został zatwierdzony przez organy korporacyjne spółki Plan Inwestycyjny Międzynarodowego Portu Lotniczego na lata 2020-2028, który został opracowany na podstawie zatwierdzonego przez Ministra Infrastruktury Planu Generalnego Portu Lotniczego Kraków-Balice.

Wśród planowanych zadań inwestycyjnych jest budowa nowej drogi startowej o długości 2800 m i szerokości 60 m. Rozbudowana zostanie płyta postojowa dla samolotów w części zachodniej. W ramach inwestycji przewiduje się budowę 15 stanowisk dla samolotów kodu C (jak Boeing 737) – lub, zamiennie, dwa stanowiska dla największych samolotów kodu E (np. Boeing 787) oraz 11 miejsc dla maszyn kodu C.

Co istotne, Kraków Airport chce rozbudować terminal pasażerski z docelową przepustowością 12 mln pasażerów w ciągu roku. Powierzchnia terminala zwiększy się z 56,6 tys. m kw. do 111 tys. m kw., a komercyjna – z 4 do 11 tys. m kw. Przepustowość szczytowa godzinowa zwiększy się prawie dwukrotnie – z 1800 do 3200 pasażerów.

Powstanie także terminal cargo o powierzchni 5,5 tys. m kw. ze 161 miejscami postojowymi dla samochodów dostawczych i osobowych. W ramach planu nastąpi również rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego.

Ilu pasażerów po pandemii?


Według analiz rynku lotniczego w 2021 roku, Kraków Airport może się spodziewać 4,25 mln pasażerów, czyli połowę ruchu sprzed pandemii. Niezależne badania organizacji lotniczych takich jak IATA czy ACI potwierdzają, że pasażerowie po uspokojeniu sytuacji związanej z pandemią, będą chcieli korzystać z podróży lotniczych. Wspólna polityka międzynarodowa i regulacje w zakresie otwierania granic dla podróży lotniczych mają być gwarancją tej prognozy.

Od początku nowego roku lotnisko obsłużyło w sumie 87 tys. pasażerów – 54 tys. w styczniu i 33 tys. w lutym. To kolejno o 91 i 95 proc. podróżnych mniej niż w analogicznych miesiącach 2020 roku. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Odwiedź jedyne takie targi i poznaj kulisy pracy Kraków Airport

Infrastruktura i lotniska

Odwiedź jedyne takie targi i poznaj kulisy pracy Kraków Airport

Redakcja/inf. pras. 14 kwietnia 2021

Plan Generalny priorytetem dla Kraków Airport, mimo niekorzystnej decyzji GDOŚ

Pasażer i linie lotnicze

Plan Generalny priorytetem dla Kraków Airport, mimo niekorzystnej decyzji GDOŚ

Rafał Dybiński 09 kwietnia 2021

Kraków: Decyzja GDOŚ opóźni budowę nowego pasa startowego?

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Decyzja GDOŚ opóźni budowę nowego pasa startowego?

Redakcja/inf. pras. 08 kwietnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5