Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Koronawirus: Lotniska jak parkingi. Dla uziemionych samolotów brakuje miejsc


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-03-24 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Agencja Reutera

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koronawirus: Lotniska jak parkingi. Dla uziemionych samolotów brakuje miejsc
fot. Lufthansa
Linie lotnicze i lotniska szukają miejsc postojowych dla samolotów, uziemianych z powodu wygaszania połączeń w okresie pandemii koronawirusa – informuje Agencja Reutera.
Drogi kołowania, hangary serwisowe, a nawet pasy startowe na głównych lotniskach są przekształcane w gigantyczne parkingi dla ponad 2,5 tys. samolotów pasażerskich. Największy z nich zajmuje tyle miejsca co ośmiopiętrowy budynek o powierzchni 3/4 wielkości amerykańskiego boiska do piłki nożnej…

Według danych analityków z firmy Cirium, liczba uziemionych samolotów podwoiła się do ponad 5 tys. od początku roku, przy czym w najbliższych tygodniach oczekuje się zaparkowania jeszcze większej liczby maszyn. Przewoźnicy, jak chociażby Qantas Airways i Singapore Airlines kontynuują dalsze zapowiedziane cięcia rozkładów lotów.

Na lotniskach nie ma miejsc

Największe lotnisko w Niemczech i jeden z największych hubów w Europie – Frankfurt, to miasto duchów samolotów pasażerskich. Północno-zachodni pas startowy, w tym drogi kołowania i mosty, zostały przekształcone w parking dla samolotów Lufthansy, Condora i innych linii lotniczych. Szwajcarska marka Lufthansy, SWISS, wynajęła z kolei miejsca parkingowe na lotnisku wojskowym w pobliżu Zurychu.

Podobne grupy samolotów są zaparkowane na innych głównych lotniskach: w Hongkongu, Seulu, Berlinie i Wiedniu, a także na tradycyjnych pustynnych parkingach w Victorville w Kalifornii czy Marana w Arizonie – wynika z danych ze strony FlightRadar24. Jak z kolei poinformował jeden z przedstawicieli linii lotniczych w Manili, niektóre odrzutowce linii lotniczych Philippines Airlines są zaparkowane w hangarze Lufthansa Technik na Filipinach.

O samoloty Qantas dbają inżynierowie

W parkingi zostały przekształcone niektóre nawet małe lotniska. Port lotniczy Avalon na zachód od Melbourne spodziewa się przyjąć 50 samolotów Qantas i jego tańszej spółki córki, Jetstar. Uziemienia samolotów Qantas doprowadziły już do zwolnienia 20 tys. pracowników tej linii.

Qantas wysłał już do Avalonu 30 inżynierów, którzy pomogą w utrzymaniu samolotów tak, aby w przeciągu od trzech do siedmiu dni, kiedy wróci popyt na podróże, mogły powrócić do służby. Przewoźnik parkuje również około 100 innych samolotów na głównych lotniskach w Australii oraz pięć starzejących się Boeingów 747 Jumbo Jet w magazynie pustynnym w Alice Springs.

Asia Pacific Aircraft Storage (APAS) w Alice Springs jest także domem dla odrzutowców Boeing 737 MAX SilkAir i Fidżi Airways, które pozostają uziemione od przeszło roku. „W tym tygodniu, jak i w nadchodzących tygodniach, będą kolejne dostawy samolotów” – powiedział Tom Vincent, dyrektor zarządzający APAS.

Niektóre lotniska, jak w Melbourne czy Brisbane, zapewniają bezpłatny parking. Jak poinformowały władze portu w Brisbane, niektóre międzynarodowe linie lotnicze wyraziły zainteresowanie korzystaniem z obiektów lotniska, ale nie osiągnięto jeszcze żadnych umów. W porcie mogłoby się zmieścić nawet 101 samolotów.

Linie radzą sobie jak mogą

Z kolei Cathay Pacific Airways, jedne z najciężej dotkniętych przez koronawirusa linii, korzystają ze zdalnych zatok, dróg kołowania i innych obszarów operacyjnych na międzynarodowym lotnisku w Hongkongu.

W Stanach Zjednoczonych, United Airlines i American Airlines na razie parkują samoloty w punktach serwisowych, podczas gdy Delta Air Lines wciąż bada ten problem. Dane FlightRadar24 wykazały, że w ciągu ostatniego tygodnia Delta przeniosła kilkanaście samolotów do Marany – miejsca, gdzie maszyny zostają przetransportowane po zakończeniu służby. Jeszcze więcej z nich Delta zaparkowała w centrum logistycznym Victorville.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wizz Air zamyka wszystkie bazy w Polsce

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air zamyka wszystkie bazy w Polsce

Rafał Dybiński 24 marca 2020

Airbus negocjuje rządowe wsparcie Niemiec i Francji

Prawo i polityka

Airbus negocjuje rządowe wsparcie Niemiec i Francji

Rafał Dybiński 24 marca 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5