Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Koniec strajku w SAS


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-05-06 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ rp.pl/ onet.pl / TVN24/ tvp.info

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koniec strajku w SAS
fot. youtube
– Z ulgą stwierdzam, że nasi pasażerowie wkrótce znów będą mogli podróżować, a my będziemy mogli realizować nasze zobowiązania wobec podróżnych – powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej prezes zarządu SAS Rickard Gustafson ogłaszając koniec strajku pracowników skandynawskich linii.
Przyczyny strajku

Trwający tydzień protest był wynikiem załamania się negocjacji w sprawie podwyżki płac. Piloci linii SAS w Norwegii, Szwecji i Danii żądali 13-proc. wzrostu uposażeń, choć średnio zarabiali do tej pory 93 tys. koron szwedzkich (9777 dolarów) miesięcznie.

Cztery związki zawodowe zrzeszające pilotów domagały się również przewidywalnych godzin pracy. Piloci chcieli też przywrócenia przywilejów, odebranych im 3 lata temu podczas restrukturyzacji firmy – między innymi gwarancji awansów. Ich zdaniem, kierownictwo stosuje nieuczciwą konkurencję, ponieważ zatrudnia pilotów spoza Skandynawii, przede wszystkim z Irlandii, którzy mają mniejsze wymagania finansowe. Nie wiadomo co ostatecznie udało się wywalczyć pracownikom, bo porozumienie kończące strajk nie zostało ujawnione. Wiadomo jednak, że będzie ono obowiązywać przez najbliższe trzy lata.

Kondycja finansowa SAS

Wcześniej przewoźnik, którego udziałowcami są m.in. rządy Szwecji i Danii, ostrzegał, że wzrost płac proponowany przez wiązki wstrząsnąłby finansami przedsiębiorstwa i w dłuższej perspektywie osłabiłby rynkową pozycję SAS.

Te przypuszczenia potwierdza Jacoba Pedersena z Sydbanku, jednego z największych duńskich banków, spór zbiorowy i jego rozwiązanie wpłyną ujemnie na konkurencyjność linii. — SAS może utracić konkurencyjność, jeśli to porozumienie nie zostanie zrównoważone większymi działaniami oszczędnościowymi — stwierdził i ocenił koszt strajku na 500 mln koron szwedzkich (47 mln euro). Inni analitycy szacowali, że linia traciła dziennie 10,5 mln dolarów przychodów.

Z powodu strajku ponad 1400 pilotów linie SAS odwołały ponad 4 tys. lotów. Protest zmusił około 380 tys. pasażerów do zrezygnowania z podróży lub jej odłożenia.

Międzynarodowe skandynawskie linie lotnicze SAS odnotowały w okresie od listopada 2018 r. do stycznia 2019 r. stratę netto w wysokości 576 mln koron szwedzkich (64 mln dolarów). To więcej o  291 mln koron szwedzkich, niż wynosiły straty przewoźnika w analogicznym okresie rok wcześniej.

Przyczyny słabych wyników za okres od listopada zeszłego roku do stycznia tego roku są różnorakie. Niekorzystny kurs korony szwedzkiej do dolara, rosnące ceny paliw (to około jednej trzeciej kosztów działania każdego przewoźnika lotniczego) oraz niepewność co do brexitu. Swoje dołożyły władze Szwecji, które wprowadzeniem proekologicznego podatku lotniczego spowodowały, że maleje ruch lotniczy wewnątrz tego państwa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Strajk w SAS. Odwołana część rejsów Gdańsk – Kopenhaga

Pasażer i linie lotnicze

Strajk w SAS. Odwołana część rejsów Gdańsk – Kopenhaga

Emilia Derewienko 29 kwietnia 2019

Szwedzka branża lotnicza chce odzyskać wstydzących się latać pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Szwedzka branża lotnicza chce odzyskać wstydzących się latać pasażerów

Tomasz Śniedziewski 22 kwietnia 2019

SAS śladem LOT-u stawia na Bejrut

Pasażer i linie lotnicze

SAS śladem LOT-u stawia na Bejrut

Tomasz Śniedziewski 03 kwietnia 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5