Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Koniec strajku w SAS

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-05-2019
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ rp.pl/ onet.pl / TVN24/ tvp.info

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Koniec strajku w SAS
fot. youtube
– Z ulgą stwierdzam, że nasi pasażerowie wkrótce znów będą mogli podróżować, a my będziemy mogli realizować nasze zobowiązania wobec podróżnych – powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej prezes zarządu SAS Rickard Gustafson ogłaszając koniec strajku pracowników skandynawskich linii.

Przyczyny strajku

Trwający tydzień protest był wynikiem załamania się negocjacji w sprawie podwyżki płac. Piloci linii SAS w Norwegii, Szwecji i Danii żądali 13-proc. wzrostu uposażeń, choć średnio zarabiali do tej pory 93 tys. koron szwedzkich (9777 dolarów) miesięcznie.

Cztery związki zawodowe zrzeszające pilotów domagały się również przewidywalnych godzin pracy. Piloci chcieli też przywrócenia przywilejów, odebranych im 3 lata temu podczas restrukturyzacji firmy – między innymi gwarancji awansów. Ich zdaniem, kierownictwo stosuje nieuczciwą konkurencję, ponieważ zatrudnia pilotów spoza Skandynawii, przede wszystkim z Irlandii, którzy mają mniejsze wymagania finansowe. Nie wiadomo co ostatecznie udało się wywalczyć pracownikom, bo porozumienie kończące strajk nie zostało ujawnione. Wiadomo jednak, że będzie ono obowiązywać przez najbliższe trzy lata.

Kondycja finansowa SAS

Wcześniej przewoźnik, którego udziałowcami są m.in. rządy Szwecji i Danii, ostrzegał, że wzrost płac proponowany przez wiązki wstrząsnąłby finansami przedsiębiorstwa i w dłuższej perspektywie osłabiłby rynkową pozycję SAS.

Te przypuszczenia potwierdza Jacoba Pedersena z Sydbanku, jednego z największych duńskich banków, spór zbiorowy i jego rozwiązanie wpłyną ujemnie na konkurencyjność linii. — SAS może utracić konkurencyjność, jeśli to porozumienie nie zostanie zrównoważone większymi działaniami oszczędnościowymi — stwierdził i ocenił koszt strajku na 500 mln koron szwedzkich (47 mln euro). Inni analitycy szacowali, że linia traciła dziennie 10,5 mln dolarów przychodów.

Z powodu strajku ponad 1400 pilotów linie SAS odwołały ponad 4 tys. lotów. Protest zmusił około 380 tys. pasażerów do zrezygnowania z podróży lub jej odłożenia.

Międzynarodowe skandynawskie linie lotnicze SAS odnotowały w okresie od listopada 2018 r. do stycznia 2019 r. stratę netto w wysokości 576 mln koron szwedzkich (64 mln dolarów). To więcej o  291 mln koron szwedzkich, niż wynosiły straty przewoźnika w analogicznym okresie rok wcześniej.

Przyczyny słabych wyników za okres od listopada zeszłego roku do stycznia tego roku są różnorakie. Niekorzystny kurs korony szwedzkiej do dolara, rosnące ceny paliw (to około jednej trzeciej kosztów działania każdego przewoźnika lotniczego) oraz niepewność co do brexitu. Swoje dołożyły władze Szwecji, które wprowadzeniem proekologicznego podatku lotniczego spowodowały, że maleje ruch lotniczy wewnątrz tego państwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Piloci SAS-u będą strajkować w najbliższą środę

Prawo i polityka

Piloci SAS-u będą strajkować w najbliższą środę

Matusz Kieruzal 27 czerwca 2022

SAS wymagają masek ochronnych podczas wszystkich lotów

Pasażer i linie lotnicze

SAS: Pierwszy Airbus A321LR poleci z Kopenhagi do Bostonu

Pasażer i linie lotnicze

SAS: Pierwszy Airbus A321LR poleci z Kopenhagi do Bostonu

Piotr Bożyk, Łukasz Malinowski 15 listopada 2019

Strajk w SAS. Odwołana część rejsów Gdańsk – Kopenhaga

Pasażer i linie lotnicze

Szwedzka branża lotnicza chce odzyskać wstydzących się latać pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

SAS z nowym zamówieniem na 50 samolotów Airbus A320neo

Pasażer i linie lotnicze

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Piloci SAS-u będą strajkować w najbliższą środę

Prawo i polityka

Piloci SAS-u będą strajkować w najbliższą środę

Matusz Kieruzal 27 czerwca 2022

SAS wymagają masek ochronnych podczas wszystkich lotów

Pasażer i linie lotnicze

SAS: Pierwszy Airbus A321LR poleci z Kopenhagi do Bostonu

Pasażer i linie lotnicze

SAS: Pierwszy Airbus A321LR poleci z Kopenhagi do Bostonu

Piotr Bożyk, Łukasz Malinowski 15 listopada 2019

Strajk w SAS. Odwołana część rejsów Gdańsk – Kopenhaga

Pasażer i linie lotnicze

Szwedzka branża lotnicza chce odzyskać wstydzących się latać pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

SAS z nowym zamówieniem na 50 samolotów Airbus A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5