Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Koniec programu B747. Ostatnia dostawa do Atlas Air

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
31-01-2023
Ostatnia modyfikacja:
24-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Boeing dostarczy dziś (31 stycznia) ostatniego B747 w Everett. Start uroczystości ostatniej dostawy w programie B747 przewidziano na 23.00 czasu polskiego. Ostatni wyprodukowany Boeing B747-8F, w wersji cargo, trafi do linii Atlas Air. To koniec pewnej lotniczej epoki w dziejach lotnictwa.

Jumbo Jet, Queen, Queen of the Skies, Królowa Niebios – żaden inny model samolotu nie stał się takim symbolem i nie doczekał się tylu nazw co boeingi B747. Ostatnią dostawę producent pokaże podczas specjalnej transmisji na żywo pod tym linkiem.

W hołdzie twórcy B747

Podobizna Joe Suttera, który w latach 60-tych ubiegłego stulecia kierował zespołem inżynierów tworzących legendarnego boeinga 747, pojawiła się na przedniej części ostatniego B747. To swego rodzaju hołd za poprowadzenie tego ikonicznego projektu samolotu. Jego zespół jak i tysiące innych pracowników Boeinga zaangażowanych w projekt, stali się znani jako the Incredibles, tworząc wtedy największy na świecie samolot w rekordowym czasie - 29 miesięcy od konceptu do ukończenia. To pozostaje oszałamiającym osiągnięciem. Boeing twierdził, że to ten samolot zapoczątkował tanie, międzynarodowe podróże i pomógł połączyć świat. Samolot zadebiutował w 1970 roku, do tej pory zbudowano 1574 egzemplarzy różnych wersji tych maszyn.

Joe Sutter był zaangażowany także w inne ważne projekty Boeinga, takie jak Dash 80, 707 oraz 737, ale to właśnie projekt 747 zagwarantował mu miejsce w historii. Po przejściu na emeryturę, Sutter kontynuował pracę dla Boeinga do swojej śmierci w 2016 r., tym razem jako konsultant.

Pierwszy na świecie dwupokładowy samolot

747 odegrał kluczową rolę w historii Boeinga jako lidera w branży lotniczej. Produkcja Królowej Niebios rozpoczęła się w 1967 roku i trwała przez 54 lata. Przez ten czas zamówiono 1574 Jumbo Jety, z czego 1573 zostało już dostarczonych. Na dostawę czeka obecnie jeden B747-8F, a na wejście do służby dwa Air Force One, które zastąpią obecnie używane B747 starszej generacji i przechodzą obecnie przebudowę pokładu. Jako ciekawostkę warto dodać, że 747-8 Intercontinental to obecnie najdłuższy samolot pasażerski świata. Boeing odebrał to miano airbusowi A340-600, który jest krótszy o jeden metr.

Do końca 2022 r. cała rodzina B747 wylatała prawie 144 miliardów kilometrów i przewiozła prawie 6,6 mld pasażerów, czyli 82 proc. ludzkiej populacji (dane Boeinga). Amerykański producent produkował Jumbo Jety w łącznie kilkunastu różnych wariantach, w tym czterech głównych: -100, -200, -300 i -400. Najpopularniejszy był ten ostatni. Dostarczono ich ponad 440 B747-400, a licząc razem ze zbudowanymi na jego bazie wariantami o wydłużonym zasięgu (ER) i cargo (F, ERF) – ponad 700 sztuk. W ostatnich 12 latach Boeing produkował jeszcze B747 w wersji pasażerskiej B747-8I oraz cargo B747-8F, którym zakończył cały program 747.

Największy użytkownik B747 na świecie

Firma Atlas w styczniu ubiegłego roku nabyła prawa do czterech ostatnich sztuk boeingów 747-8F. Linia jest obecnie największym użytkownikiem B747 na świecie. Ten przewoźnik czarterowy i cargo użytkuje B747 od momentu swojego powstania, czyli od 1992 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 105 samolotów tego typu. Obecnie we flocie znajdują się 57 B747: 40 B747-400F/BCF, cztery B747-400 oraz 13 B747-8F.

Flota Atlas Air Worldwide, w skład w której wchodzą linie Atlas Air, Florida West International Airways, Global Supply Systems, Polar Air Cargo, Southern Air oraz Titan Aviation Holdings składa się ze 105 boeingów: ośmiu B737-800BCF, sześć B747-400, 35 B747-400F, 10 B747-8F, 30 B767-300F/ERF oraz 10 B777F. Na dostawę oczekuje pięć kolejnych boeingów: jeden B747-8F oraz cztery B777F.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

EVE. Oto przyszłość transportu w miastach (wizualizacje)

Biznes i przemysł

EVE. Oto przyszłość transportu w miastach (wizualizacje)

Łukasz Malinowski 23 marca 2023

Lufthansa wdroży A380 na rejsach do Bostonu i Nowego Jorku

Pasażer i linie lotnicze

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Boeing wznowił dostawy Dreamlinerów

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy Dreamlinerów

Mateusz Kieruzal 21 marca 2023

Arabia Saudyjska. Duże zamówienia na boeingi 787-9 Dreamliner

Pasażer i linie lotnicze

Szef Boeinga nie otrzyma 7 mln dolarów premii

Biznes i przemysł

Szef Boeinga nie otrzyma 7 mln dolarów premii

Mateusz Kieruzal 06 marca 2023

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

EVE. Oto przyszłość transportu w miastach (wizualizacje)

Biznes i przemysł

EVE. Oto przyszłość transportu w miastach (wizualizacje)

Łukasz Malinowski 23 marca 2023

Lufthansa wdroży A380 na rejsach do Bostonu i Nowego Jorku

Pasażer i linie lotnicze

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Boeing wznowił dostawy Dreamlinerów

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy Dreamlinerów

Mateusz Kieruzal 21 marca 2023

Arabia Saudyjska. Duże zamówienia na boeingi 787-9 Dreamliner

Pasażer i linie lotnicze

Szef Boeinga nie otrzyma 7 mln dolarów premii

Biznes i przemysł

Szef Boeinga nie otrzyma 7 mln dolarów premii

Mateusz Kieruzal 06 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5