Partner serwisu
Prawo i polityka

Koniec obostrzeń. Czy lotnictwo w końcu odetchnie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IATA, Reuters, Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Koniec obostrzeń. Czy lotnictwo w końcu odetchnie?
fot. Unsplash
IATA nawołuje do zniesienia restrykcji ograniczających podróżowanie i namawia do skupienia się na szczepieniach i testach dla pasażerów. Wydaje się, że to podejście wygra – o poluzowaniu obostrzeń myśli także Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób. Takiej szansy na powrót do w miarę normalnego latania dawno nie było.

IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) opublikowało wyniki badań opinii dotyczące obecnego stanu funkcjonowania rynku lotniczego. Ankiety zostały przeprowadzone na 11 rynkach we wrześniu tego roku, a próba objęła 4,7 tys. osób. Z odpowiedzi jasno wynika, że branża jest zmęczona i sfrustrowana ciągłymi obostrzeniami i zmianami przepisów oraz uważa, że zagrożenia związane z COVID-19 mogą zostać zminimalizowane poprzez skuteczne zarządzanie bezpieczeństwem, a wolność podróżowania powinna zostać przywrócona.

Granice trzeba otworzyć

67% respondentów uważa, że granice powinny zostać otwarte już teraz – to o 12 p.p. więcej niż w podobnym badaniu przeprowadzonym w czerwcu tego roku. 64% badanych jest zdania, że ograniczenia w podróżowaniu nie są skuteczną metodą powstrzymywania wirusa – to o 11 p.p. więcej niż w poprzednim badaniu. Ogólnie 73% respondentów uważa, że ograniczenia wprowadzone w sektorze lotniczym doprowadziły do pogorszenia ich jakości życia.

– Ludzie są coraz bardziej sfrustrowani restrykcjami w podróżowaniu związanymi z COVID-19. Nie widzą też konieczności ograniczania podróży w celu kontrolowania rozprzestrzeniania się wirusa. Przegapili już zbyt wiele spotkań rodzinnych czy biznesowych. Tęsknią za wolnością, jaką daje latanie i chcą jej przywrócenia. Przesłanie, jakie od nich płynie do rządów jest takie: COVID-19 nie zniknie, musimy zarządzać tym ryzykiem, ale prowadzić normalne życie i podróżować – mówi Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Tym, co najbardziej odstrasza ludzi od latania jest konieczność odbycia kwarantanny. Aż 84% badanych twierdzi, że jeśli jest prawdopodobne jej wystąpienie, to rezygnuje z podróży. Większość opowiada się przy tym za zniesieniem obowiązku kwarantanny dla tych, którzy mają negatywne wyniki testu (73% we wrześniu, 67% w czerwcu) oraz dla zaszczepionych (71% we wrześniu i 68% w czerwcu).

Szczepienia i testy wystarczą

Samo podejście do szczepienia wydaje się jednak dość dziwne. 80% ankietowanych uważa wprawdzie, że zaszczepieni powinni mieć swobodę podróżowania, ale aż 2/3 z nich jest przeciwna uznawaniu szczepienia za formalny wymóg. 80% uważa, że powinien tu być zostawiony wybór, a jako alternatywę podaje poddanie się testom przed podróżą. Ogólnie 85% ankietowanych nie ma problemu z tym, że testy przed podróżą są obowiązkowe.

Niezależnie od przedstawionych wyżej wyników respondenci widzą kilka problemów związanych z testami. Dla większości z nich są one niewygodne i zbyt drogie. Uważają także, że powinny być refundowane przez państwa. – To jest ważny przekaz do rządów. Ludzie chcą się testować i podróżować, ale nie chcą, żeby procedury były kosztowne i uciążliwe. Chcą powrotu do w miarę normalnego podróżowania, kiedy będzie ono bezpieczne – dodaje Walsh.

Wszyscy chcą latać

Inna ciekawą informacją płynącą z badań przeprowadzonych dla IATA jest ta, z której wynika, że podróżni dobrze oceniają przygotowanie linii lotniczych do wdrożenia środków bezpieczeństwa w zakresie COVID-19. 87% respondentów uważa też, że noszenie maseczek jest rozwiązaniem zmniejszającym ryzyko zarażenia koronawirusem. Zwracają jednak uwagę na to, że trudno jest zrozumieć szczegółowe zasady podróżowania obowiązujące w poszczególnych krajach (73%) oraz spełnić wszystkie wymagania formalne.
– Ludzie chcą latać. 86% zamierza podróżować w przeciągu sześciu miesięcy od zakończenia pandemii. Do tego momentu szybko się zbliżamy dzięki dostępności i powszechności szczepionek. Aby przyspieszyć wyjście z kryzysu, rządy muszą uprościć procedury i przywrócić swobodę podróżowania – podkreśla Walsh.

ECDC daje nadzieję

Z informacji podanych kilka dni temu przez Reuters wynika, że postulowane przez IATA zmiany mogą zostać wkrótce wprowadzone. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób zamierza bowiem zaproponować zmiany w swoim podejściu do zasad podróżowania wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19.

Jak informuje agencja, zarzucony ma być system kolorów (zielony, żółty, czerwony) znacząco ograniczający możliwość podróżowania do państw z wysokim wskaźnikiem zakażeń. Zdaniem Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) ograniczenia w podróżowaniu nie mają już znaczącego wpływu na redukcję transmisji koronawirusa, poziom hospitalizacji czy liczbę zgonów, a wcześniejsze działania nie zapobiegły rozprzestrzenianiu się nowych wariantów.

Reuters, powołując się na prezentacje ECDC, wskazuje jako rozwiązanie skupienie się na promowaniu szczepień dla podróżnych. Na razie żadne decyzje nie zostały podjęte, ale wszystko wskazuje na to, że wkrótce podróżowanie dla zaszczepionych lub chcących poddawać się testom wróci do normalności.

Warto zwrócić uwagę, że zniesienie ograniczeń w podróżowaniu przez USA i dopuszczenie osób zaszczepionych do tego państwa sprawiło, że poziom rezerwacji u europejskich przewoźników lotniczych wystrzelił i większość z nich niemal od razu zapowiedziało uruchomienie kolejnych połączeń transatlantyckich.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Tomasz Śniedziewski 07 września 2023

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Biznes i przemysł

IATA: Brytyjski krach kosztował linie 100 mln funtów

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

IATA wskazuje na dobry początek tegorocznego sezonu letniego

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5