Partner serwisu
Biznes i przemysł

Konflikt LOT vs Boeing. Wkrótce rozprawa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Konflikt LOT vs Boeing. Wkrótce rozprawa
fot. Alan Wilson, CC BY-SA 2.0, Flickr
Boeing zwrócił się do federalnego sędziego w Waszyngtonie z wnioskiem o odrzucenie generalnego wniosku Polskich Linii Lotniczych LOT o dopuszczenie setek dokumentów w pozwie dotyczącym umowy leasingu B737 MAX, ostrzegając, że wniosek ten podzieli rozprawę na – jak to określono – „pokazowe mini-procesy” i pogrąży ławę przysięgłych w ciężarze nieistotnych dowodów.

Jak informuje amerykański portal prawniczy „law360”, w złożonym dokumencie sądowym Boeing stwierdził, że próba polskiego flagowca przedstawienia ponad 1 400 dowodów – od raportów rządowych i postępowań karnych po zagraniczne śledztwa i stenogramy z posiedzeń Kongresu – odciągnie proces od jego głównych kwestii: tego, co Boeing wiedział i ujawnił podczas negocjacji umowy dzierżawy samolotów o wąskim kadłubie w 2016 roku.

Odszkodowanie

Pozew narodowego przewoźnika przeciw amerykańskiemu producentowi datowany jest na październik 2021 roku. LOT domaga się ponad 200 milionów dolarów amerykańskich odszkodowania w związku z roszczeniami o oszukańcze wprowadzenie w błąd i naruszanie domniemanej gwarancji boeingów 737 MAX.

Żądania LOT-u mają być „zbyt szerokie” i „nietrafione”. Boeing uważa, że przewoźnik znad Wisły nie wskazał, na który konkretnie materiał dowodowy chce się powołać, żądając zamiast tego pełnego przyznania się do winy i wypłaty odszkodowania. Koncern skrytykował również wniosek polskiego operatora o wykluczenie z procesu ekspertów Boeinga, wskazując, że termin składania takich sprzeciwów upłynął już kilka miesięcy temu.

Boeing odrzucił także próbę LOT-u zablokowania utajnienia dokumentów procesowych, nazywając wniosek przedwczesnym, ponieważ nie złożono jeszcze żadnych wniosków o utajnienie. Producent chce także zablokować raporty z dochodzeń w sprawie katastrof, sporządzone przez władze Indonezji i Etiopii, a także raporty rządu USA, które określa jako „niedopuszczalne dowody z drugiej ręki”.

Bezzasadny pozew?

Choć po czasie Boeing przyznał się do swoich czynów, a Polskie Linie Lotnicze LOT wykorzystały fakt „przyznania się” w procesie, to amerykański koncern oświadczył przed sądem, że „takie dowody są nieistotne i mogłyby wprowadzać ławników w błąd”. Zdaniem Boeinga, negocjacje dot. zakupu nowych samolotów przez LOT odbyły się dwa lata przed katastrofami, więc pozew jest bezzasadny. Rozprawa w sprawie LOT vs Boeing zaplanowana jest na początek listopada.

Podstawą do pozwania Boeinga był fakt zatajenia wadliwego działania systemu MCAS, który doprowadził do dwóch katastrof z udziałem boeinga 737 MAX 8. Katastrofy w Indonezji i Etiopii, w których śmierć poniosło 346 osób, doprowadziły do ogólnoświatowego uziemienia wąskokadłubowców nowej generacji. Boeing dopiero teraz wychodzi z problemów, których jest wyłącznym autorem. Obecnie linie montażu końcowego opuszcza 38 nowych MAX-ów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLL LOT w Bydgoszczy. Nowe możliwości dla firm z regionu

Infrastruktura i lotniska

PLL LOT w Bydgoszczy. Nowe możliwości dla firm z regionu

inf. pras. 02 października 2025

Pierwszy A220 dla LOT w wersji -300

Biznes i przemysł

Pierwszy A220 dla LOT w wersji -300

Mateusz Kieruzal 01 października 2025

Lasek: Polska potrzebuje silnych narodowych linii. Silnego LOT

Pasażer i linie lotnicze

Lasek: Polska potrzebuje silnych narodowych linii. Silnego LOT

Łukasz Malinowski 01 października 2025

Zobacz również:

LOT kluczowy dla litewskiej gospodarki

Biznes i przemysł

LOT kluczowy dla litewskiej gospodarki

Mateusz Kieruzal 29 września 2025

LOT: Ruch leisure coraz ważniejszy

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ruch leisure coraz ważniejszy

Mateusz Kieruzal 28 września 2025

Polski rynek lotniczy rośnie. Współpraca LOT i niskokosztowców możliwa?

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

PLL LOT w Bydgoszczy. Nowe możliwości dla firm z regionu

Infrastruktura i lotniska

PLL LOT w Bydgoszczy. Nowe możliwości dla firm z regionu

inf. pras. 02 października 2025

Pierwszy A220 dla LOT w wersji -300

Biznes i przemysł

Pierwszy A220 dla LOT w wersji -300

Mateusz Kieruzal 01 października 2025

Lasek: Polska potrzebuje silnych narodowych linii. Silnego LOT

Pasażer i linie lotnicze

Lasek: Polska potrzebuje silnych narodowych linii. Silnego LOT

Łukasz Malinowski 01 października 2025

Zobacz również:

LOT kluczowy dla litewskiej gospodarki

Biznes i przemysł

LOT kluczowy dla litewskiej gospodarki

Mateusz Kieruzal 29 września 2025

LOT: Ruch leisure coraz ważniejszy

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ruch leisure coraz ważniejszy

Mateusz Kieruzal 28 września 2025

Polski rynek lotniczy rośnie. Współpraca LOT i niskokosztowców możliwa?

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij