Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

KLM zainteresowane zakupem 49 proc. Malaysia Airlines


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2020-01-22 10:16
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ onemileatatime.com

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

KLM zainteresowane zakupem 49 proc. Malaysia Airlines
fot. Flickr
Malezyjskie narodowe linie lotnicze mają kłopoty finansowe od dłuższego czasu. Pojawiły się one jeszcze przed 2014 rokiem, gdy w ciągu pięciu miesięcy spółka straciła dwa boeingi 777. Jeden zniknął z radarów nad Morzem Południowochińskim, drugi został zestrzelony przez Rosjan wspierający separatystów na wschodzie Ukrainy.
Sytuacja Malaysia Airlines przypomina tę znaną z Alitalia, Kenya Airways czy South African Airways. Przewoźnicy ci stoją przed podobnymi wyzwaniami – albo muszą zostać zamknięte, albo potrzebują nowego źródła finansowania.

Propozycje z zewnątrz


Obecnie Malaysia Airlines jest w całości własnością państwowego funduszu inwestycyjnego Khazanah Nasional Bhd. W ciągu ostatnich kilku lat wielokrotnie słyszeliśmy o możliwych ofertach przejęcia Malaysia Airlines, choć nic się z tych obietnic nie zmaterializowało.

W poniedziałek potwierdzono, że rząd otrzymał pięć propozycji przejęcia. Czy którakolwiek z nich się zrealizuje? Czas pokaże.

O jednej bardzo ciekawych ofertach informuje Reuters. Według doniesień agencji według jednego scenariusza Air France-KLM przejąłby do 49% udziałów w linii lotniczej. Drugi zakłada pozyskanie jednej czwartej akcji przez Japan Airlines.

Air France-KLM wszystkiemu zaprzecza, więc nie wiadomo jeszcze, czy Reuters wypuścił niesprawdzoną wiadomość, czy też spółka nie chce niczego ujawniać do pojawiania się konkretów. Taka sytuacja często ma miejsce na rynku lotniczym.

Japońska linia już prowadzi wspólne przedsięwzięcia z Malaysia Airlines, więc zakup akcji byłby zacieśnieniem współpracy pomiędzy tymi dwoma podmiotami. Z kolei KLM lata z Kuala Lumpur do Amsterdamu i Dżakarty i ma określoną pozycję na malezyjskim rynku. Jak wyjaśnia Ruetersowi źródło, propozycja europejskiej grupy jest najbardziej kompleksową i dalekosiężna. Zakłada ona wykorzystanie Malezji jako punktu zaczepienia umożliwiającego ekspansję na całym kontynencie.

AirAsia stawia twarde warunki

Więcej wiadomo o propozycji malezyjskiego giganta lotniczego. AirAsia się nie patyczkuje i oczekuje, że po przejęciu Malaysia Airlines zostałyby włączone do grupy AirAsia, rząd Malezji musiałby przejąć całość długo przejmowanego podmiotu. To w sumie prawie dwa miliardy dolarów. Dodatkowo Malaysia Airlines musiałby anulować swoje zamówienia na 15 sztuk 737 Max 8 i 10 sztuk 737 Max 10. Dodatkowo linia musiałby pozbyć się swoich A380 oraz wydzierżawić A330. Jakby tego było mało, władze Malezji straciłyby swój „złoty udział”, więc AirAsia przejąłby pełnię władzy w spółce.

Kto ma większe szanse?

Nie wiadomo. Sprawa nie jest szeroko komentowana przez najbardziej zainteresowanych. Z przecieków medialnych wynika, że władze Malezji optują za opcją zagraniczną, z kolei spółka, która zarządza obecnie Malaysia Airlines, przychyla się do propozycji AirAsia.

W wypadku realizacji lokalnego przejęcia narodowa linia de facto przestałaby istnieć jako osobny byt. Dla AirAsia to oznacza wyeliminowanie jednego z rywali. Z kolei oferty Europejczyków i Japończyków najprawdopodobniej, że Malaysia Airlines przestałby latać na Stary Kontynent. Linia skupiłaby się na lotach w Azji i na południowy Pacyfik, co pasowałoby Air France-KLM i Japan Airlines.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Rozszerzone partnerstwo Singapore Airlines i Malaysia Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Rozszerzone partnerstwo Singapore Airlines i Malaysia Airlines

Piotr Bożyk 02 listopada 2019

Wygasa umowa na Dreamlinery dla Malaysia Airlines

Biznes i przemysł

Wygasa umowa na Dreamlinery dla Malaysia Airlines

Magdalena Wosińska 01 października 2018

20-30 szerokadłubowców wkrótce we flocie Malaysia Airlines

Biznes i przemysł

20-30 szerokadłubowców wkrótce we flocie Malaysia Airlines

Magdalena Wosińska 16 kwietnia 2018

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5