Malaysia Aviation Group (MAG), spółka matka Malaysia Airlines, poinformowała wczoraj (5 lipca), że wykorzystała 20 opcji jakie posiadała na airbusy A330neo do programu odnowy i rozbudowy floty szerokokadłubowej przewoźnika. Dzięki temu zamówieniu flota A330neo Malaysia Airlines podwoi się do 2031 r. do 40 maszyn.
Ogłoszenie nastąpiło podczas oficjalnej wizyty premiera Malezji, Anwara Ibrahima, we Francji. Dostawy kolejnych nowych samolotów zaplanowano na lata 2029 - 2031.
MAG po raz pierwszy wybrał A330neo w 2022 r. w ramach programu odnowy floty samolotów szerokokadłubowych, zobowiązując się do zakupu 20 maszyn (+20 opcji), z których cztery zostały już dostarczone. Samoloty, wyposażone w całkowicie nowy układ kabiny pasażerskiej, są już eksploatowane na trasach z Kuala Lumpur do Melbourne, Auckland i na Bali.
A330neo Malaysian zabierają na pokład 297 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży. W klasie biznes jest 28 w pełni rozkładanych fotele (1-2-1), pisaliśmy o niej w artykule "
Malaysia Airlines: Nowa biznes klasa w A330neo", natomiast w klasie ekonomicznej poleci 269 pasażerów (2-4-2). Nowe samoloty są wyposażony w wielokrotnie nagradzaną za wzornictwo i wygodę
kabinę Airspace.
- Samolot A330neo nadal zapewnia odpowiednią równowagę między wydajnością operacyjną, zasięgiem i komfortem kabiny, wspierając naszą sieć połączeń i strategię rozwoju. Dzięki zwiększonej efektywności paliwowej i elastyczności zarówno na trasach regionalnych, jak i długodystansowych, samolot ten doskonale odpowiada naszym zmieniającym się potrzebom rynkowym. Pozwala nam również oferować produkt zgodny z naszym pozycjonowaniem premium – opływowy, nowoczesny i zaprojektowany z myślą o komforcie i oczekiwaniach pasażerów. To dodatkowe zamówienie wzmacnia naszą długoterminową wizję budowy floty gotowej na przyszłość, która wspiera zrównoważony rozwój, zapewnia stałą wartość dla naszych pasażerów i wzmacnia naszą konkurencyjność na kluczowych rynkach - powiedział Datuk Captain Izham Ismail, prezes i dyrektor zarządzający grupą MAG.
Flota linii Malaysia
Obecnie flota Malaysia Airlines składa się z 85 samolotów: czterech airbusów A330-200, 15 A330-300, trzech A330F,
czterech A330neo, siedmiu A350-900, 40 boeingów B737-800 oraz 12 B737-8 MAX.
Linia obecnie oczekuje na 82 nowe samoloty, w tym wymianę floty wąskokadłubowej i dostawę
43 B737 MAX (+30 opcji): 31 B737-8 MAX i 12 B737-10 MAX oraz odświeżenie floty szerokokadłubowej wraz z dostawą 39 maszyn: 36 A330neo oraz trzech A350-900.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
Airbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. Wyposażony w kabinę
Airspace i napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zapewnia również spory poziom wydajności – o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na fotel pasażerski niż konkurenci rynkowi.
Do tej pory zamówiono 1855 samolotów z rodziny A330, w tym 384 A330neo: 12 A330-800 oraz 372 A330-900, dostarczono 1636 maszyn z rodziny A330, w tym 160 A330neo: siedem A330-800 oraz 153 A330-900. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".