Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

KLM walczy z marnotrawstwem żywności przy użyciu sztucznej inteligencji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. KLM

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
KLM walczy z marnotrawstwem żywności przy użyciu sztucznej inteligencji
fot. KLM
Sztuczna inteligencja pomaga KLM zapobiegać marnotrawstwu żywności. Programy AI pozwalają linii lepiej przewidywać, ilu z pasażerów, którzy posiadają rezerwacje na dany lot, faktycznie wejdzie na pokład samolotu. Dzięki temu KLM może dokładnej obliczyć i zoptymalizować liczbę potrzebnych posiłków, aby w efekcie zredukować straty żywności o 63%. W skali roku oznacza to oszczędność ponad 100 ton cateringu.

– Inwestycje w technologie cyfrowe są jednym z naszych priorytetów. Zastosowanie sztucznej inteligencji w ogromnym stopniu przyczynia się do usprawnienia naszych operacji, a także pomaga nam działać w sposób bardziej zrównoważony. Przeciwdziałanie marnotrawstwu żywności jest tego dobrym przykładem. – powiedziała Marjan Rintel, prezeska KLM

KLM pracuje nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji do precyzyjnego określania liczby potrzebnych posiłków na każdy lot, aby zminimalizować niepotrzebny ładunek i straty żywności. Nie wszystkie dokonane rezerwacje skutkują faktycznym pojawieniem się pasażera na rejsie. W zależności od klasy, jest to od 3 do 5% podróżnych, którzy nie docierają (na czas) na lot. AI „TRAYS” jest pierwszym modelem sztucznej inteligencji opracowanym specjalnie dla KLM do zarządzania cateringiem. Model przewiduje liczbę podróżnych na danym locie w oparciu o dane historyczne. Następnie uzyskane dane w rozbiciu na prognozy dla kabin Biznes, Premium Comfort i Ekonomicznej są przekazywane do systemu cateringowego Meals On Board (MOBS). Przewidywanie przy użyciu modelu AI rozpoczyna się na 17 dni przed odlotem i trwa do 20 minut przed startem. Oznacza to, że AI pomaga precyzyjnie zarządzać całym procesem – od zakupu produktów cateringowych, aż do finalnego załadunku, zapobiegając w ten sposób nadwyżkom posiłków.

Modelowanie za pomocą sztucznej inteligencji TRAYS zostało uruchomione pod koniec ubiegłego roku przez firmę Kickstart AI. Nad stworzeniem i rozwojem tego modelu pracowało kilka firm, w tym KLM.

– Cieszymy się, że mogliśmy wnieść cenny wkład w ten ważny dla KLM projekt. Naszym celem w ramach Kickstart AI jest przyspieszenie zastosowania sztucznej inteligencji w biznesie, toteż liczymy na ścisłą współpracę z holenderskimi firmami. – powiedział Sander Stomph, prezes i współzałożyciel Kickstart AI.

Trzymiesięczna analiza wykazała, że dzięki zastosowaniu wspomnianego modelowania AI, straty cateringu są niże o 63%. Największą poprawę KLM zaobserwował na lotach międzykontynentalnych, przy których straty żywności są niższe o 1,3 kg na lot. W skali roku, w przeliczeniu na wszystkie loty KLM z Amsterdamu, oznacza to 111 ton zaoszczędzonej żywności.

Optymalizacja ilości cateringu ma olbrzymie znaczenie, aby przeciwdziałać marnotrawstwu żywności, ale też aby minimalizować ilość odpadów. Odpady cateringowe przylatujące spoza Europy są traktowane jako potencjalne zagrożenie dla środowiska, niosące ze sobą m.in. ryzyko chorób zwierząt. Dlatego ze względu na surowe unijne regulacje, KLM musi spalić około 13-14 ton odpadów cateringowych dziennie. W przypadku pozostałych rejsów, tam, gdzie jest to możliwe i przy zastosowaniu ścisłych standardów dotyczących jakości, niewykorzystane posiłki z pokładu są przepakowywane na inne rejsy. Linia stosuje też zaawansowane metody sortowania - odpady z pokładu są rozdzielane na 14 różnych strumieni i poddawane recyklingowi. Więcej informacji na ten temat znajduje się w filmie tutaj.

KLM pracuje nad zastosowaniem sztucznej inteligencji również w innych obszarach swojej działalności. Aktualnie AI jest wykorzystywana, aby optymalizować konserwację samolotów. Modelowanie AI ma także ważne zastosowanie w przewidywaniu dni ze złą pogodą, co pozwala odpowiednio dostosowywać harmonogram lotów. Ponadto AI wspiera klientów KLM po rezerwacji lotu, udzielając im spersonalizowanych wskazówek dotyczących ich podróży.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KLM podniesie pensje pracownikom lotniskowym

Pasażer i linie lotnicze

KLM podniesie pensje pracownikom lotniskowym

Mateusz Kieruzal 22 września 2023

KLM zwiększa liczbę lotów z Polski

Pasażer i linie lotnicze

KLM zwiększa liczbę lotów z Polski

inf pras. 03 sierpnia 2023

KLM podejmuje walkę z hałasem

Pasażer i linie lotnicze

KLM podejmuje walkę z hałasem

inf prasowa 02 lipca 2023

KLM z odszkodowaniem od lotniska w Amsterdamie

Pasażer i linie lotnicze

KLM z odszkodowaniem od lotniska w Amsterdamie

Mateusz Kieruzal 22 maja 2023

KLM: Zwroty neutralne płciowo przy rezerwacji w niektórych krajach

Pasażer i linie lotnicze

KLM uruchomi rejsy z Katowic do Amsterdamu!

Pasażer i linie lotnicze

KLM uruchomi rejsy z Katowic do Amsterdamu!

Redakcja/inf. pras. 19 września 2022

Zobacz również:

KLM podniesie pensje pracownikom lotniskowym

Pasażer i linie lotnicze

KLM podniesie pensje pracownikom lotniskowym

Mateusz Kieruzal 22 września 2023

KLM zwiększa liczbę lotów z Polski

Pasażer i linie lotnicze

KLM zwiększa liczbę lotów z Polski

inf pras. 03 sierpnia 2023

KLM podejmuje walkę z hałasem

Pasażer i linie lotnicze

KLM podejmuje walkę z hałasem

inf prasowa 02 lipca 2023

KLM z odszkodowaniem od lotniska w Amsterdamie

Pasażer i linie lotnicze

KLM z odszkodowaniem od lotniska w Amsterdamie

Mateusz Kieruzal 22 maja 2023

KLM: Zwroty neutralne płciowo przy rezerwacji w niektórych krajach

Pasażer i linie lotnicze

KLM uruchomi rejsy z Katowic do Amsterdamu!

Pasażer i linie lotnicze

KLM uruchomi rejsy z Katowic do Amsterdamu!

Redakcja/inf. pras. 19 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5