Temat dekarbonizacji branży lotniczej stał się modną kwestią. Coraz więcej linii lotniczych decyduje się na wprowadzenie możliwości offsetu emitowanego dwutlenku węgla np. w postaci dopłat do lotów na ekopaliwie. Mimo że w wielu przypadkach jest to greenwashing, zorientowani na ekologię pasażerowie airBaltic zapłacili za SAF dokonując pięciu tys. rezerwacji.
Aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w ruchu lotniczym i jego roli w osiąganiu celów neutralności klimatycznej, łotewskie linie lotnicze airBaltic od maja 2023 r. oferują pasażerom możliwość wniesienia wkładu w tę sprawę. W lecie możliwość na zakupu offsetu, jakimi była większa ilość SAF-u wykorzystywana podczas lotów, zdecydowało się prawie pięć tys. podróżnych.
– W regionie Morza Bałtyckiego lotnictwo odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu połączeń regionalnych, a tego lata zaobserwowaliśmy, że nasi pasażerowie zaczynają rozważać bardziej przyjazne dla środowiska opcje podróży lotniczych. Istnieje jednak miejsce dla wzrostu [naszej działalności, od red.], dlatego będziemy opierać zrównoważony rozwój w oparciu o coraz większej integracji SAF-u – powiedziała Zita Barānova, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w łotewskich liniach lotniczych.
Letnie statystyki ruchu lotniczego airBaltic podkreślają rosnące znaczenie kupowanego przez podróżnych offsetu. Największy odsetek SAF-u został dodany do rezerwacji pasażerów lecących z ryskiego hubu przewoźnika do miast, takich jak Berlin, Frankfurt nad Menem, Helsinki, Londyn, Tallinn czy Zurych. Każdy pasażer może przyczynić się do lotu bardziej ekologicznego, dodając niewielką ilość SAF. Cena offsetu różni się w zależności od rodzaju biletu i zaczyna się od 2,99 euro za osobę za jeden lot.
W branży lotniczej SAF jest jednym z najskuteczniejszych sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Paliwo pochodzi z surowców odnawialnych i ma skład chemiczny podobny do tradycyjnego kopalnego paliwa do silników odrzutowych. Jednakże, podczas gdy paliwa kopalne zwiększają ogólny poziom CO2 poprzez emisję węgla, SAF poddaje dwutlenek węgla recyklingowi. Jest on wchłaniany przez biomasę wykorzystywaną do produkcji.
Jeden kilogram SAF-u emituje do 80 proc. mniej CO2 w całym cyklu życia w porównaniu z taką samą ilością paliwa pochodzenia kopalnego. Produkcja zrównoważonego paliwa lotniczego nadal wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak niewystarczająca zdolność produkcyjna i bardzo wysokie koszty produkcji. W rezultacie ekopaliwo to jest nawet trzykrotnie droższe od klasycznej lotniczej kerozyny – czyli paliwa najczęściej wykorzystywanego w lotnictwie.
– Z radością witamy każdego pasażera, który przyczynia się do wzrostu popytu na paliwo bardziej przyjazne dla środowiska. Razem tworzymy rosnący rynek zrównoważonego paliwa lotniczego, który jest jednym z kluczowych narzędzi na drodze do osiągnięcia lotnictwa neutralnego dla środowiska. Zależy nam na zwiększaniu dostępności SAF, aby zapewnić naszym pasażerom szerszy wybór, gdy zdecydują się na bardziej zrównoważone podróże lotnicze – podkreśliła Barānova.
AirBaltic obsługuje z Rygi, Tallina, Tampere i Wilna ponad 100 tras, oferując połączenia lotnicze do szerokiej gamy miejsc docelowych w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce Północnej i na Kaukazie. W zeszłym tygodniu informowaliśmy na łamach Rynku Lotniczego, że
airbusy A220-300 łotewskich linii lotniczych w ramach dużej ekspansji sieci tras pojawią się w Krakowie. Na początku maja 2024 r. airBaltic zainaugurują rejsy łączące z i do Wilna.
W ostatnim czasie
hybrydowy przewoźnik odebrał 43. wąskokadłubowego airbusa, który wcześniej znany był jako bombardier CS300. Samolot, oznaczony rejestracją YL-ABR, to jeden z 50 airbusów A220-300 zamówionych przez airBaltic i czwarta z pięciu maszyn, które przewoźnik z Łotwy zaplanował odebrać w bieżącym roku. Odrzutowce A220 bałtyckich linii lotniczych zabierają na pokład 149 pasażerów.