Partner serwisu
Prawo i polityka

KGHM nie przepłacił za Antonowa. Dostaw miało być więcej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl/ Rzeczpospolita

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KGHM nie przepłacił za Antonowa. Dostaw miało być więcej
fot. Piotr Bożyk
W połowie kwietnia na Lotnisku Chopina wylądował największy samolot świata – An-225 Mrija ze sprzętem ratunkowym z Chin. KGHM wynegocjował z ukraińskim przewoźnikiem niską stawkę, gdyż rejsów miało być… aż osiem. Jednak po kontrowersjach związanych z przylotem Mriji, rozmowy zostały zerwane – donosi „Rzeczpospolita”.

KGHM umówił się z Antonov Airlines, ukraińskim przewoźnikiem, zajmującym się cargo lotniczym, na łącznie osiem rejsów ze sprzętem medycznym i materiałami do walki z pandemią koronawirusa. Odbył się tylko jeden – 14 kwietnia – a powitanie Antonowa zostało przygotowane z pompą, w której uczestniczyli premier Morawiecki, minister aktywów państwowych i prezes KGHM. Firma kupiła m.in. kombinezony medyczne, przyłbice, maseczki ochronne, a wcześniej także respiratory na zlecenie Kancelarii Premiera.

Szybko zaczęto mówić, że wynajęcie największego samolotu świata za – jak utrzymywano – 12 mln zł, było błędem, kiedy na płytach lotnisk stoją nieużywane maszyny narodowego przewoźnika, Polskich Linii Lotniczych LOT. W sprawę włączyła się Opozycja. „Mniejszy Boeing 777 bierze na pokład 112 ton ładunku, co może oznaczać, że 96 ton dostarczonego 14 kwietnia sprzętu można było przetransportować za jednym razem mniejszym samolotem i taniej" – pisał Adam Szłapka z Nowoczesnej, a spekulacjom nie było końca.

KGHM nie chciał zdradzić szczegółów transakcji, zasłaniając się tajemnicą handlową, tłumaczono jednak, że oferta była bezkonkurencyjna cenowo. Standardowy wynajem maszyny typu An-225 to 3 mln dolarów, a więc ok. 12 mln zł. Jak jednak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, KGHM zapłacił za lot tylko 1,6 mln dol., czyli około 6,5 mln zł. Dlaczego?

Pierwszym powodem jest to, że dostaw miało być w sumie osiem – spółka miedziowa podpisała umowę jedynie na pierwszy lot, jednak niemal natychmiast zerwano negocjacje na kolejne rejsy Antonowa. Stąd właśnie miała wziąć się niska cena przelotu. Po drugie, Mrija przez ostatnie pół roku była remontowana i swój pierwszy lot dla rządu francuskiego miała wykonać dopiero 18 kwietnia. Antonov Airlines potraktowały lot Mriji jako lot testowy i, w pewnym sensie, reklamowy.

Najprawdopodobniej przewoźnik nie wystosował w stosunku do KGHM żadnych roszczeń za zerwanie kontraktu. Informacji tej jednak nie potwierdza sama firma, która ucina wszelkie zapytania na ten temat. Wiadomo jednak, że KGHM straci na zmianie przewoźnika, bowiem w transporcie materiałów chodzi nie tyle o ciężar, ile o objętość całego ekwipunku.

„Ładowność An-225 Mrija to 1300 m sześc., Boeinga 787-8 Dreamliner – samolotu typowo pasażerskiego – tylko 130 m sześc. Żeby przewieźć cały kupiony sprzęt, trzeba wykonać większą liczbę lotów (już było ich dziesięć i planowane są kolejne). Do tego dochodzą odprawy celne, opłaty magazynowe, koszty wynagrodzenia personelu itp.” – pisze Rzeczpospolita.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Egipt dołoży do lotów czarterowych na Synaj

Pasażer i linie lotnicze

Egipt dołoży do lotów czarterowych na Synaj

Mateusz Kieruzal 11 listopada 2023

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Mateusz Kieruzal 10 listopada 2023

Pierwsze loty Emirates z użyciem SAF wystartowały z Dubaju

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

An-225 Mrija: Budowa się nie zaczęła, trwają prace projektowe

Biznes i przemysł

Branson zainteresowany odbudową samolotu An-225 „Mrija”

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Egipt dołoży do lotów czarterowych na Synaj

Pasażer i linie lotnicze

Egipt dołoży do lotów czarterowych na Synaj

Mateusz Kieruzal 11 listopada 2023

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa obniży ceny WiFi w samolotach

Mateusz Kieruzal 10 listopada 2023

Pierwsze loty Emirates z użyciem SAF wystartowały z Dubaju

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

An-225 Mrija: Budowa się nie zaczęła, trwają prace projektowe

Biznes i przemysł

Branson zainteresowany odbudową samolotu An-225 „Mrija”

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5