Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

KGHM nie przepłacił za Antonowa. Dostaw miało być więcej


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-04-30 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl/ Rzeczpospolita

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

KGHM nie przepłacił za Antonowa. Dostaw miało być więcej
fot. Piotr Bożyk
W połowie kwietnia na Lotnisku Chopina wylądował największy samolot świata – An-225 Mrija ze sprzętem ratunkowym z Chin. KGHM wynegocjował z ukraińskim przewoźnikiem niską stawkę, gdyż rejsów miało być… aż osiem. Jednak po kontrowersjach związanych z przylotem Mriji, rozmowy zostały zerwane – donosi „Rzeczpospolita”.
KGHM umówił się z Antonov Airlines, ukraińskim przewoźnikiem, zajmującym się cargo lotniczym, na łącznie osiem rejsów ze sprzętem medycznym i materiałami do walki z pandemią koronawirusa. Odbył się tylko jeden – 14 kwietnia – a powitanie Antonowa zostało przygotowane z pompą, w której uczestniczyli premier Morawiecki, minister aktywów państwowych i prezes KGHM. Firma kupiła m.in. kombinezony medyczne, przyłbice, maseczki ochronne, a wcześniej także respiratory na zlecenie Kancelarii Premiera.

Szybko zaczęto mówić, że wynajęcie największego samolotu świata za – jak utrzymywano – 12 mln zł, było błędem, kiedy na płytach lotnisk stoją nieużywane maszyny narodowego przewoźnika, Polskich Linii Lotniczych LOT. W sprawę włączyła się Opozycja. „Mniejszy Boeing 777 bierze na pokład 112 ton ładunku, co może oznaczać, że 96 ton dostarczonego 14 kwietnia sprzętu można było przetransportować za jednym razem mniejszym samolotem i taniej" – pisał Adam Szłapka z Nowoczesnej, a spekulacjom nie było końca.

KGHM nie chciał zdradzić szczegółów transakcji, zasłaniając się tajemnicą handlową, tłumaczono jednak, że oferta była bezkonkurencyjna cenowo. Standardowy wynajem maszyny typu An-225 to 3 mln dolarów, a więc ok. 12 mln zł. Jak jednak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, KGHM zapłacił za lot tylko 1,6 mln dol., czyli około 6,5 mln zł. Dlaczego?

Pierwszym powodem jest to, że dostaw miało być w sumie osiem – spółka miedziowa podpisała umowę jedynie na pierwszy lot, jednak niemal natychmiast zerwano negocjacje na kolejne rejsy Antonowa. Stąd właśnie miała wziąć się niska cena przelotu. Po drugie, Mrija przez ostatnie pół roku była remontowana i swój pierwszy lot dla rządu francuskiego miała wykonać dopiero 18 kwietnia. Antonov Airlines potraktowały lot Mriji jako lot testowy i, w pewnym sensie, reklamowy.

Najprawdopodobniej przewoźnik nie wystosował w stosunku do KGHM żadnych roszczeń za zerwanie kontraktu. Informacji tej jednak nie potwierdza sama firma, która ucina wszelkie zapytania na ten temat. Wiadomo jednak, że KGHM straci na zmianie przewoźnika, bowiem w transporcie materiałów chodzi nie tyle o ciężar, ile o objętość całego ekwipunku.

„Ładowność An-225 Mrija to 1300 m sześc., Boeinga 787-8 Dreamliner – samolotu typowo pasażerskiego – tylko 130 m sześc. Żeby przewieźć cały kupiony sprzęt, trzeba wykonać większą liczbę lotów (już było ich dziesięć i planowane są kolejne). Do tego dochodzą odprawy celne, opłaty magazynowe, koszty wynagrodzenia personelu itp.” – pisze Rzeczpospolita.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
An-225 wylądował w Warszawie!

Prawo i polityka

An-225 wylądował w Warszawie!

Łukasz Malinowski 14 kwietnia 2020

An-225 Mrija 14 kwietnia o 9:30 w Warszawie

Biznes i przemysł

An-225 Mrija 14 kwietnia o 9:30 w Warszawie

Łukasz Malinowski 08 kwietnia 2020

LOTOS: An-225 przywiezie zakupiony przez nas sprzęt

Biznes i przemysł

LOTOS: An-225 przywiezie zakupiony przez nas sprzęt

simetra 07 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5