Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

KE zatwierdza 1,7 mld euro na dokapitalizowanie lotniska w Berlinie


Wstecz Dalej

Autor:

Mateusz Kieruzal

Data publikacji:
2022-02-03 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

KE zatwierdza 1,7 mld euro na dokapitalizowanie lotniska w Berlinie
fot. Berlin Brandenburg Airport
Komisja Europejska dała zielone światło dla przyznania kwoty 1,7 mld euro spółce zarządzającej portem lotniczym Berlin-Branderburg, która będzie dokapitalizowaniem lotniska stolicy Niemiec. Wsparcie zostało udzielone na podstawie możliwości udzielania pomocy publicznej przez państwa członkowskie UE w czasie koronawirusa.
FBB jest państwowym operatorem portu lotniczego w Berlinie. Z powodu wybuchu koronawirusa i ograniczeń w podróżowaniu, które Niemcy i inne kraje musiały nałożyć, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa, FBB poniosło znaczne straty, jednocześnie ponosząc znaczne koszty operacyjne. W rezultacie pogorszyła się sytuacja kapitałowa i płynnościowa spółki.

Z tego powodu Niemcy zgłosiły Komisji Europejskiej, w ramach obowiązywania tymczasowych ram prawnych dot. udzielania wsparcia finansowego, swoje plany przyznania do 1,7 mld euro, aby dokapitalizować FBB poprzez umożliwienie udziałowcom publicznym, landom Berlin i Brandenburgia oraz Republice Federalnej Niemiec, dołożenia kapitału rezerwowego.

Spełnione warunki pomocy publicznej

FBB wykorzysta część pomocy publicznej na spłatę odsetek pożyczek, które spółka otrzymała w ramach poprzedniego programu wsparcia, zatwierdzonego przez Komisję w sierpniu 2020 roku.

– Porty lotnicze ucierpiały szczególnie mocno z powodu wybuchu pandemii koronawirusa i obowiązujących ograniczeń w podróżowaniu. Dzięki temu środkowi Niemcy przyczynią się do wzmocnienia pozycji kapitałowej Portu Lotniczego Berlin Brandenburg i pomogą spółce stawić czoła ekonomicznym skutkom epidemii. Jednocześnie wsparcie publiczne będzie wiązało się z ograniczeniami nadmiernych zakłóceń konkurencji. Kontynuujemy ścisłą współpracę z państwami członkowskimi, aby zapewnić jak najszybsze i jak najskuteczniejsze wprowadzenie krajowych środków wsparcia, zgodnie z przepisami UE – powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

KE stwierdziła, że plan dokapitalizowania zgłoszony przez Niemcy jest zgodny z warunkami określonymi w tymczasowych ramach. W szczególności:

  • Warunki dotyczące konieczności, stosowności i rozmiaru interwencji: zastrzyk kapitałowy nie przekroczy minimum niezbędnego do zapewnienia rentowności FBB i nie wykroczy poza przywrócenie jego pozycji kapitałowej w porównaniu z sytuacją sprzed wybuchu pandemii COVID-19;
  •  Warunki objęcia udziałów państwa: dokapitalizowanie zapobiegnie ogłoszeniu upadłości przez FBB, co miałoby poważne konsekwencje dla łączności Berlina i dostępnych miejsc pracy;
  •  Warunki zbycia udziałów: Niemcy zobowiązały się do opracowania wiarygodnej strategii zbycia udziałów w ciągu 12 miesięcy od dnia przyznania pomocy, chyba że do tego czasu interwencja państwa zostanie zmniejszona poniżej poziomu 25 proc. kapitału własnego. Jeżeli interwencja państwa nie zostanie zmniejszona poniżej 15 proc. kapitału własnego spółki zarządzającej lotniskiem po siedmiu latach od dokapitalizowania, Niemcy będą musiały zgłosić KE plan restrukturyzacji FBB;
  •  Warunki dotyczące zarządzania i zakazu przejęć: do czasu umorzenia co najmniej 75 proc. dokapitalizowania FBB będzie podlegać ścisłym ograniczeniom w zakresie wynagrodzenia kadry zarządzającej, w tym zakazowi wypłaty premii; nie będzie mogła nabywać więcej niż 10 proc. udziałów u konkurencji lub innych operatorach lotniczych;
  •  Zobowiązania do zachowania skutecznej konkurencji: do czasu pełnego wykorzystania pomocy, FBB nie będzie oferować żadnych zniżek liniom lotniczym ani nie zwiększać przepustowości. Ma to na celu zapewnienie, aby spółka nie korzystała nienależnie z pomocy państwa na dokapitalizowanie ze szkodą dla uczciwej konkurencji na jednolitym rynku europejskim;
  •  Transparentność i sprawozdawczość: FBB będzie musiał publikować informacje o wykorzystaniu otrzymanej pomocy publicznej oraz o tym, w jaki sposób wspiera działania zgodne z unijnymi i krajowymi zobowiązaniami związanymi z transformacją ekologiczną i cyfrową.

    Spełnienie powyższych przesłanek wpłynęło na pozytywną opinie Komisji Europejskiej. Środek zaradczy w postaci dokapitalizowania jest konieczny, odpowiedni i proporcjonalny, aby zaradzić poważnym zaburzeniom, zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. b Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i warunkami określonymi w tymczasowych ramach pomocy publicznej, udzielanej z powodu szkód wyrządzonych przez pandemię COVID-19. Działanie rządu Niemiec mają ma na celu przywrócenie sytuacji finansowej i płynności FBB, przy jednoczesnym utrzymaniu niezbędnych zabezpieczeń w celu ograniczenia zakłóceń konkurencji.

    9,9 mln pasażerów w 2021 roku.

    Lotnisko Berlin-Brandenburg (BER) obsłużyło w minionym roku 9,9 mln pasażerów. Statystyki z ostatnich dwunastu miesięcy są o 900 tys. podróżnych lepsze od tych z 2020 roku. Wiosną 2022 roku ma zostać oddana jednak do użytku druga droga startowa oraz nowo wybudowany Terminal T2. Liczba pasażerów w 2021 roku wciąż jest daleka od poziomu sprzed pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Przed dwoma laty stołeczne lotniska Tegel i Schönefeld obsłużyły bowiem około 36 mln podróżnych.

    Operator portu lotniczego Berlin-Brandenburg zakłada, że ten poziom nie zostanie osiągnięty przynajmniej do 2025 roku. Prognozy na 2022 rok przewidują co najwyżej 17 mln pasażerów.
  • Podziel się z innymi:

    facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
    ZOBACZ RÓWNIEŻ:
    9,9 mln pasażerów w BER w 2021 roku. „Słaba pierwsza połowa"

    Infrastruktura i lotniska

    9,9 mln pasażerów w BER w 2021 roku. „Słaba pierwsza połowa"

    Rafał Dybiński 05 stycznia 2022

    FAZ: Czy CPK zagrozi niemieckim lotniskom?

    Infrastruktura i lotniska

    FAZ: Czy CPK zagrozi niemieckim lotniskom?

    Artur Bogdanowicz 08 listopada 2021

    Berlin: Groźne bakterie w wodzie pitnej na lotnisku. „Przyczyna skażenia nie jest jasna"

    Infrastruktura i lotniska

    Berlin: Groźne bakterie w wodzie pitnej na lotnisku. „Przyczyna skażenia nie jest jasna"

    Rafał Dybiński 04 listopada 2021

     

     

     

     

     

     

    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


    współpraca

     Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5