Partner serwisu
Prawo i polityka

KE wszczyna śledztwo w sprawie pożyczki dla Alitalii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KE wszczyna śledztwo w sprawie pożyczki dla Alitalii
fot. Maarten Visser, Wikimedia
Komisja Europejska rozpoczęła śledztwo w sprawie zasadności przyznania pożyczki w wysokości 900 mln euro dla upadających włoskich linii lotniczych Alitalia. KE sprawdzi czy dotacja jest zgodna z unijnymi przepisami pomocy publicznej – informuje PAP.

– Komisja ma obowiązek sprawdzić czy pożyczki udzielane przedsiębiorstwom przez państwa członkowskie są zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa. Zbadamy, czy tak jest w przypadku Alitalii – mówiła w poniedziałek, cytowana przez PAP, komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Narodowy przewoźnik Włoch od wielu lat znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, nie może również porozumieć się ze swoimi pracownikami. Załodze w kwietniu ubiegłego roku zaproponowano cięcia w pensjach i ograniczenia w zatrudnieniu w zamian za uratowanie firmy przed upadłością. Pensje planowano obniżyć o 8%, a pracę miało stracić około 1,5 tys. z liczącej 17 tys. osób załogi.

Do działania wkroczył włoski rząd, który w maju 2017 roku postanowił udzielić przewoźnikowi pożyczki w kwocie 600 mln euro – pieniądze miały zapewnić firmie stabilne funkcjonowanie przez następne półrocze. W październiku tego samego roku rząd dołożył Alitalii kolejne 300 mln euro pożyczki. Równolegle trwały spekulacje, która firma wykupi spółkę, ratując jednocześnie włoskiego narodowego przewoźnika przed upadłością.

W styczniu tego roku Włochy notyfikowały KE łączną kwotę pożyczki w wysokości 900 mln euro. Teraz instytucja ma zbadać czy udzielenie pożyczki było zasadne w myśl unijnej pomocy publicznej. Wątpliwości budzi, czy czas trwania pożyczki (od maja 2017 do grudnia 2018 roku) nie przekracza maksymalny okres 6 miesięcy na taką pomoc oraz czy ta pomoc została rzeczywiście ograniczona do niezbędnego minimum.

Alitalia była pod nadzorem lotniczego giganta, linii Etihad, które były jednocześnie jej największym udziałowcem. Pomimo procesu restrukturyzacji, jaki przechodził włoski przewoźnik, spółka była trwale deficytowa, a środki zainwestowane przez Etihad „bez dobrego pomysłu” – zostały „przejedzone”. Restrukturyzację z kolei miała utrudniać dodatkowo duża konkurencja ze strony tanich przewoźników, przywożących turystów, jak i tych tradycyjnych, zabierających ruch.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Piotr Bożyk 26 maja 2023

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2023

Zobacz również:

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Prawo i polityka

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Mateusz Kieruzal 29 marca 2023

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Piotr Bożyk 26 maja 2023

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2023

Zobacz również:

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Prawo i polityka

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Mateusz Kieruzal 29 marca 2023

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5