Komisja Europejska zaproponowała unowocześnienie regulacji Jednolitego Europejskiego Nieba w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Nadrzędnym celem korekt jest ustanowienie bardziej zrównoważonych oraz wydajniejszych tras przelotów, co może zmniejszyć nawet o 10 proc. emisje dwutlenku węgla w transporcie lotniczym.
Gwałtowny spadek ruchu lotniczego spowodowany pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 wymaga według Komisji Europejskiej większej odporności zarządzania przestrzenią powietrzną poprzez ułatwienie dostosowania oferowania do popytu.
Bardziej bezpośrednie trasy
– Samoloty czasami poruszają się zygzakiem między różnymi sektorami przestrzeni powietrznej, zwiększając opóźnienia i zużycie paliwa. Wydajny system zarządzania ruchem lotniczym oznacza bardziej bezpośrednie trasy i mniejsze zużycie energii, co prowadzi do mniejszych emisji i niższych kosztów dla linii lotniczych – podkreśliła Adina Valean, Komisarz do spraw Transportu w Unii Europejskiej.
– Propozycja zmiany regulacji Jednolitego Europejskiego Nieba nie tylko pomoże obniżyć emisje lotnicze nawet o 10 proc. dzięki lepszemu zarządzaniu trasami lotów, ale także pobudzi cyfrowe innowacje poprzez otwarcie rynku usług transmisji danych w tym sektorze. Dzięki nowym proponowanym przepisom pomagamy naszemu sektorowi lotniczemu w rozwijaniu innowacji ekologicznych i cyfrowych – dodała absolwentka Uniwersytetu w Bukareszcie.
Niedostosowanie ruchu lotniczego do oferowania spowodowałoby dodatkowe koszty, opóźnienia i emisje dwutlenku węgla. Jedynie przed rokiem opóźnienia kosztowały kraje Unii Europejskiej sześć mld euro i doprowadziły do 11,6 mln ton większej emisji dwutlenku węgla. Przewoźnicy często wybierali dłuższe trasy, aby uniknąć stref opłat z wyższymi stawkami.
Cyfryzacja i dekarbonizacja szansą dla lotnictwa
Europejski Zielony Ład, ale także nowe osiągnięcia technologiczne, takie jak szersze wykorzystanie dronów, sprawiły, że cyfryzacja i dekarbonizacja transportu stały się centralnym elementem polityki lotniczej państw członkowskich. Ograniczenie emisji pozostaje jednak nadal głównym wyzwaniem. Zapoczątkowana w 2004 roku inicjatywa Jednolite Europejskie Niebo, pracująca nad poprawą bezpieczeństwa, oferowania, efektywności kosztowej i ochroną środowiska, toruje drogę do wykorzystywania nowoczesnych technologii w celu
lepszego zarządzania siecią i latania na optymalnych trasach.
Komisja Europejska proponuje wzmocnienie europejskiej sieci, aby uniknąć zatorów i nieoptymalnych tras lotów, usprawnienie regulacji ekonomicznej służb ruchu lotniczego świadczonych w imieniu państw członkowskich ,a także promocję rynku usług danych potrzebnych do lepszego zarządzania ruchem lotniczym oraz pobudzanie lepszej koordynacji w zakresie definiowania, opracowywania i
wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Wniosek zostanie przedłożony Radzie i Parlamentowi do dyskusji, a następnie, po jego przyjęciu, uchwalone akty wykonawcze zostaną przygotowane pod kątem bardziej szczegółowych i technicznych kwestii z udziałem ekspertów.