Partner serwisu
Prawo i polityka

KE daje zielone światło Słowenii na dotowanie lotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KE daje zielone światło Słowenii na dotowanie lotów
fot. Matic Lomovsek
Komisja Europejska zatwierdziła plan rządu Słowenii dotyczący subsydiowania niektórych tras lotniczych z kraju, z których większość jest obecnie nieobsługiwana. Dziesięć miejsc docelowych jest traktowanych priorytetowo. W ciągu trzech lat Lublana chce przeznaczyć na dotowane loty 16,8 mln euro.

Na początku marca słoweński rząd zaprezentował Program Większej Łączności Lotniczej Słowenii do 2025 roku, który zawiera listę aż piętnastu tras, które państwo planuje dotować, aby polepszyła się łączność lotnicza Lublany. Stolica Słowenii straciła bezpośrednie loty z wieloma destynacjami w wyniku upadłości narodowego przewoźnika lotniczego – Adrii Airways.

Na zabezpieczanie obsługi nowych/starych tras przez linie lotnicze, które zgłoszą chęć operowania do i z Lublany, rząd Słowenii planuje przeznaczyć w ciągu następnych trzech lat 16,8 mln euro. Wysokość finansowych zachęt, jakie otrzymają przewoźnicy lotniczy, osiągnie maksymalnie pułap połowy obowiązujących w lublańskim porcie lotniczym opłat lotniskowych. Teraz, kiedy Komisja Europejska zaaprobowała plany słoweńskiego rządu, Lublana planuje ogłosić publiczny przetarg, który będzie otwarty przez 30 dni.

10 priorytetowych tras

Loty do dziesięciu destynacji zostały wymienione jako priorytetowe. Pierwsza grupa to duże huby, przez które Słoweńcy będą mogli polecieć dalej w świat. W pierwszym koszyku kierunków znajdują się miejsca docelowe takie jak: Wiedeń, Kopenhaga, Ateny, Madryt, Amsterdam czy Helsinki.

Druga grupa destynacji to kierunki point-to-point. Można w niej znaleźć Brukselę-Charleroi, Skopje, Pragę i Berlin. Trzecia grupa tras, oznaczona jest jako „uzupełniająca”, zostanie dofinansowana tylko wtedy, gdy po pierwszym publicznym naborze na ww. dziesięć priorytetowych tras pozostaną wystarczające środki. W skład uzupełniających destynacji wchodzą: Rzym-Fiumicino, Sztokholm, Oslo, Barcelona, Lizbona, Prisztina i Paryż-Orly.

Nowe połączenia muszą zostać uruchomione najpóźniej w sezonie zimowym 2023/2024. Wnioski o dofinansowanie obsługi tras mogą składać wyłącznie linie lotnicze zarejestrowane na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Wspólnego Obszaru Lotniczego.

Lotnisko szykuje się na bardzo dobre lato

Port lotniczy Lublana wspiera starania słoweńskiego rządu, który chce subsydiować linie lotnicze w celu utrzymania lub uruchomienia nowych tras w porcie lotniczym zlokalizowanym w stolicy Słowenii. Niezależnie od planów rządu, lotnisko prognozuje silne lato. – Początek roku był zachęcający. Odnotowaliśmy znaczny wzrost ruchu pasażerskiego. W sezonie letnim pojawi się więcej kierunków i lotów – powiedział cytowany przez portal „Ex-Yu Aviation” Babett Stapel, dyrektor generalny Fraport Slovenija, operatora portu w Lublanie.

– Cieszymy się, że wkrótce ponownie powitamy Helsinki i Ateny w naszej siatce lotów. Te popularne cele podróży służą również jako ważne węzły przesiadkowe i zwiększą dla naszych pasażerów możliwości kontynuowania podróży na Bliski Wschód i do Azji. Cieszymy się również z trzeciego codziennego lotu Lufthansy do Frankfurtu i wzrostów częstotliwości na innych trasach – dodał Stapel.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Idealna oferta Austrian Airlines dla polskich narciarzy

Pasażer i linie lotnicze

Idealna oferta Austrian Airlines dla polskich narciarzy

Mateusz Kieruzal 08 lipca 2025

Pięć nowych europejskich kierunków Sky Express

Pasażer i linie lotnicze

Air France wznowią połączenie na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Komisja Europejska: Obronność to priorytet. Więcej lotnisk dual use

Infrastruktura i lotniska

Komisja Europejska: Obronność to priorytet. Więcej lotnisk dual use

Roman Czubiński 15 marca 2025

Katar na cenzurowanym w UE. Otwarte niebo do zamknięcia?

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Mateusz Kieruzal 10 maja 2024

Pozostałe z wątku:

Idealna oferta Austrian Airlines dla polskich narciarzy

Pasażer i linie lotnicze

Idealna oferta Austrian Airlines dla polskich narciarzy

Mateusz Kieruzal 08 lipca 2025

Pięć nowych europejskich kierunków Sky Express

Pasażer i linie lotnicze

Air France wznowią połączenie na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Komisja Europejska: Obronność to priorytet. Więcej lotnisk dual use

Infrastruktura i lotniska

Komisja Europejska: Obronność to priorytet. Więcej lotnisk dual use

Roman Czubiński 15 marca 2025

Katar na cenzurowanym w UE. Otwarte niebo do zamknięcia?

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Prawo i polityka

KE: Pomoc publiczna dla TAROM zasadna

Mateusz Kieruzal 10 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij