Rozbudowany terminal pasażerski B na lotnisku Katowice-Pyrzowice zostanie otwarty w czerwcu bieżącego roku. Port stolicy Górnego Śląska planuje obsługiwać blisko 70 połączeń regularnych i czarterowych.
Rozpoczęta we wrześniu 2019 roku oraz zaplanowana do końca pierwszego półrocza 2021 roku przebudowa i rozbudowa największego terminalu lotniska Katowice, to ważny element rozplanowanego do 2025 roku programu inwestycyjnego zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL). Wartość projektów szacuje się na ponad 600 mln zł. Władze portu zdecydowały o kontynuowaniu prac w terminalu B zgodnie z pierwotnym harmonogramem, mimo pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, jednocześnie zawieszając niektóre inne elementy programu inwestycji.
Cel: 8 mln pasażerów rocznie
Dzięki rozbudowie terminalu B, obsługującego odloty do lotnisk w obrębie strefy Schengen, powierzchnia obiektu wzrośnie o 40 proc. Port będzie mógł obsłużyć do 8 mln pasażerów rocznie. Po otwarciu terminalu B, co zgodnie ze środową informacją Piotra Adamczyka z biura prasowego lotniska, nastąpi w czerwcu bieżącego, zwiększy się w nim z 18 do 28 liczba stanowisk odprawy, z 6 do 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa, a z 10 do 16 bramek do boardingu. Łączna powierzchnia terminali pasażerskich w Katowice Airport wzrośnie z 29 tys. m kw. do 34 tys. m kw.
Lotnisko w kolejnych miesiącach spodziewa się stopniowego zwiększania się liczby obsługiwanych pasażerów. Obecnie siatka połączeń regularnych Katowice Airport obejmuje połączenia linii Wizz Air do Eindhoven, Londynu-Luton i Sztokholmu-Skavsta. Latają też czartery, m.in. do Hurghady, Marsa Alam i Dubaju, na Zanzibar czy na Fuerteventurę. Jak wynika ze zaktualizowanej w ostatnich dniach siatki połączeń w kolejnych miesiącach, najwięcej regularnych rejsów zamierzają uruchomić szczególnie związane z Katowicami linie Wizz Air.
Najbliższe planowane do uruchomienia trasy
węgierskiego przewoźnika z Katowic obejmują Dortmund i Doncaster-Sheffield (od 26 marca), Oslo-Torp (od 27 marca), Teneryfa (od 28 marca), Zaporoże (od 30 marca), Bergen, Kijów-Żuliany i Rejkjawik (od 2 kwietnia) i Stavanger (od 3 kwietnia). Niskokosztowiec zapowiada również uruchomienie pod koniec kwietnia i z początkiem maja połączeń do Odessy (od 28 kwietnia), Larnaki (od 30 kwietnia), na Maltę (od 2 maja), do Abu Zabi, Kutaisi, Barcelony i Bergamo (od 3 maja), Kolonia-Bonn, Lwowa i Malmoe (od 4 maja), Rzymu-Ciampino (od 5 maja) i na Fuerteventura (od 9 maja). 17 maja wystartować mają połączenia do Bristolu i Liverpoolu. Kolejne planowane inauguracje tanich linii lotniczych to Castellon i Tel Awiw (od 1 czerwca), Ateny i Katania (od 3 czerwca), Mykonos (od 14 czerwca), Korfu (od 16 czerwca), Alghero (od 17 czerwca), Santander (od 19 czerwca), Palma de Majorka i Burgas (od 25 czerwca) oraz Split i Podgorica (od 26 czerwca).
Ryanair natomiast zapowiada obecnie uruchomienie 28 marca połączeń do Dortmundu i Manchesteru, 29 marca – do Londynu-Stansted i Kijowa-Boryspola oraz 30 marca – do Dublina, Kolonii-Bonn, Odessy i Mediolanu-Bergamo. Od 1 maja przewoźnik z Irlandii planuje wznowienie z Katowic lotów do Birmingham, Edynburga i Katanii, od 2 maja do Pafos i Aten, od 3 maja do Bolonii, a od 2 czerwca – do Alghero. Uruchomienie rejsów Ryanaira do Cork i Oslo-Torp planowane jest obecnie na 31 października, a do Brindisi na 1 listopada.
Wyczekiwany debiut SkyUp Airlines
Polskie Linie Lotnicze LOT latają na razie z Katowic tylko do Warszawy. Z końcem maja narodowy przewoźnik zamierza powrócić też na Górny Śląsk z ofertą połączeń wakacyjnych: do Burgas, na Rodos i na Korfu (od 29 maja), do Warny (od 1 czerwca) do Salonik, Palmy de Majorka i Olbii (od 2 czerwca) oraz do Aten (od 3 czerwca).
Lufthansa planuje wznowić swoje stałe połączenia do hubów: we Frankfurcie od 31 maja i w Monachium od 31 października. Nowy przewoźnik
SkyUp Airlines ma zainaugurować połączenia do Kijowa-Boryspola 29 maja, a Lumiwings – do Forli oraz Perugii 4 czerwca. Niezależnie w Katowicach rozwijają działalność operatorzy czarterowi, m.in. biuro Rainbow 25 lutego uruchomiło loty z Pyrzowic do meksykańskiego Cancun, a 27 lutego pierwsi klienci biura polecieli do Puerto Plata w Dominikanie. TUI 3 marca uruchomił dalekodystansowe połączenie do Punta Cany w Dominikanie, a 14 marca zainauguruje rejsy do Amilcar Cabral na Wyspach Zielonego Przylądka.