Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze realizuje w Porcie Lotniczym Katowice, zaplanowany do 2025 roku, program inwestycyjny. W jego ramach rozbudowywana jest infrastruktura dedykowana ruchowi pasażerskiemu, cargo, general aviation, obsłudze technicznej samolotów. Spółka rozwijać będzie także nowy obszar działalności. W planach jest budowa bazy paliw.
Galerię rozpoczyna widok ogólny na Katowice Airport.
00 – Po prawej stronie droga startowa o długości 3,2 tys. metrów, która oddana została do użytku w maju 2015 roku. W ciągu prawie czterech lat jej funkcjonowania, korzystające z niej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic ponad 14,6 mln pasażerów i ponad 63 tys. ton cargo. Na nowej infrastrukturze wykonano prawie 140 tys. startów i lądowań. W środku droga kołowania Hotel. Do 2015 była tu stara droga startowa o długości 2,8 tys. metrów. Po lewej stronie druga równoległa do drogi startowej droga kołowania Echo. Po oddaniu nowej drogi startowej, starą przekształcono w drogę kołowania.
01 – Na zdjęciu (lewa strona) widoczna jest nowa strefa cargo, następnie obszar w którym w dwóch hangarach technicznych realizowana jest obsługa techniczna samolotów. W zachodniej części lotniska zlokalizowana jest strefa terminali pasażerskich.
02, 03, 04 i 05 – Nowa strefa cargo Katowice Airport. Aktualnie trwa tutaj II etap rozbudowy płyty postojowej samolotów nr 3 (cargo). Powstaje tu 22 tys. m kw. nowej nawierzchni lotniskowej ze stanowiskami postojowymi dla 4 samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737). Powiększona część płyty do użytku operacyjnego oddana zostanie przed zakończeniem br. Po zakończeniu tej inwestycji w Katowice Airport będzie mogło parkować jednocześnie 36 samolotów kodu C.
06 i 07 – W III kwartale 2019 roku rozpocznie się budowa płyty postojowej samolotów (pps), która połączy znajdującą się w zachodniej części portu pps 1 ze wschodnią pps 3. W ramach tej inwestycji powstanie 9 nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737). Po zakończeniu tego projektu w KTW jednocześnie będzie mogło parkować 45 samolotów kodu C. Budowa płyty to także pierwszy etap przedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy do obsługi technicznej. Grunty znajdujących się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa nowe hangary.
08 i 09 – Za zachodnią granicą KTW trwa budowa odcinka autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa. W gronie powstających w tym miejscu obiektów inżynierskich jest kładka technologiczna (nr projektowy 409) na potrzeby funkcjonowania KTW (na zdjęciu pierwsza z lewej, w osi pasa 09). W ramach inwestycji "uzbrojenia" kierunku pomocniczego drogi startowej KTW (pas 09) w ILS CAT I, obiektem 409 poprowadzone zostaną światła podejścia systemu ALPA-ATA. Będzie się on składać z rzędu stałych świateł koloru białego rozmieszczonych na przedłużeniu osi drogi startowej na odległość 900 m od jej progu. GTL prowadzi ten projekt wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
10, 11 i 12 – GTL jeszcze w tym roku rozpocznie przygotowania do budowy parkingu wielopoziomowego. Tymczasem trwa rozbudowa parkingu P1, który znajduje się przed terminalami pasażerskimi. Dzięki tej inwestycji liczba miejsc postojowych na parkingu P1 wzrośnie o 660 – do 1842. Powstanie nowa strefa wyjazdowa z systemem 6 automatycznych bramek.
13 – Terminale pasażerskie Katowice Airport. We wrześniu br. rozpocznie się przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B (w środku zdjęcia). W ramach tego projektu powierzchnia użytkowa obiektu wzrośnie o 40 proc., o 35 proc. zwiększy się także kubatura. Wzrośnie liczba stanowisk check-in z 18 do 27 i kontroli bezpieczeństwa z 6 do 8. Te drugie zostaną przeniesione na pierwsze piętro. Wybudowane zostaną trzy mosty do boardingu, dzięki temu liczba bramek wzrośnie z 10 do 16. W konsekwencji roczna przepustowość terminalu B wzrośnie z 2 do 4 mln pasażerów. Inwestycja poprawi estetykę infrastruktury kubaturowej, linia terminali od strony parkingów zostanie ujednolicona architektonicznie. Rozbudowa zaplanowana jest na dwa sezony zimowe – 2019/2020 i 2020/2021.
14 – W 2019 roku zakończy się przygotowanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, która pozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów (w tym wielopoziomowego) oraz drugim hotelem i biurowcem. Przeprowadzone analizy pozwolą podjąć decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.