Katowicki port lotniczy odnotował w 2024 roku najlepsze w historii wyniki finansowe! Wzrost kosztów nie zniweczył zysków, a lotniskowa spółka wygenerowała rekordowe 40 milionów złotych zysku netto.
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, którego spółką zarządzającą jest Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., obsłużył w ubiegłym roku 6,39 mln pasażerów, to o 777 tys. podróżnych więcej niż w 2023 roku. Kolejny rok z rzędu katowickie lotnisko było największym w kraju w segmencie ruchu czarterowego w ramach którego odprawiono 3,2 mln pasażerów. Katowicki port lotniczy obsłużył więcej frachtu niż rok wcześniej. Od stycznia do końca grudnia przeładowało 37 182 tony cargo, tj. o 1 248 ton więcej niż w 2023 roku. Rekordowe rezultaty w przewozach pasażerskich i dobre wyniki w przewozach cargo pozwoliły osiągnąć lotniskowej spółce bardzo dobre rezultaty finansowe.
W roku 2023 wartość aktywów portu zamknęła się w kwocie 992,3 mln złotych, co oznacza wzrost o 4,5 proc. (43,1 mln złotych) w porównaniu do wcześniejszego roku obrachunkowego. Wskaźnik finansowania majątku trwałego utrzymuje się na wysokim poziomie, a w roku 2024 wyniósł on 102,7 proc. Wysoki poziom wskaźnika oznacza, że majątek trwały jest finansowany stabilnymi źródłami finansowymi, co minimalizuje ryzyko utraty płynności finansowej przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A.
Warunki prowadzenia działalności gospodarczej uległy znacznej poprawie – w zeszłym roku rynek lotniczy nie był obarczony żadnymi obostrzeniami, nie licząc wciąż zamkniętego nieba nad Ukrainą i okresowymi blokadami lotów do Izraela – co znalazło swoje odbicie we wzroście przychodów ze sprzedaży, których dynamika w stosunku do ubiegłego roku wyniosła aż 109,1 proc. Uzyskane w 2024 roku przychody ze sprzedaży osiągnęły rekordowy poziom, wynosząc 286,7 mln złotych. Przychody z działalności lotniskowej wyniosły 149,1 mln złotych i były wyższe od tych z 2023 roku o 16,5 mln złotych. Przychody pozalotniskowe wzrosły o 7,3 mln złotych do poziomu 137,6 mln złotych. Łączne przychody zwiększyły się w porównaniu z rokiem poprzednim o 110,6 proc., wynosząc 305,4 mln złotych.
W 2024 roku przychody lotniskowe rosły szybciej od przychodów pozalotniskowych. Dynamika tych pierwszych wyniosła 112,5 proc., a dynamika przychodów pozalotniskowych odpowiednio 105,6 proc. Pozycja Katowic jako lidera wśród polskich lotnisk w ruchu czarterowym znalazła swoje odzwierciedlenie w przychodach, co potwierdza fakt, że najwyższy (56,1 proc.) udział w przychodach lotniskowych stanowiły przychody z obsługi lotów czarterowych, a ich wzrost w porównaniu do roku 2023 wyniósł 22,7 proc., wynosząc 83,7 mln złotych. Krajowy i zagraniczny ruch regularny stanowił 37,4 proc. przychodów lotniskowych i wyniósł 55,7 mln złotych.
Koszty działalności operacyjnej rosły wolniej niż przychody i wyniosły na koniec roku 224 mln złotych. Koszty te były wyższe od ubiegłorocznych o 10,2 mln złotych, stanowiąc 87,2 proc. wszystkich kosztów, które w 2024 roku zamknęły się w kwocie 257 mln złotych (wzrost rok do roku o 15 mln złotych). Największy udział w kosztach działalności operacyjnej stanowiły: wynagrodzenia 26,7 proc., usługi obce 20,2 proc., amortyzacja 20 proc. oraz pozostałe koszty rodzajowe 12,9 proc. W roku 2024 przy 9,1-proc. wzroście przychodów ze sprzedaży oraz przy 4,8-proc. wzroście kosztów działalności operacyjnej, port w Katowicach wygenerował rekordowy wynik ze sprzedaży, który wyniósł 62,7 mln złotych, podczas gdy w roku 2023 zysk ten wyniósł 49 mln złotych. Zysk operacyjny zamknął się w kwocie 65,5 mln złotych, co pozwoliło odnotować zysk brutto rzędu 48,4 mln złotych.
Zarobek „na czysto” wyniósł 40,3 mln złotych. Wygenerowany zysk zostanie podzielony na trzy części: 3,2 mln złotych trafi na kapitał zapasowy celem jego zwiększenia, 1,2 mln złotych trafi na Fundusz Świadczeń Socjalnych, podczas gdy reszta (35,8 mln złotych) zasili kapitał rezerwowy lotniskowej spółki.
W roku 2023 zysk wyniósł 31 mln złotych, podczas gdy
w roku 2022 zysk po opodatkowaniu 2022 było to 12 mln złotych.