Amerykański niskokosztowy przewoźnik JetBlue Airways potwierdził ostatnio, że zrekompensuje wszystkie emisje z lotów krajowych od lipca 2020 r., stając się pierwszą dużą amerykańską linią lotniczą, która to zrobić. Linia stara się zmniejszyć ślad węglowy ze swoich operacji lotniczych.
Ponadto nowojorskie linie lotnicze poinformowały 6 stycznia, że zaczną wykorzystywać zrównoważone paliwo lotnicze, wytwarzane z odpadów i surowców odpadowych, podczas lotów rozpoczynających się w San Francisco od połowy 2020 r. Paliwo będzie dostarczane przez fińską rafinerię Neste, największego na świecie producenta paliw odnawialnych. JetBlue nie oszacował, ile biopaliwa zakupi ani jaki procent wykorzysta podczas każdego lotu. Biopaliwo ma ślad węglowy nawet o 80 proc. mniejszy w porównaniu z tradycyjnym paliwem kopalnym.
Warto dodać, że w grudniu Delta Air Lines ogłosiło plany zakupu 39,4 miliona litrów biopaliw rocznie w celu zmniejszenia śladu węglowego przewoźnika i osiągnięcia globalnych celów zrównoważonego rozwoju lotnictwa. United Airlines używa biopaliwa podczas lotów ze swojego hubu w Los Angeles od 2016 r.
– Podróże lotnicze łączą ludzi i kultury oraz wspierają globalną gospodarkę, ale musimy działać, aby ograniczyć wkład tego kluczowego przemysłu w zmianę klimatu. Ograniczamy, gdzie możemy i kompensujemy, gdzie nie możemy. Kompensując wszystkie nasze loty krajowe, przygotowujemy naszą firmę do gospodarki niskoemisyjnej, na którą lotnictwo – i wszystkie sektory – muszą się przyszykować – powiedział Robin Hayes, dyrektor generalny JetBlue.
JetBlue prowadzi obecnie mniejszy program kompensacji emisji we współpracy z fundacją non-profit carbonfund.org i twierdzi, że zrównoważył już ponad 1,17 miliona ton emisji CO2. Ten nowy program ogłoszony w poniedziałek ma zrównoważyć dodatkowe 7-8 milionów ton emisji rocznie. Aby je zrównoważyć, linia lotnicza twierdzi, że planuje wspierać projekty w krajach słabiej rozwiniętych gospodarczo w obszary leśne czy budowy farm słonecznych i wiatrowych w celu produkcji odnawialnej energii. Projekty redukcji emisji będą starannie dobierane, aby zapewnić ich skuteczność i rzeczywistą redukcję emisji dwutlenku węgla, a także korzyści ekonomiczne, społeczne i środowiskowe.
Przemysł lotniczy wyznaczył sobie ogólny cel redukcji 50 proc. emisji z poziomów 2005 r. do końca 2050 r. Głównie poprzez kompensację w programie CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) ustanowionym przez agencję lotniczą ONZ, ICAO. Lotnictwo odpowiada za ponad 2 proc. globalnych emisji, co jest dość "małym" wkładem w zmianę klimatu, ale nie może być bagatelizowane, ponieważ przewiduje się, że jego udział w poziomach CO2 nieco wzrośnie, ze względu na rosnącą liczbę pasażerów i zależność branży od samolotów spalających paliwa kopalne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.