Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Jak zagwarantować projektowi CPK trwałość? Horała: Nie zmieniać rządu


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2020-08-25 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak zagwarantować projektowi CPK trwałość? Horała: Nie zmieniać rządu
fot. mat. pras.
Mimo wielu zapewnień o tym, że Centralny Port Komunikacyjny nie jest i nie powinien być projektem politycznym, podczas konferencji Wizja Rozwoju, nie udało się odniesień do polityki uniknąć. – Najlepiej wybierać najprostsze rozwiązania, czyli rząd, który będzie program CPK realizował – stwierdził pełnomocnik ds. budowy megalotniska, Marcin Horała.
W debacie „Znaczenie Centralnego Portu Komunikacyjnego dla rozwoju polskiej gospodarki” na konferencji Wizja Rozwoju, udział wzięli najważniejsi przedstawiciele spółki, zajmującej się realizacją megalotniska – pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, Marcin Horała oraz Mikołaj Wild, który tę funkcję pełnił wcześniej, obecnie zasiadając w fotelu prezesa firmy.

Pełnomocnik: Obecny rząd gwarantem CPK

Na pytanie, jak zapewnić projektowi Portu Solidarność ciągłość, konieczną w przypadku wieloletnich inwestycji, Marcin Horała odpowiedział bez wahania. – Najprostszym zabezpieczeniem projektu jest to, aby rząd się nie zmieniał – stwierdził. – A jeśli już – czego bym nie chciał, ale tak się w demokracji może zdarzyć – to odpowiedzią jest maksymalizacja projektu CPK – dodał pełnomocnik.

Horała zwrócił uwagę na to, że projekt megalotniska nie jest powszechnie akceptowany i ciąży na nim „cały szereg zarzutów”. – Jednym z nich jest to, że, o zgrozo, ktoś nad nim pracuje – kontynuował, przyznając, że pozwolił sobie na „odrobinę gorzkiej ironii”. – Przecież tylko w Polsce trzeba planować, w innych krajach inwestycje powstają w jedną noc – mówił.

Pełnomocnik zasugerował ponadto, że potencjalni krytycy CPK mogą być sterowni i warto zaangażować partnerów zewnętrznych – tutaj podał przykłady Korei i Japonii.

Zdaniem Marcina Horały projekt CPK, choć opóźniony względem potrzeb lotnictwa polskiego, przez wystąpienie koronawirusa i „pauzy” w rozwoju branży, będzie bardziej zbliżony do zapotrzebowania rynku. Dodał również, że NATO jest inwestycji bardzo przychylne.

Bezpieczeństwo militarne


Mikołaj Wild zwrócił uwagę na kwestię wielokrotnie poruszaną wcześniej, czyli bezpieczeństwa militarnego Polski, któremu może przysłużyć się Port Solidarność.

– O ile na dużych portach lotniczych zarabia się duże pieniądze, o tyle program CPK jest projektem w tym zakresie ściśle związanym z polityką w kwestii bezpieczeństwa militarnego. Warto zwrócić uwagę, że aby zablokować przewozy militarne kolei, wystarczy wysadzić dwa mosty. Polsce potrzebne jest miejsce, gdzie można zgromadzić 200 tys. żołnierzy, jest interesem z punktu widzenia obronności – tłumaczył Mikołaj Wild podczas poniedziałkowej debaty.

Rację przyznał mu Marcin Horała, mówiąc, że główna rola CPK jest „na kilka minut” przed ewentualnym konfliktem zbrojnym, gdzie mogą lądować żołnierze czy brygady. – Tego nie zapewniłaby ani kolej, ani transport drogowy – dodał.

Przypomnijmy, że krytykiem idei obronności w kontekście CPK był przed kilkoma laty chociażby Tomasz Siemoniak, były minister obrony narodowej, którego opinię można przeczytać w tekście „CPK podniesie obronność Polski? Siemoniak: Nie było takiego tematu”.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Piotr Malepszak odchodzi z CPK!

Infrastruktura i lotniska

Piotr Malepszak odchodzi z CPK!

Emilia Derewienko 24 lipca 2020

CPK: Projekt ram finansowych w III kwartale bieżącego roku

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt ram finansowych w III kwartale bieżącego roku

Rafał Dybiński 22 lipca 2020

 

A380 linii Emirates coraz rzadziej na niebie

Pasażer i linie lotnicze

A380 linii Emirates coraz rzadziej na niebie

31 sierpnia 2020

Absurd zakazu lotów

Prawo i polityka

Absurd zakazu lotów

31 sierpnia 2020

Alaska Airlines uruchomią trzy nowe trasy do Wyoming

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uruchomią trzy nowe trasy do Wyoming

31 sierpnia 2020

Wizz Air zawiesza 61 tras, w tym loty do Polski

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zawiesza 61 tras, w tym loty do Polski

30 sierpnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5