Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Jak wygląda malowanie samolotu krok po kroku? (ZDJĘCIA)


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-06-13 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ LOTAMS

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak wygląda malowanie samolotu krok po kroku? (ZDJĘCIA)
fot. LOTAMS
Jak wygląda malowanie samolotu krok po kroku? (ZDJĘCIA)
Jak wygląda malowanie samolotu krok po kroku? (ZDJĘCIA)
Jak wygląda malowanie samolotu krok po kroku? (ZDJĘCIA)
Jak wygląda malowanie samolotu krok po kroku? (ZDJĘCIA)
Polskie Linie Lotnicze LOT zaprezentowały ostatnio nowe malowanie swoich dwóch samolotów, na okoliczność 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Z tej okazji warto przybliżyć temat malowania statków powietrznych na każdym etapie.
Okolicznościowe malowanie na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości zastosował LOT na swoich dwóch najnowszych samolotach – szerokokadłubowym Dreamlinerze Boeingu 787-9 oraz mniejszym, wąskokadłubowym Boeingu 737 MAX 8. Obie maszyny zostały na stałe ozdobione biało-czerwonymi barwami. Stulecie odzyskania niepodległości Polski zbiega się dodatkowo z jubileuszem 90. istnienia PLL LOT. Samoloty zostały pomalowane w fabryce Boeinga w Stanach Zjednoczonych.

W Polsce malowaniem statków powietrznych zajmuje się LOT-owska spółka LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS). W jednym z czterech hangarów LOTAMS znajduje się w pełni wyposażona lakiernia, w której wykonuje się skomplikowane malowania lub modyfikacje związane z lekkim odświeżeniem poszycia samolotu czy naklejeniem reklam. Firma wykonała w ubiegłym roku ponad 30 malowań samolotów dla przewoźników z całego świata.

Cztery etapy główne

Proces malowania składa się z czterech etapów głównych i wielu etapów wspierających. Po wstawieniu samolotu do hangaru – dokonywana jest inspekcja wstępna, aby sprawdzić, w jakim stanie przyjęty jest samolot. Następnie jest on przygotowywany do dokładnego mycia. Po zakończeniu tego procesu samolot jest zabezpieczany do „stripowania” (ang. strip – rozebrać) chemicznego – wszystkie kompozytowe elementy są zaklejane w taki sposób, aby stripper ich nie uszkodził.

Przed lub w trakcie zabezpieczania przed procesem chemicznym zdejmowane są wybrane owiewki, wycieraczki, korki drenażowe oraz pozostałe elementy wskazane przez technologa. Na tak zabezpieczony samolot, za pomocą pomp, nakładany jest środek usuwający farbę. Działa on od dwóch do dwunastu godzin, przy czym ten proces jest wykonywany dwukrotnie. Następnie stripper jest spłukiwany, zabezpieczenia usunięte, a kadłub myty.

Cały zmyty kadłub jest ponownie zabezpieczany i szlifowany – mechanicznie usuwa się pozostałości po starej farbie oraz wzbudza się aluminium. W tym samym czasie szlifowane z farby są również elementy kompozytowe oraz skrzydła i stateczniki. Kolejnym krokiem, po zdjęciu zabezpieczeń, jest inspekcja struktury. Jest to jedyna, rzadka okazja, zdarzająca się raz na kilka lat, aby obejrzeć w całości kadłub. Podczas tego sprawdzenia wychodzą najróżniejsze usterki – od korozji przez błędnie zaczyszczone lightning strike (wypalenie po piorunie), nawet do scratchy (rysy na poszyciu), które mogą kwalifikować się jedynie do reskinningu (wymiany poszycia).

Drugim etapem, po zakończonym usuwaniu farby (chemicznym i mechanicznym), jest mycie całego samolotu oraz nakładanie Alodyny. Ten proces zakłada natryskowe naniesienie warstwy Alodyny na mokry kadłub, odczekanie pięciu minut (przy czym środek zabezpieczający przed korozją nie może wyschnąć), a następnie spłukanie go. W celu zapewnienia bezpieczeństwa środowiska, odpływy ściekowe „do miasta” są zamykane, a cała woda wraz ze spłukaną Alodyną jest wypompowywana przez firmę zewnętrzną i utylizowana. Potem następuje proces uszczelniania kadłuba i przygotowywanie ostateczne do malowania.

Trzeci etap to malowanie samolotu zgodnie ze zleconym schematem malowania. Malowanie obejmuje wielokrotne zakrywanie, maskowanie, nanoszenie grafiki, wyznaczanie linii i zabezpieczanie samolotu. Natryskowo nakładane są wszystkie warstwy, kolory oraz opis techniczny. Odstęp między jedną warstwą bazy w systemie BCCC (Base Coat Clear Coat) od drugiej wynosi minimum dwie i pół, trzy godziny. Po sprawdzeniu czy farba nie oczkuje, nie ma zacieków, przebarwień, zbyt dużej ilość wtrąceń oraz skompletowaniu opisu technicznego przystępuje się do nakładania Clear Coatu, czyli warstwy lakieru bezbarwnego. Po odczekaniu niezbędnego czasu kadłub, silniki i statecznik pionowy są „pakowane” w papier i przystępuje się do malowania skrzydeł systemem HS (High Solid). Po skończonym malowaniu samolot jest rozgłuszany (zdjęcie wszystkich wcześniej założonych zabezpieczeń), dokonuje się sprawdzenia jakości malowania oraz jego poprawności.

Etap czwarty to zabudowa elementów uprzednio wybudowanych, przygotowanie samolotu do ważenia, engine run (testów silników), pressurization test (dmuchania kadłuba) oraz wyważanie powierzchni sterowych. W przypadku Embraera 190 wyważaniu na przyrządzie podlega tylko ster kierunku, który zostać wybudowany. Wraz z tymi pracami postępuje naklejanie filmów poliuretanowych. Wykonywany jest przegląd weekly i daily. Po zakończeniu tych prac dokonuje się inspekcji finalnej i informuje o tym, czy samolot nie został uszkodzony podczas obsługi.

Jak długo?

Cały proces malowania zajmuje 8 (proces High Solid) lub 9 (proces Base Coat Clear Coat) dni, przy czym ostatni dzień wypełniają głównie prace hangarowe. Po zakończeniu wszelkich prac samolot jest odbierany przez technicznego reprezentanta przewoźnika. Dzięki zastosowaniu tego systemu samolotu nie trzeba będzie przemalowywać w ciągu siedmiu lat.

Do tej pory producenci farb zalecali przemalowywanie samolotu co pięć lat – choć są to jedynie zalecenia i niektórzy operatorzy nie widzą konieczności przemalowywania swoich statków powietrznych tak często. Dzięki świeżej powłoce lakierniczej, częstemu myciu oraz polerowaniu krawędzi natarcia można zaoszczędzić nawet do 2-3% paliwa na długich przelotach.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS